AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.237

B7 Alpina Turbo med annan topp - identifiera M30-topp.

Min B7 Turbo har ett annat topplock än original.
Jag vet att det fanns de som tyckte att kostnaden var för stor och vid renovering bytte de toppen mot en från t ex. 528i (E28) istället för en Alpinamodifierad 745i-topp med märkningen "TURBO".

På min topp står det 86 som gjutningsår och även 15 (helt ensamt). Vidare står det 1228 086.9 på sidan. Hur identifierar man en topp från M30? Finns det en lista? Artikelnummer fungerar icke. Realoem fungerar alltså inte för identifieringen. Jag har hört lösa rykten om att vissa 745i turbotoppar av senare gjutning inte hade "TURBO"-märkningen och att dessa hade bättre vattenkanaler. Den gjutningen började just '86' som min topp har som gjutningsår.

Mycket tacksam för hjälp. Gärna i form av en komplett lista med nummer som står i relief på toppar från M30.

Mvh Michael

Svaret får jag tydligen ge själv. Hoppas att andra har nytta av det ;-).

1228.086.9 står på senare TURBO-toppgjutningar men det står ej "TURBO" i främre delen av insugssidan. Bättre kylkanaler.

Original TURBO-topp har även den märkningen 1228.086.9

Mvh Michael

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
turbotopparna har väl M10 till grenrören, medan standard topparna har M8. Har iaf för mig detta.

Min gamla Alpina B9 topp hade ett 4 siffrigt serienummer instansat ovanför insugsportarna.

/Otto
Nu har jag inte toppen kvar i min ægo men det var en "modern" turbotopp. Tidiga turbotoppar hade problem med sprickor vid øverhettning trots en annan legering i førbrænningsrummet.

Mvh M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.