|
|
|
|---|---|
|
Det är -21°C och sambon tog bilen i morse, motorvärmaren hade inte varit på. Efter några kilometer gick temperaturen upp på rött och Check Control varnade för "Coolant Temp", alltså kylvattnet är för varmt. Vad göra?!?! Nu står bilen där den står. Hälla i mer glykol? Kan det ha frusit så vattnet inte cirkulerar? Tips mottages gärna och snabbt!!! ______________________________ Min bil: Länk | |
|
kolla så att termostaten har öppnat och känn på alla slangar . troligtvis har du fått en ispropp! vänta ett tag och prova igen. lycka till |
|
|
Herre gud, har du inget eget tänk. -21 grader temepen stiger och bilen kokar. Ja vad kan problemet vara. Lite ironi men vaddå... Uppenbart att kylarvattnet frusit, säkert ingen koll på glykolhalt i vattnet. Det är vissa saker man SKALL kontrollera under den kalla årstiden och det är just kylvattnet. Ursäkta men ibland, allt för ofta dyker det upp inlägg där man ibland ställer sig frågan är det på skämt eller allvar. // Tommy NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Du kan stoppa upp dina antaganden innan du vet något. Faktum är att en mätare á la Statoil senast för 2 veckor sedan visade att fryspunkten på min kylarvätska är -32 till -37°C. Istället för spydiga kommentarer (som inte behövs på ett forum) hade du kunnat ställt frågan om jag mätt fryspunkten. Jag ställer frågan hur jag enklast instruerar min sambo att göra så hon kan köra hem bilen utan att förstöra något. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
Med lite tur så kommer värmen från motorn att lösa upp ev. ispropp om bilen får stå en stund. Fast stämmer din koll av kylvätskan så borde det inte frysa alls. Provstarta och se om mätaren vandrar ner mot mitten osv, sen bör det gå bra att köra igen. FP |
|
|
Utifrån den ställda frågan gjorde jag antagandet. En bil som frusit kräver värme, värmen är till för att smälta ev is/issörja. Issörja kan uppstå med för mycket glykol i vattnet, då försämras egenskaperna. Det jag menar/åsyftar är att en sådan fråga du ställde är ju uppenbar. Att du behövde dessa råd för att återge de till din kära, ja den kunskapen trodde jag du hade. Kylan i Ösd. skiljer sig inte mellan orterna i Sverige, ej heller bilarnas symptom på "förfrysning". Vänligen Tommy NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Det löste sig (bildligt och bokstavligt...). Det var nog kring termostaten som det frusit till lite men tinade upp av sig själv. Jag fyllde på med ytterligare en halvliter koncentrerat. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
tur att det löste sig. Men jag vet inte om det var så bra att hälla i ännu mera av koncetrerad glykol. Som Tommy skrev så kan för mycket glykol i systemet försämra egenskaperna! Det är inte så att du redan har för mycket glykol i systemet? Du skulle kanske ha mera vatten istället? MvH Bmw 4-ever |
|
|
I stugan har vi vid två tillfällen i vinter haft -34°C och då vill jag att kylarvätskan ska klara av det, så lägre koncentration glykol vill jag nog inte ha. Samtidigt litar jag väl inte på min mätning till 100%... Men jag kör vidare som det är nu så får vi se vad som händer. Det blir nog bra! ______________________________ Min bil: Länk |
|
| Jag vet inte om du riktigt lyssnar vad övriga säger åt dig. För HÖG koncentration kan leda till sämre egenskaper och därmed lättare frysning. Det är väl ingen ide att du ställer frågor och sen inte tar till dig den samlade kunskap som finns här. | |
| Länk | |
Transocean |
Bacalao skrev: "Jag vet inte om du riktigt lyssnar vad övriga säger åt dig. För HÖG koncentration kan leda till sämre egenskaper och därmed lättare frysning. Det är väl ingen ide att du ställer frågor och sen inte tar till dig den samlade kunskap som finns här. " Kunskap? Det enda som TS fått här är jävla massa käft.Vad har DU bidragit med? Tanka vatten i kylsystemet etc piss, vanlig färdigblandat glykol brukar hålla -36 om han vill att det skall hålla -50 så går det också. Bara ni inte kommer med det där arroganta besserwisser-skitsnacket om glykolens egenskaper. Fan, dom kör bil i Sibirien när det är - 60 ute..."häll inte för mycket glukol gnäll gnäll...."... Har dom rent vatten i systemet där borta eller? Ja, det undrar du säkert nu också? |
|
töm hela systemet och fyll på med riktig kylarvätska så är problemet löst. Man ska aldrig fylla på med något annat än färdigblandad glykol. Köp på bmw det är inte dyrt. |
|
|
Tror inte problemet är för mycket glykol. Om man tittar i fryspunktsdiagrammet för etylenglykol så måste man upp i över 95% koncentration innan det fryser vid -21°C. Ren glykol fryser vid -13°C. Propylenglykollösningar fryser vid något varmare temp. än etylenlösningar vid samma blandning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.