AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
37.987

Råd för val av andrabil E36 eller E46

Sida 2 av 4
M-
110
M-Olo
328i -99
Tror att alla här kan hålla med om att DMZ målar upp en mycket polariserad bild. Verkar ju smått otroligt att BMW skulle ha en bil i produktion om den inte gick att använda under vinterhalvåret eller som det är där jag bor vintertrekvartsåret :)

Själv är jag ny med BMW men har haft en gäng andra bilar. Min e46 99:a har förvisso en rostfläck bak på ena skärmen men förutom det är den i mycket gott skick. Går mycket bra och nej... bakvagnen håller inte på att lämna själva karossen. Ett undantag det då kanske men jag skulle inte tro det.

Kvalitetskänslan är mycket god, håller lätt för en jämförelse med nyare bilar av andra fabrikat. Kör bland annat en passat -06:a diesel syncro på jobbet och den låter som en traktor som är på väg att skära nu efter 6000mil. Körde nyligen en -08 SAAB 9-3 kombi och visst trevlig bil men det skramlar, dunsar och känns i allmänhet som man har motorn i knät.

Kan dock inte säga ngt om e36:orna, har förvisso kört en del men ej ägt någon. Dom jag kan jämföra mellan tycker jag dock har saknat den känsla som jag får av e46:an

Om jag var i dina kläder skulle jag satsa på en M-testad e46:a om nu frugan vill ha en sån det vill säga :) Kanske slänga på några tusen till och lite kralligare motor om frugan har tendens till blyfot ;) Lycka till.

A brilliant mind trapped in the brains of an idiot.
Det här bakaxelproblemet som tagits upp, vilka årsmodeller gäller det?? är en 325 från 01 ett säkert kort? har hittat en fin för rimliga pengar, vågar man handla?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
-01 var ju sista året innan facelift (Rätt mig här om jag har fel) och då hade ju bilen varit i produktion i 2 år så det torde vara ett ganska säkert kort.

Bakaxelproblemet verkar ju vara hyfsat isolerat till tidiga modellerna är vad jag har läst mig till.. Men jag skall inte svära på det. Jag tror ändå att risken att råka ut för det är mycket isolerat, annars hade det nog stått mer om det i press och fortfarande varit föremål för mycket diskussioner.

//amullo
Att totalsåga e46an på sättet DMZ gör är ju bara löjligt, särskilt med tanke på att han aldrig ens ägt någon! Sitta o läsa på nätet kan ge en lite snedvriden bild... e46an är en klart modernare bil än e36 men som många skriver är det viktigare att hitta ett fräscht exemplar snarare än rätt modell. Dessbättre är det svåra bilsäljartider nu så jag tror det finns gott hopp om att pruta ner en hyfsad e46a till din prisklass!
so
28
soren_h
BMW 318 -97 E36 Touring
Har en E36 318, touring -97 och bara erfarenhet av dessa.

Fördelar:

Soppasnål
Bra väghållning
Pigg
Snygg för sin ålder (jämför med t ex en japansk bil av samma årsmodell)

Nackdelar:

Plastig, utifrån och in (prova att byta nåt utan att nåt snäppfäste går av, lycka till!)
För högt motorbuller i kupén
Trång
Kostsamma reparationer på stora saker (kylkompressor, startmotor, klimatkontroll...10 lax, svisch iväg)

M-
110
M-Olo
328i -99
Oscarr: Jag har läst om brusten bakvagnsinfästning en del och visst händer det. Svårt att veta i vilken utsträckning dock. När jag var in på BMW här i Sundsvall så hade dom aldrig hört talas om problemet. Det dom sa var att dom fick in ganska många e36:or med liknande problem. Det menade dom skulle uppstå efter otaliga fastbromsningar vid lokala korvkiosken el. dyl.

Om det skulle inträffa så verkar det mer troligt på produktionsår -98 och -99. Att det skulle som DMZ skriver kosta 100 000 att åtgärda är ju som alla förstår inte sant helt enkelt. Rent logiskt är det ju så att om reparationerna kostar så pass kan man ju åtgärda felet med en annan bil för mindre pengar. Sen har väldigt många fått utt reparationerna som Goodwill då det rör sig om ett synnerligen trafikfarligt konstruktionsfel, tydligen nån svetsfog som hamnar några m.m. fel.

Om man har en bil där det inte är sprickbildningar eller annat runt bakvagnsinfästningarna (vilket då är en kraftig majoritet) så kan man köpa ett förstärkningskit från staterna om man är nojjig eller om man vill bromsa fast bilen vid nån korvkiosk förstås ;)

DMZ
M-Olo: Det stämmer som Du nämner att reparationskostnaden är felaktig. Nedanstående medlem Calle1983 hann bara få den ena sidan av bakaxeln åtgärdad för 80.000:- och efter några få dgr, så sprack då även golvet upp på den andra sidan med?? till kostnaden av ytterigare 80.000:- Slutsumma 160.000:-

Detta är ingenting annat än en riktig smaklös praktskandal. En gång är redan en gång för mycket. E46:ans byggkvalitet är ju högst tvivelaktig. Tror även att mörkertalet av brustna lösa bakaxlar är enormt stort, folk åker omkring i dessa rullande likkistor helt ovetandes om faran.

Bif citat från en av de drabbade Calle1983:
Väntar på svar från bmwverkstan, de skulle prata med bmw sverige idag, annars sa han att det skulle gå på uppåt 80 000, fast då har de iofs inte tittat på den... Lever på hoppet!
DMZ
Här lossar bakaxeln från det uppspruckna E46 golvet för andra gången i rad?

Citat Calle1983:

Det här fan knappt sant!

När man tror att allt är frid och fröjd så visar det sig att mardömmen kommit tillbaka. Efter att min bil blev klar har det bytts ut 2 bussningar i bakvagnen och bilen har besiktigats utan anmärkning.
Dock har det fortsatt komma oljud från bakvagnen varpå jag lämnar in bilen på verkstad för felsökning.
Till min förskräckelse får jag reda på att golvet är sprucket på höger sida också! Utbytt av Bmw blev det bara på vänstersidan...

Frågorna som kommer är ju såklart hur dem kunnat missa det när det haft bilen i över två veckor för att fixa till det hela. At besiktningen inte heller märker något är ju också beklagligt...

Jag kan inte annat än säga att jag avundas alla er vanliga Bmw ägare utan dessa märkliga defekter och problemen som följer.
J.B
Fins ju bilmärken som gått av på mitten oxå , men för det har ju inte alla det problemet , och jag tror ju inte varenda e46 kommer tappa bakaxeln heller .

Men har man inget annat att göra kan man ju racka ner på en viss modell med väldigt lite på fötterna , som med mycket annat .

Finns bilar av alla märken respektive modeller som hafft , har och kommer få problem , och med all säkerhet kommer det alltid vara så , men för den skulle kommer nog inte alla tillverkade drabbas av samma problem , finns ju tyvär sorge barn över allt och i alla sammanhang ..

J.B

Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ännu en gång, vill jag bara rekomendera E36 323! Speciellt som andrabil... Med din budget och rätt val så kommer du kunna hitta riktigt fina exemplar! Även compacter!

Länk

Svårt att hitta en välbevarad E46 i de prisklasserna!

ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Jag skulle gärna själv ha en BMW touring. Jag älskar min 523:a fast då man åker till IKEA så sknar man lastutrymmet.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har bara erfarenhet av mina egna bilar, 2 e46 och 1 e36, och jag måste säga som många andra, e46:an är en betydligt modernare bil än e36. Min 323-00 känns väldigt tajt, trots 32000 mil, och väldigt lite reparationer, i stort sett bara vanliga slitagegrejer. Bensinförbrukning på 0,78L/mil vid blandad körning tycker jag också är OK. Jag har aldrig under de snart 6 år jag ägt bilen haft problem med det som tidigare inlägg nämner. På en tidigare 325-93 släppte dock bakaxeln som beskrivits tidigare, men reparationen var inte särskit dyr,5000:- vill jag minnas.

BMW CS #5206
M-
110
M-Olo
328i -99
DMZ: Den här tråden skapades av en person som ville ha råd i frågan vilken bil han skulle välja som andrabil. Dina uppgifter är väldigt generaliserande och i mitt tycke inte riktiga. Om någon har betalat 160000:- för att laga en bakaxelinfästning så är det beglagligt, mest för att denna någon har blivit lurad.

Tänker nu inte kommentera detta mer då det inte är det tråden handlar om.

ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Ja, just det frågan gällde e36 eller e46. Får man en bra e46 för 50.000:-?
I det läget skulle jag nog välja en e46.

Vill man se strikt ekonomiskt på det hela, så kanske det finns fler billiga reservdelar till en e36, på micro, biltema, bildlsimporten mm.

Det viktigaste är dock som alla redan vet skicket på bilen, ägarhistoriken och i viss mån miltalet.

Lycka till!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jag skulle valt en e36:a för de pengarna. då kan du ju få en kombi eller större motor. dessutom en bil av de senaste årsmodellerna så du slipper barnsjukdomar. visst verkar e46 ha lite problem men lite överdrivet som sagt. sen tycker jag inte de tidiga e46:orna är snygga. m-paketet kom ju inte förrän -02. som någon tidigare skrivit så hade jag inte köpt en e46 som är äldre än -04 p.g.a garantier, utseende och barnsjukdomar.
Vet inte om utseendet är så tilltalande längre på e36an heller... ;)

Som vanligt, ut och provkör och avgör hur du värderar de olika modellerna. Tror inte du kommer råka ut för mer fel om du väljer e46 framför den äldre modellen generellt, viktigare är som sagt skicket.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
med rätt färg, fälgar, vita blinkers och m-paket så kan en e36 touring vara riktigt snygg.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wigert:

Den största anledningen till att välja en E46 framför en E36 är krocksäkerheten, länkar till Euroncap:

E36 10p: Länk

E46 25p: Länk
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Jag tror att ni och även andra har övertalat mig att:

Köpa en E46
Köpa en 323, 325 eller 328.

Krocksäkerheten given, dessutom mer och modernare bil (kommer säkert innebära att min E36 cab känns gammal...) och mer motor borde göra den mer attraktiv i nästa led?

Så då har jag några bättre och sämre alternativ:
323:
Länk I örebro...

Länk

Länk

Länk

328:
Länk

Länk

Länk

325:
Länk

Touringen ligger nog bra till. Det känns också som det borde finnas minst 10 % prutmån på alla priser.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om det åtminstone finns manuell ac på 325 Touringen så är den intressant, men det verkar inte så? Ring och kolla. Bilar byggda på 2000-talet SKA ha AC, basta! ;)

Fanns det bara en E46 kombi?

Är E39 tänkbar? De börjar bli riktigt billiga och har utrymme för en växande familj...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.