|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Behöver ev. köpa en andrabil till hustrun. Den kommer i huvudsak gå korta sträckor hemifrån, via dagis och till infartsparkeringen. Ibland 10 mil eller liknande sträckor så viss landsvägskomfort är bra. Valen jag har är E36 Compact, limo eller touring (motor inte givet men eftersom jag har en 328 cab vore en 328 inte fel) E46 limo (troligen 318/320 för att hålla ned priset) Budget på ca 50.000. Är det ok att ta en E36 före 1995-1996? Gjordes inte någon förändring av motorerna i den vevan? Finns det barnsjukdomar på E46 1998-2000? Tacksam för allehanda tips och idéer! | |
| Om du har en budget på 50 K så tycker jag du borde satsa på en E46. Riktigt fina och moderna bilar det där. Kan oxå rekommendera 328-motorn. :-) | |
DMZ |
Finns det barnsjukdomar på E46 1998-2000? (Om det gör;-) Det finns många dyra barnsjukdomar hos E46, speciellt på de första modellerna. Allt från glappande länkarmar, till att bakaxeln lossar från golvets infästningar. Det förekommer också väldigt ofta att 2:ans vxl skorrar? Och sedan till det absolut värsta "ROSTEN" bilmodellen rostar dessvärre utan motsvarighet. Kan även nämnas att vintertid går bilmodellen ej att bruka eftersom vevhusventilationen är felkonstruerad. Motorn trycker vid dessa tillfällen ut all motorolja i bl,a avgassystemet, så att motorn i värsta fall totalhavererar. Mitt råd är följande: köp vad som helst utom E46. Om frugan nu absolut vill ha en E46, så köp då en som är tillv efter 2004. (med 12 års rostskyddsgaranti) |
| E36 Har helt andra motorer efter 95, 325 försvann istället kom 323 och 328. För 50k hade jag absolut inte satsat på en risig E46 utan tagit en fin E36 323 Compact! Och då får du säkerligen pengar över till annat också! | |
Jesper von Wowern |
Budget 50k känns som ett typiskt gränsvärde. E46 är hyfsat dyra även med många mil och äldre årsmodell, men en modernare och - i mina ögon - snyggare vagn. Barnsjukdomar på äldre årgångar kan / bör vara åtgärdade. En E36 för samma peng torde ge en av de sista årgångarna i ypperligt skick. /Jesper von Wowern |
|
Hej! Jag tycker nog att DMZ är lite hård i bedömningen av e46:an... Jag har själv en 328 Touring från 1999 (e46) som jag haft i drygt ett år och dessförinnan har jag haft två e36:or. Mina e36:or var betydligt rostigare, helt naturligt eftersom det ju är äldre bilar. Jag rankar e46:an som bättre på det mesta och att man idag kan få dessa bilar så billigt är ju kanon. Du lär inte förlora mycket i värdeminskning heller på en e46:a för runt 50.000 kr. Jag hade satsat stålarna på en e46:a i alla fall, det är mitt råd. Lycka till! |
|
DMZ |
wigert: Ett gott råd: Sök på forumet, knappa in "E46 ROST" Sedan förstår du själv;-) På årsmodellerna innan 2001, så lossar hela bakaxeln från golvet. Detta har tyvärr hänt alltför ofta. Att åtgärda felet kostar omkring 100.000:- bilmodellen i sig själv är ett stort rullande skämt. En av de absolut största felkonstruktioner som BMW någonsin gjort genom tiderna. |
|
DMZ överdriver grovt. Att E46 har problem med rost är sant, och jag har själv fått byta en huv (som BMW tog kostnaden för helt utan knot), men att bilen skulle vara obrukbar vintertid är en rejäl överdrift. Ingen av de många personer jag känner som kör sina E46 vintertid har ahft tillstymmelse till sådana problem. Ett gått råd, ignorera vad DMZ skriver. Men sök gärna på forumet och ställ mer frågor. |
|
DMZ |
Detta är endast ett litet axplock ur högen av missnöjda e46 ägare. Länk |
DMZ |
Här kan du läsa om när den "limmade bakaxeln" lossar;-) vem fasiken vågar åka med familjen i ett sådant vrak till bil. (fullstädigt livsfarligt) Länk |
DMZ |
Ännu värre: Länk |
| DMZ : Har du haft egna dåliga erfarenheter av E46 eller vad är det som gör att du så gärna rackar ner på just E46? | |
DMZ |
GE: Jag? det är inte undertecknad som skrivit alla trådarna vilka jag refererar till. Var själv mkt intresserad köpare av E46, innan jag upptäckte alla grava rent av livsfarliga konstruktionsmissar som bilmodellen är behäftad med. Med sorg i sinnet kan jag bara konstatera att BMW ej längre är, vad den en gång i tiden var. BMW namnet borgar ej längre för kvalitet. |
|
Värt att notera är att antalet ägare på forumet som postat problem är en minoritet om man ser till antalet tillverkade bilar. Sen är det ytterst sällan som någon skapar ett inlägg där man berättar just hur bra bilen går. Men det finns klart fel på e46 modellen. Beträffande att vevhusventilationen sfryser å händer detta inte alla. Sen länkas det till en 330 med M54 motorn när exempelvis 328 har en M52TU (om jag inte miss minner mig). Jag har läst på forumet att detta har inträffat på de fyrcylindriga motorerna också. Läser man den ena länken beträffande att bakvagns infästningen släpper så skriver folk även att detta inträffar på e36:or också. När DMZ säger att detta har hänt alltför ofta, hur stor är då siffran? Hur många har du sett och hört om utanför forumet och hur stor är andelen utav det totala antalet tillverkade? Jag är ingen expert på detta område beträffande kända fel och mindre kända, men alla bilar har något fel. Har man inget fel beror det på att man inte hittat det än.. |
|
|
Kanske skall jag låta hustrun åka min tjänste-V70 och så köper jag denna för egen räkning - mycket roligare: :-) Länk Skall kolla mer i Beg-guiden om E46, E36 har jag hyfsad koll på. Tack för tipsen! |
|
|
Man får inte mycket E46 för 50K Bättre att satsa på en finare E36a istället, gärna en cab det är väl lute fräckare! :) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Jag letar också febrilt efter en e36 från 95-98, finns vissa intressanta men dem ligger på 40k+ och långt bort... har letat efter den perfekta sedan september.... | |
|
I den prisklassen skulle jag spana tills det dyker upp en fin E46. Bättre säkerhet än E36 med tanke på dagis-transporter osv. ______ |
|
|
Jag måste nog hålla med om DMZ´s något svartmålande syn på e46:an.. Visserligen så existerar det problem med bilen om man tittar en tidig E46 från -99, men bilen är ju för bövelen 10 år gammal! Dock så var ju grundkonstruktionen såpass bra att BMW valde att tillverka den fram till -05 med vissa förändringar under vägen. Jag har tidigare varit "stolt" delägare i en -97 328i Cabbe med automat som förre tjejen hade on körkänsla, kvalitetskänslan i E46:an är mycket bättre. Cabben kändes redan för 3 år sedan omodern och mycket stötig även fast den bilen var helt orginal.. Bilen var förvisso bra på sommaren och gick fint om man höll sig under 130, men min E46 är mycket bättre på alla punkter (utom just att man inte kan fälla ner taket). Personligen skulle jag säga att E46:an förmodligen är ett mycket bättre val till frugan, men varför inte ta ut HENNE och se vilken av modellerna hon gillar? Det kan bli kostsamt att köpa först och sen gillar hon inte bilen.. Att sen E36:an har en GRYM kebab-stämpel här i Stockholm skulle göra att det enda jag skulle kunna tänka mig att köpa i E36 är kombin.. //amullo |
|
|
hoppsan.. Syftningfel. Jag måste nog hålla med om DMZ´s något svartmålande syn på e46:an.. Skall vara.. Jag måste nog hålla med om ATT DMZ´s HAR EN något svartmålande syn på e46:an.. //amullo |
|
|
Problem finns på alla bilar, E46:an(1999-2003) har t.ex högre helhetsomdöme(enligt bilprovningens bok>>> "Bilar, starka sidor och svaga punkter") än t.ex A4 quattro(1995-2003).. Mercedes C-klass fr.o.m. (2000-2003) har exakt likadant index som E46(1999-2003)...bl.a. E46:an är en bra bil totalt sett, enda egentliga generella "återkommande" felet är väl länkarmarnas spindelleder som tenderar att slitas ut lite väl fort. Tål kanske 6000-8000mil som det verkar...i mil mellan bytena..Ja, iaf det jag kunnat se på en(1) E46:a. som jag "följt" under en del år.. Ok, inget direkt statistiskt underlag ;) , men en erfarenhet i alla fall. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.