AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.140

Service intervall 318?

An
42
Andreas.
318i E36 -91
Har köpt en 318i e36 -91:a

Ska kamremmen bytas vid 4000mil?
Räcker det att bara byta remmen? Vet att endel bilmärken bara byter remmen.
Tipps vid byte?

Är det hydraliska eller mekaniska lyftare?
Tickar lite. Tänkte man kunde sjustera själv.

Sen två saker till.

Det smäller höger fram vid gupp eller ojämnheter. Tror ni det kan vara fjäderbenslagringen?

Andra dagen jag har haft den la hastighetsmätaren av en stund, men började igen sen.
Tipps på vad felet är?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej.

M40 motorn hade betydligt längre bytesintervall på, jag tror det var 12000 mil på kamremmen från början. Många haverier skedde och bytesintervallet ändrades i omgångar till 4000mil och det är nog inte dumt att byta vid 4-5000mil. Spännrullen skall alltid bytas samtidigt.
Motorn har hydrauliska lyftare.
Det kan hjälpa med en högre varmviskositet på oljan om det tickar. Kör du på en 0W-30 eller 5w-30 olja kan man prova en 5w-40 eller sommartid en 10w-40.
Ljudet från framvagnen kan som du säger vara fjäderbenslagring, själva stötdämparen eller kanske krängningshämmarstagen pos.6:Länk

Annat tänkbart är spindelled eller bärarmsbussning, men är bussningarna dåliga brukar det finnas vibrationer vid bromsning och oroligt vägbeteende.
Pos.19 och 5:
Länk

Hastighetsmätaren får sin signal från en pulsgivare i bakaxelväxelns kåpa, Pos. 9:Länk?
model=CA31&mospid=47436&btnr=33_0371&hg=33&fg=10
Om felet dyker upp igen, ta bort kåpan över givaren och ta isär och gör rent kontaktstycket med någon oxidlösande spray. Den lever ett tufft liv med salt och elände.
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Ok. Tackar för svaret.

Om kamremmen går, blir det ventilsallad då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är dålig på M40-motorn, men jag tror ventiler och kolvar krockar.

Såg att jag kvaddat länken till hastighetsmätargivaren. Här kommer den igen:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.