|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Jepp, ingen omkodning nödvändig! Det är det som är det fantastiska i kråksången! =) | |
|
Sander10; Fungerar det fortfarande för dig? Ditt senare problem är precis vad jag råkat ut för! Alla lås fungerar genom nyckeln i dörren (inte larmet), men går varken att låsa eller låsa upp med fjärren hur mycket man än försöker! Har köpt 2st såna där relän nu som jag tänkt byta ut, så åter till frågan, fungerar det fortfarande för dig? Är det värt att byta? MVH |
|
|
Om relät är paj ska man inte kunna låsa upp genom dörren heller. Förutom förardörren som låses upp mekaniskt via nyckeln då. Det funkar fortfarande för mig iaf och det är ett halvår sedan jag bytte tror jag. |
|
| Kan du låsa och låsa upp via knappen i bilen? | |
|
japp alla lås fungerar genom knappen i bilen. Det är enbart fjärrfunktionen som inte funkar. Så du menar att det inte kan vara reläna som är dåliga då? Sander10 hade samma problem som mig lät de som, och han fick ju igång det!? =S |
|
| Pratade alldeles nyss med M-bilar, västerås, och dom sa att det antagligen var gm5 som var problemet, ett relä inuti som spökade. 5400:- inkl arbete ville dom ha för att byta ut hela grundmodulen. Nu har jag ju köpt hem 2st såna där relän som ni pratat om tidigare i tråden och har tänkt att försöka byta dom så snart tid och tillfälle ges! Funkar det inte så får det väl bli verkstadens problem.. | |
| Jag hoppas du har kollat så fjärren är ok? =) | |
| ja den ska va OK =) Har bytt batterier även fast det inte behövdes. Och så har jag initierat om båda nycklarna en jäkla massa gånger, och när jag gjort det så hör man att det klickar till svagt under ratten nånstans? .. så kontakt med bilen borde dom ha! =) | |
|
I mina öron låter det inte som GM5 modulen... Jag kunde INTE låsa upp innifrån bilen när mina relän var kassa. Det var ytterst sällan man kunde trycka två ggr efter man öppnat manuellt med nyckeln (lås, lås upp). Jag tror snarare på nyckeln. Men om du ändå har reläna är det bara att byta och hoppas på det bästa! Mitt har funkat kanon nu i 3-4 månader. Inte ett problem sedan dess! Beställde dessutom hem ett nytt "skal" till min nyckel med nya gummi knappar så nu är nyckeln som ny! Flyttade bara över kretskortet och startspärren till den nya "nyckeln och sedan slipade jag den. Strax över 200:- inklusive frakt och slipning. Lite billigare än att köpa en ny nyckel hos BMW för 1400:- =) Rekomenderar starkt detta! Om du plockar bort reläna, se till att klippa sönder dom. Det underlättar väldigt mycket! Jag hade en elektronikwizard som gjorde det åt mig, och han sa att det var smått omöjligt utan att klippa sönder dom gamla. |
|
|
SHedman: Ja det fungerar fortfarande för mig. När det krånglade för mig så gick det ALLTID att låsa med fjärren, däremot gick det bara att låsa upp ibland.Om jag då satte nyckeln i låset så gick det bara att låsa upp förardörren. När jag sedan kom in i bilen gick det inte att låsa upp de andra dörrarna varken med knappen eller på något annat sätt. Om du ska byta reläna så kan jag tipsa om hur jag gjorde. Jag började med att såga av "locket" på rälet med ett bågfilsblad så att jag sedan kom åt att med hjälp av en liten sidavbitare klippa sönder sidorna och innehållet i relät. (Man får vara ganska våldsam.) Till sist blev bara "botten" kvar och den fick jag bort från lödstiften genom att pressa in en konisk trästicka mellan botten och kretskortet, vilket gjorde att botten gled av stiften. Sedan var det "bara" att värma bort stiften. Det låter brutalt, men det funkar om man är försiktig. Lycka till! |
|
|
M-bilar trodde på grundmodulen iaf, dom sa att ett relä antagligen är paj. Och så står det ju på bmwgm5.com vad gm5 styr för grejer i bilen, jag citerar; "Remote entry (locking and unlocking via key fob and central locking button)". Det lite skumma är väl att centrallåset inte har krånglat en enda gång, genom knappen i bilen och nyckeln i dörren låser/låser den upp alla lås varje gång. Så det är enbart fjärren som är stendöd. Jag tror faktiskt inte det ska vara några fel på nyckeln, lilla lampan lyser varje gång jag trycker på någon knapp och när jag initierar nycklarna så hör man ett svagt "klick" komma från bilen (nånstans under ratten?).. Men Sha4me, varifrån beställde du ny nyckel (skal)? Lät ju iaf lite intressant =) El är inte min grej alls så jag kommer låta en lite mer intresserad kompis få göra det åt mig :) Och jag ska föra vidare era tips till honom, som jag tackar för! |
|
|
SHedman: Här köpte jag nyckeln: Länk Kan du inte gå till en nyckel slipare och be dom kolla om traspondern funkar som den ska? Det gjorde dom på min nyckel när dom skulle slipa den... Dom hade en liten pryl som dom stoppade ner nyckeln i... Klicket du hör under ratten är garanterat blinkersrelät som låter varje gång du låser bilen. Jag personligen kan inte låsa upp alla dörrar med nyckeln i låset, utan MÅSTE använda fjärren. Det ska nog inte vara så, men eftersom att det inte stör mig just nu så bryr jag mig inte. :P |
|
|
Okej tack! Men jag kom precis på att ingen av mina nycklar funkar ju, verkar ju konstigt om båda två skulle ha pajjat!?.. Och klickljudet hörs ju bara när jag initierar nycklarna, då varken låser den eller låser upp dörrarna, så att det är blinkersrelät tvivlar jag faktiskt på.. Sitter just nu och läser på ett amerikanskt forum, med bmw-åkare som har haft samma problem, alla dom åker e39or, vet inte hur mkt som skiljer på e46 och e39 (säkert en jäkla massa), men nästan alla där påstår att det är en säkring i bakluckan som gått OM tanklocket är upplåst medans bilen är låst. Och att felet ligger i tanklocket eller fuel door actuator som dom kallar det! Så det ska jag undersöka redan idag =) |
|
| uppdatering; Tanklocket var låst så det gick i kras! Blir till att byta relä så fort jag får tid! | |
|
Jag har kanske en ännu billigare/enklare lösning på reläproblemet. Det kanske bara är konstgjord andning men låset har fungerat problemfritt för mig i tre månader nu. Eftersom reläna var restade hos återförsäljaren vid tidpunkten så gjorde jag som så att jag borrade två små hål (3mm) i varje relä, i hörnen närmast skiljeplåten på modulen. Man måste borra försiktigt bara precis så man kommer igenom plasten annars finns risk att skada relämekanisten som sitter väldigt nära under plasthöljet. Sedan sprayade jag rejält med elektronikrengörningsspray i de två hålen i båda reläna, lät det verka ett tag skakade sedan ut så mycket jag kunde och lät det torka ett par timmar, monterade ihop allt och till min glädje fungerade centrallåset perfekt igen, och har gjort det sen dess (3 mån.) |
|
|
Som ett tillägg ovan så var även låset på förardörren trasigt så jag kom inte in i bilen överhuvudtaget utom genom bakrutan (touring) så det var oerhört enerverande efter som centrallåset vägrade näst intill hela tiden. Så för er som även har detta fel så finns det på Ebay själva låsmekanismen Länk att köpa för under 200 pix inkl. frakt. Ett jäkla pill att få ihop delarna igen med fjäder och allt men, med tålamod och många svordomar så går det, så länge bara själva låscylindern fungerar. |
|
|
Tänkte att jag skulle uppdatera er där ute om någon skulle vara intresserad eller behöver hjälp. Jag har nu fixat felet på min bil och allt funkar klockrent. Eftersom ni med fel på eran gm inte hade exakt samma fel som mig så fick det mig att tveka lite, trots att m-bilar var i stort sett bombsäkra på att det var gm som var trasig. Efter lite mejlande med killen bakom bmwgm5.com så riktade jag in mig på att antennförstärkaren kan vara trasig, och mycket riktigt, efter lite mätande med multimeter så så visade det sig att den inte skickade några signaler till gm. Så nu är den bytt och fjärrstyrningen går klockrent igen =) |
|
| Vart sitter antennförstärkaren? | |
|
Sedan - vänster c-stolpe Cab - i backspegeln Touring - i bakluckan tror jag |
|
|
Jag hakar på här och undrar om detta även gäller mitt problem. Har skummat igenom tråden och det verkar mest handla om att inte kunna låsa upp. Mitt problem är att jag inte kan låsa med fjärren. Det funkar med nyckel, och sen larma med fjärren. Om jag låser med nyckeln och sen direkt kör med fjärren kan jag både låsa och låsa upp, men väntar jag ett tag funkar det bara att låsa upp ! Nån som känner igen sig ? /Staffan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.