|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Perfekt =) Mina två reläer ligger fortfarande på min fönsterbräda, men ska väl få dit dom snart hoppas jag. Det går inte fort här. |
|
|
Min e46 hade precis dessa symtomen, att det gick alltid att låsa men upplåsningen fungerade inte så bra, oftast gick det efter några försök. I allafall så beställde jag 2 reläer kostade ju bara en hundring eller så. Följde guiden på www.bmwgm5.com hur man fick bort gm5-modulen. Sedan lät jag en kollega som är bra på att löda byta reläerna, och nu fungerar det klockrent. |
|
|
Fan va grym jag är som startade den här tråden =). Även jag har bytt reläerna nu och det funkar klockrent! Lödde som en kratta och fick vålda bort reläerna men det funkade utan problem. |
|
|
Stort tack för tipset! Hade i vintras/våras problem att komma in i bilen några gånger. Går ju alltid att öppna med nyckel, men då bara förardörren... Bytte reläerna när felet började dyka upp igen för nån dryg månad sedan. Har inte haft problem sedan dess så det gjorde nog susen! |
|
|
Vad jag älskar internet. Denna tråd sparade mig precis 3000 pix. Om bilen nång gång går att låsa upp (på min när den stått länge..?) låt den sedan vara i upplåst läge. Meckigt att krypa under handskfacket från förarsidan.. Följ sedan bara instruktionen i länken i Bernos länk, Länk Grundmodulen är den "stora gråvita asken med tre stora kontaktdon i , som sitter ovanför den stora gulvita lådan under handskfacket". Plocka ur kretskortet ur modulen och lämna in till närmsta elektroniktomte tillsammans med de båda reläerna du köpt för en hundring på elektrokit; Länk Ett av mina reläer lät som en trasig glödlampa när man skakade det.. Det kluriga är som sagt att lossa nämnda gulvita låda för att få bort modulen. Men det går.. Bilen går utmärkt att köra utan GM. Plocka ur alla värdesaker, ta med en trasa till vindrutan och åk inte till McDrive. |
|
|
Jag hade exakt samma problem som beskrivs i tidigare inlägg. Till att börja med var det bara vid enstaka tillfällen det inte gick att låsa upp, men för ca en månad sedan började det strula mer frekvent, och slutade med att min fru och son fick klättra över sätena för att komma in. Då hittade jag den här tråden och skickade efter 2 nya relän för endast 125:- inkl. frakt. Med hjälp av inläggen här lyckades jag plocka ur grundmodulen och med en del våld få bort de gamla reläna för att sedan löda dit de nya. Efter att ha monterat tillbaka grundmodulen visade det sig att låset fungerade perfekt och jag blev naturligtvis mycket nöjd. Nu har jag kört varje dag i ca 2 veckor och allt har varit frid och fröjd ända till i morse när jag skulle låsa upp. Då hände absolut ingenting när jag tryckte på nyckeln (inte ens ljuset i kupén tändes som det gjort tidigare). Då hämtade jag min andra nyckel men det var likadant med den. "Heldött". Efter ett antal försök så låste den upp. Väl inne i bilen så funkade det att låsa/låsa upp med knappen. När jag sedan skulle låsa så gick det inte (tidigare så gick det alltid att låsa men ej att låsa upp). Däremot så visade sig att när jag satte nyckeln i dörren och vred om så fungerade alla låsen (tidigare har bara förardörrens lås påverkats) men larmet aktiverades inte. Nu har jag pratat med BMW-verkstaden, och dom säger att det är flera som fått problem efter ett tag när man bytt reläna. Nu undrar jag om någon annan som bytt sina relän råkat ut för samma sak. |
|
|
Helt underbart med trådar som denna! Sander10: Har det löst sig för dig? Hittade du varför den beter sig skumt? Dessvärre verkar ju Electrokit ha svårt att leverera dessa relä för dom är slut tills i mars! =( Verkar som det är många som har problem med sitt centrallås! =) Tipsa gärna om ni hittar en annan sida (i sverige) som kan leverera snarast! Tackar! |
|
|
Gomorron på er. Min bil beter sig på samma sätt den går nog att låsa men jag törs inte försöka för jag får klättra in genom bakluckerutan och sedan hoppas att bilen låser upp med knappen inne i bilen, vilket den gjorde efter frenetiskt tryckande häromdagen. Är det så att även den knappen blir satt ur funktion om gm5 lådan trilskas. Om jag köper en hel box på skroten måste den kodas om då eller är det bara för att få olika funktioner? 320 Diesel |
|
|
Du kan väl låsa upp förardörren med nyckel? Gamla vanliga sättet alltså =). Knappen i bilen påverkas också av reläerna. Om du hittar en grundmodul som stämmer med din bil så klarar du dig, annars blir det omkodning hos BMW. Det värsta är att reläerna säkert tar slut i den också snart med tanke på hur många som har problem. Länk Hittade det där på ebay tyskland. Samma modellnummer fast tillverkad av siemens. Han säljer dom för folk som har problem med centrallås eller elhissar så det borde funka. |
|
|
Länk Vet inte om det bara är till företag men där finns reläerna iaf. |
|
|
Nja det har jag ju gjort förut men nu har även låset beslutat sig för att ge upp. Jag får väl försöka riva isär dörrsidan och se vad det är för fel. Det verkar ju som att det är gm5 boxen som gett upp för mig med, jag får ringa till Autowåx och höra vad dem tycker det verkar som. Jag skall nog inte ge mig in i och löda då jag tror att det har alla förutsättningar att misslyckas för mig. tack för svaret. 320 Diesel |
|
|
Sh4me: Jag plockade ut kretskortet igen och kollade lödningarna med lupp, tyckte att det såg ganska ok. ut (jag är inget proffs på lödning) men lödde om på tre lödställen. Därefter satte jag tillbaka kortet och "peppar,peppar" så har det fungerat hittills, och jag har använt bilen nästan varje dag. Det enda som jag märkt de senaste dagarna är att jag tycker att jag måste vara närmare bilen för att låset ska reagera. Vet inte om det beror på att det är mycket snö på bilen, om det "dämpar" signalen från nyckeln, för när jag kommer nära så låser den upp. Jag åker numera omkring utan handskfack ifall det skulle visa sig att jag måste köpa en ny grundmodul, så kanske jag kan spara in en 1000-lapp på arbetskostnden om jag monterar själv. (tar ca. 10min.) BMW-verkstaden vill ha 6.100:- för grundmodulen, omkodning och montering. Så det är bara att hoppas att det fortsätter att fungera utan byte.:) Hoppas du får tag i relän. |
|
|
Jag kan tillägga att när jag bytte mina relän så såg jag när jag öppnade dom att det var brända kontaktytor på brytarna i relät, speciellt en av brytarna var rejält bränd. (Det var två brytare i varje relä). Det skulle ju kunna tyda på att det trots allt är det som är orsaken till problemen, så jag rekommenderar att i alla fall testa att byta reläna innan man gör något annat. Särskilt om man har samma karakteristiska fel som anges i den här tråden. Det är ju ändå en liten kostnad. |
|
|
Sander10: Tack så hemskt mycket för ett bra svar! Jag får väl ta fram kunskaperna sen gymnasiets elektronikutbildning och se om jag kan lösa problemet tillsvidare! Men beställa nya relän ska jag verkligen göra! Men som jag förstog det så gick det köra bilen utan GM5 modulen? det underlättar ju avsevärt! =) Nu när det töar ute är det ju lungt om bilen inte ställs i garaget, för då blir det låsa upp med nyckeln när man ska till jobbet! =) Jag återkommer med en uppdatering när jag fått tag i relän! |
|
|
Jag har precis monterat en box jag köpt på skroten. Nu funkar det igen, behövde bara initiera nycklarna. Tack för alla tips. 320 Diesel |
|
|
Då har jag även bytt reläerna. Har ingen tillgång till garage så jag passade på ute idag då vädret är fint. Härligt att höra centrallåstet funka igen! Grymt bra tråd som sparade mig mycket pengar. Bra guider som var enkla att följa. Lite pyssel med lödningen då lödkolven inte blev tillräckligt varm. |
|
|
Jag gjorde samma misstag, jag använde en lödpenna med fin spets för att det skulle gå bra att komma åt. Men inget hände. Så efter ett tag fick jag ta fram min gamla lödkolv med högre effekt och då gick det betydligt bättre. Jag kan dessutom meddela att låset fortfarande fungerar. |
|
| Mitt med, jag fixade mitt för ca. 2 månader sedan. Jag beställde nya relän från Elektrokit och sen dess har allt funkat kanon! Länge leve AP! =) | |
|
Hej! Jag har oxå detta låsproblem.. Om man byter reläna, behöver man gör en omkodning av grundmodulen efter eller är det "bara" att löda dit nya relän och sen är det klart?! Tack för en bra tråd!! Mvh Henrik Mvh Henrik Länk |
|
| Du behöver bara löda dit reläna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.