|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag hittade en bra sida som kan förklara en hel del om det välkända centrallåsproblemet på E46an. Verkar vara grundmodulen. Länk Vet att flera löst det genom att bara rengöra kontakterna till grundmodulen, så det är det första jag ska göra. Om kontakten i relät blivit sönderbränt så är det väl bara att att köpa en ny grundmodul antar jag. För mycket jobb att få tag i relä och byta... Det här gäller alltså bilar med problemet att ALLA lås vägrar låsa upp sig. Har man problem med ett lås sitter antagligen felet i låsmekanismen. Mikrobrytare eller nåt som gett upp kanske. Hoppas det hjälper någon. Återkom gärna med hur det har gått. Mvh Johan | |
|
Sådär nu har jag kikat lite pågrundmodulen och den ser lagom avancerad ut. De två minsta TYCO-reläerna närmast mitten är till centrallåset och det är ofta problemet. Eftersom jag inte har några liggandes så testade jag bara att förbättra kontakten lite där strömmen går ut till låset (antar jag). Det borde enligt mig vara kontakten med de stora stiften. Tog bara loss den och satte tillbaks en massa gånger. Elektronikspray är väl bättre men det fanns inte tillgängligt just nu. Om man vill felsöka ordentligt så kan man koppla i batteriet igen och mäta på utgångarna medan man aktiverar låset. Något jag inte hade ork till idag. Ska köra nu ett tag och se om det funkar. Kan ju nämna att det blivit så pass dåligt att det tog upp till 10 minuter för att låsa upp dörrarna (inga problem att låsa). Nu har det dock funkat 10 gånger på rad. Om det kommer tillbaks så byter jag nog relä, eller rengör mer noggrant först. Hittade reläer på Länk Bläddra fram till Relä » Kretskort » Relä V23084-C2001-A303 TWIN 12VDC Tyco. Kostar 100 spänn för två stycken. Lämna in på lödning för några hundra så har du centrallås som inte borde krångla på flera år. Mycket billigare än att köpa en ny grundmodul för massa tusenlappar. Om man köper en begagnad så är risken stor för att det börjar krångla snart igen. Verkar som att de där reläerna bränns sönder efter ett tag. En hel uppsats här... Nåja, med tanke på hur många som har det här problemet så hoppas jag det är till hjälp. /Johan |
|
|
Skulle du möjligtvis kunna förklara hur man plockar loss grundmodulenen |
|
|
förresten, är det grundmodul 5 den kallas? |
|
|
Fan jag postade en tråd med detta problemet tidigare idag som gjort mig så jävla förbannad =) Ska prova detta imorgon. Testar att plocka ur och polera upp kontaktytorna på reläna och lite kontaktsprej på de samtidigt, hoppas det funkar. Pjotor: Det finns en länk på sidan till hur man tar ut boxen. |
|
|
Osäker på om det är grundmodul 5. Den sitter iaf under handskfacket i en liten ful plastbox =). Följ instruktionerna på länken i mitt första inlägg så ska du nog få loss den. Det är lite pilligt och eftersom jag tryckte den åt fel håll så gick det mindre bra. Clipsen (på min bil iaf) satt intryckta åt varsitt håll längst upp på det vita plastfästet som grundmodulen sitter i. Det fästet måste lossas och tas ner den liten bit för att få ut modulen. Mitt lås har funkat nästan helt felfritt sedan jag förbättrade kontakten lite. Nu lägger det dock av någon enstaka gång men då är det bara att trycka låsa och sen lås upp igen på fjärren. Blir det värre så gör jag det nog lite mer seriöst. Hoppas det går bra. Jag vet att det är skitvanligt problem men ingen verkar ju ha löst det så jag fick sitta och leta ett bra tag innan jag hittade nåt vettigt. Mvh Johan |
|
|
berno, är det bara dom reläerna (V23084-C2001-A303 TWIN 12VDC Tyco)man behöver byta för att det ska funka eller kan det vara ngt mer? Ganska säker på att jag har "rätt" sorts problem. dvs dörrarns öppnas inte, men bagageluckan går att öppna och det går att låsa. Var lämnar man in sånt för lödning? kan man löda det själv? |
|
|
Det jag har funnit när jag forskat runt på nätet om problemet är att det är just dessa två reläer som kontakten brunnit av på. Antingen det, eller att det är dålig kontakt mellan grundmodulen och själva kontakten. Det sistnämnda för mig då, så det hjälpte att rengöra lite bara. Har du provat det utan resultat? Rekommenderar inte att du löder något sånt själv. Små elektronikaffärer brukar kunna löda, alltså inte elgiganten och siba mm. Borde gå att få gjort för några hundringar. /Johan |
|
|
nej jag har inte testat än men jag beställde 2 reläer förut. syns det tydligt om man bara behöver rengöra, är det oxiderat eller så? |
|
|
Jag såg ingenting på mina kontakter iaf. Var väl antagligen ett litet korrosionslager på kontaktytan. Bättre att prova det först eftersom det är gratis och bara tar en timma sammanlagt. |
|
|
Sådär då har man slitit, tog bort reläna och satte dit nya. Sprayade givetvis med elektronikspray i kontakterna samtidigt. Har precis monterat tillbaka och testat låset ett par gånger, det funkar. Det kanske hade räckt med att rengöra kontakterna, men men. Vet dock inte om det fungerar slutgiltit eftersom det fungerade till och från innan. |
|
|
Gratulerar Borde inte krångla mer nu då. Och om det gör det så lär det va kontaktfel. Lödde du dit reläerna själv eller fick du nån att göra det åt dig? |
|
|
Jag lödde dit dom själv. Det svåra var dock att få loss dom, jag lyckades inte löda bort dom då det även satt tenn på baksidan som jag inte fick bort med lödsugen. Så jag fick förstöra dom gamla reläerna och bryta av stiften och sedan löda bort stiften var för sig. Enklare än det låter, det andra reläet tog 10-15min när jag visste hur jag skulle göra. Tror dock på din teori att det i många fall räcker med att göra rent kontakterna, hörde ett svagt klickande ljud från handskfacket när jag satt i bilen och försökte låsa upp med nyckeln. Det kan ju bero på att reläet inte fick tillräckligt med ström pga dålig kontakt. Tack för inlägget berno, mkt bra=) |
|
|
Jag tänkte bara föreslå alla med detta problemet att prova att trycka lite på tanklocket och sedan prova att låsa upp för på min 330iA Touring -01 har jag detta problem och då av en slump tryckte jag till lite på tanklocket och då gick det att låsa upp. Detta har jag bara provat de två senaste gångerna men då har det hjälpt. Det kanske är så att eftersom centrallåset även låser tanklocket och om det då kärvar där så vill den inte låsa upp övriga dörrar. Glasluckan i bak tex. har ju inget att göra med centrallåset. Tänkte att det är det billigaste och snabbaste att prova innan man provar mer komlicerade saker. |
|
|
krångla nu inte till det för oss Miami;-) nä men tror faktiskt inte det hjälper med att trycka på tanklocket vid det här felet eftersom det här är ett väldigt specifikt fel som oftast ser ut så här... det går att låsa allt med nyckeln det går att låsa upp bagageluckan med nyckeln det går INTE (eller fungerar till och från)att låsa upp med nyckeln då ÄR felet glappkontakt vid anslutning till grundmodulen eller reläerna i grundmodulen |
|
| Men då har ni ju löst allt redan :) | |
| Nu ska jag också byta reläer på min skrotmodul. Kontaktknepet funkade inte längre. Får la hoppas det blir bättre. | |
|
om du ska byta dom själv så är det lättast om du bryter loss reläerna helt enkelt, jag var ganska våldsam. Försökte löda bort det första reläet (2timmar)och använde lödsug men det satt lödtenn på andra sidan, under reläet så det gick inget bra. Fick bryta loss det till slut. Det andra reläet bröt jag loss och lödde sen bort pinnarna som blir kvar från "insidan" tog 10min. |
|
| Ni kan inte fotta och lägga upp en "how to" på detta? Har också gjort vid kontakten men utan lycka. Tänkte ta och byta relä vid tillfälle. | |
| Det skulle verkligen behövas en howto på det här. Kan försöka fota lite med mobilen om jag kommer ihåg. | |
| Stort tack för detta tips! Böt de två reläerna har funkat klockrent!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.