AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
807

Toppackning 730i 1989

bs
6
bsten
730i -89
Toppackningen har gått på min 730i 1989. Det har enligt en bilfirma tydligen kommit olja i kylsystemet. Går detta att åtgärda till ett rimligt pris? Samma bilfirma i Halmstad nämnde en summa på 11.000! Låter orimligt. Billigare - och lättare - att sätta in en ny motor?
Är någon intresserad av bilen så finns den bland annonserna, 7-serien. Bilen finns i Halmstad.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
11 000:- låter i sammanhanget riktigt billigt om de gör reparationen enligt konstens alla regler , jag hade inte själv åtagit mig jobbet för den låga summan om material skall ingå i det priset.

Gamla M30 motorer brukar också dra med sig en del kostnader när toppen väl skall bort , det är vanligt att man behöver se över kamaxel och vippor.

Garanterat mångdubbelt dyrare att sätta i en ny motor , vad jag vet säljs inte ens M30 som ny på pall längre , jag tror inte ens BMW säljer sina kompletta utbytestoppar till M30 längre , men de fanns på "rea" för några år sedan.

Däremot kan du ju chansa och sätta i en begagnad motor , men då är det ju gammalt och kammen samt vippor lär ju vara slut.

Enklast och billigast med minst strul är nog att byta ut hela bilen , de kostar ju nästan inget alls idag som nybesiktigade ua. , då slipper du allt strul med dyra reparationer och att jaga begagnade motorer i tvivelaktigt skick.

Man får ju väga för och emot och om det är värt att byta motor på en 20år gammal bil.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Håller med Wadel, är toppackningen kass är det en hel del pyssel, och att lämna bort det är inte ekonomiskt försvarbart, utan man måste vara beredd på att skruva själv om det skall bli vettig kostnad. Packningssats+ topplocksskruv +ev planing är väl absolut minimum på kostnader om man gör det själv, men på en gammal bil brukar det finnas en och annan grej man hittar på vägen. En granne fixar toppen på en 525ix och packningssats + skruv går på 2500:-

Ett motorbyte är ju även det ett antal timmar...

/Mats J
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om man törs chansa kan man lägga topplocksbultarna i ugnen 250grader i 3 timmar så de får tillbaka lite av sin "sträckbarhet" , men det är nog tveksamt om man vill göra det på en rak 6a med väldigt lång och känslig alutopp.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
bs
6
bsten
730i -89
Ok, tack för svaren! Får sälja den som reservdelsbil. Finns som sagt under annonserna i 7-serien om någon är intresserad...
/b

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kan förstås nämna att jag på några Saab 9000 klarat mig genom att efterdra toppen, det har räckt för att få tätt på små läckage. Jag har aldrig provat på en BMW sexa. Dessutom vet jag inte om bultarna sitter lättåtkomligt, gör dom det är det värt ett försök. Men jag skulle inte rekommendera vinkeldragning i detta fall, utan dra till 10-20% över det moment det skall dras till innan vinkeldragningen. Gå över alla bultarna med momentnyckeln inställd på detta moment. Finns det någon bult som kan dras åt då så är det stor chans att du fått tätat läckaget.

(på Saab 9000 är det i främre ena hörnet som det brukar ha gett sig, där brukar man kunna dra minst ett halvt varv)

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.