|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Åkte på en P-bot igår pga "avsaknad av giltlig biljett väl synlig i rutan". Ok-tiden var överskriden. Problemet är att P-vakten nog jobbar på ackord, har jäktat och skrivit mitt reg.nr väldigt otydligt. Ingen -ingen på jobbet kunde översätta kråkorna till att stämma överrens med mitt reg.nr. Frågan är om jag skall neka till att ha varit på platsen överhuvudtaget. Jag fixade såklart en giltlig biljett från grannbilen. Vilket är smartast - hävda att vakten missat min biljett eller att jag inte varit på platsen och referera till det slarvigt skrivna reg.nr på boten. Någon som har erfarenheter? ///Lars |
|
hävda för fan att du inte alls varit inom detta område försök skaffa nån person som kan intyga att du t.e.x var å handla blöjor till barnen där hemma elr nå sånt =) ja har gjort de ett antal gånger å de har i 4 av 5 fall faktiskt fungerat, låt din fantasi flöda hehe Mvh Mr-speed 360 * 3 e väldit skönt att göra =) |
|
|
Jag har för mig ett likanande inlägg då faktiskt någon hade köpt biljett och ändå blivit bötfälld. Det var tydligen ett h*lvete att bevisa det. Bättre att neka att ha varit på platsen. Hade du åkt på en 700 för att ha parkerat för nära gathörn/övergångsställe/dubbelparkerat hade jag sagt rätt åt dig, betala. Nu tycker jag det är j*vligt dyrt att parkera bilen så det är OK att missa tiden ibland. |
|
|
Eller så kan man jävlas med parkeringbolaget! Vi säger att du fått p-bot på 500SEK. Du betalar in 501 SEK. Efter några månader ringer du till p-bolaget och kräver din 1 krona tillbaka. Eftersom du har betalat förmycket är dom skyldiga attt betala tillbaka. Problemet är att det går åt en massa tid och leta reda på den betalningen. Efter ett tag så kommer ett utbetalningskort på 1 krona som du skiter i att hämta ut. Efter några veckor går utbetalningen tillbaka till P-bolaget, och då kan du köra samma rejs igen!! Det kostar dom massor av pengar att administrera det hela. Det här borde teoretiskt funka, men har inte provat själv.....jag betalar alltid min parkering;-) Mvh Marin |
|
Rosebuddy |
Nä, jävlas med P-bolaget vill jag inte göra - det är bara mina skattepengar som går åt. Däremot vill jag klara mig undan P-boten eftersom jag anser att 300 spänn är på tok för mycket att betala för ett misstag som alla kan göra. Jag gör som följer: avvaktar till ev. påminnelse - då vet jag om de själva kan läsa rätt reg.nr. Därefter tänker jag be att få se orginalet på boten. Är den lika otydlig som min kopia är kommer jag att neka till att ha varit på platsen med hänvisning till otydligheten. Funkar inte det får jag väl hala fram biljetten och köra rejset med att P-vakten missat den. Säger jag att den "åkt ner på golvet" kommer de hävda att det är mitt fel i alla fall... Tack för era råd ///Lars |
| Eller kör delbetalning. Betala 100kr idag. 100kr imorgon gärna på handskrivna lappar. Glöm inte kryssa i delbetalning bara. Tar en JÄVLA tid att hålla reda på allt då. Sen kan du i sista betalningen göra som marin säger och betala in lite för mycket :) | |
|
eller prova med att betala så är problemet ur världen..... Mvh Asken |
|
|
eller går du till posten och betalar in till deras pg-nummer utan att ange betalare eller någon form av identifikation. Spara postkvittot så att du kan visa upp att du betalat. Svårt som f-n att hitta en sådan betalning i de flesta ekonomisystem. |
|
|
Vad tråkig du är Asken man får väl jävlas lite med dom ;) Har själv aldrig gjort det men det kanske finns andra som ser tjusningen i det hela :) |
|
|
Om bilnummret är oläsligt kommer de inte själva att veta till vilken bil boten hör. Vänta och se om du får en påminnelse på inbetalningen. Första påminnelsen kostsar inget extra eftersom någon kan ta bort boten från rutan och du kan vara ovetande om att du har fått en P-bot. Mvh |
|
Rosebuddy |
Ok! Asken - för att fortsätta på din linje, för jag antar att du är ute efter att man skall "göra rätt för sig" och att man skall "stå för sina misstag".... den enklaste parallell jag kan dra är den till hur många bilägare som står som ägare till den bil de kör och därmed drar på sig de "verkliga" kostnaderna (försäkring!!!)...vi försöker ju alla lite till mans komma undan när vi får en chans... e'de inte så?? |
|
>>Asken Blir man så torr när man kör kompressor ;-) |
|
| ...vad händer, om man gör en delbetalning på 1 kr i taget...? *s* | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hehe som en offentlig handtork??:)) En kollega byggde två testarossa replikor för 10 år sedan på best.från 08.Det stod Ferrari på böteslapparan,fast det var en Pontiac fiero, låg en bunt med obetalda ogiltiga boter i bilen .när regnumret inte kan läsa är väl inte boten giltig eller? ska inte samtliga uppgifter vara korrekta?? MVH Hasso |
|
Läste i Tekninkens värld om en kille som hade en Hynda HRV, som han "bygde"om till Volvo V30 XC. Han gjorde en specialgrill med Volvo märket och satte dit V30 XC på bakluckan. Hasson: Han kanske borde lägga till handtork-container i sin pressentation //Marin |
|
|
Jag fick en p-bot en gång där de istället för KYR skrivit KYP som regnr. "Tack för det" tyckte jag och ignorerade boten. Det var aldrig nån som hörde av sig (till mig iaf :) och ville ha betalt för den. /Micke |
|
|
När det gäller P-böter skall man ALDRIG betala före påminnelsen kommer, dom får inte ta och lägga på nån påminnelseavgift vid första gången, detta på grund av att någon kan ha tagit bort lappen från din ruta. Dessutom kan ju lapplisan tappa bort sitt block och därmed så kan du klara dig. Fick själv en här i Kalmar och det står klart och tydligt 571 istället för 577 som det är på min kärra. på skoj kollade jag upp vad det var fören bil, och det är en Mazda 626 -88 uppe i lappmarken. Detta var för ca 4 veckor sedan, och jag tror inte att jag kommer att få höra av dom. #232 i E28 registret Länk |
|
|
Håller med Bjernler. Betalar själv aldrig före påminnelsen av samma anledning. Dessutom, om p-vakten inte kunnat skriva regnumret läsligt är väl chansen minimal att det ska komma en påminnelse? My Bimmer is my mistress |
|
|
Du har en biljett som gällde tiden då du stod där. Ta en kopia och skicka in kopian med en förklaring där du skriver att du betalade men att biljetten kanske missades av p-lisan, vilket du förstår. Skicka sedan in brevet till adressen på boten, ring efter någon dag för att se om brevet kommit fram. Det enda sättet att lyckas, är att göra det genom att vara trevlig. Har egna erfarenheter. Lycka till! |
|
|
acey: tänk om pvakterna skulle djävlas med dig, dom skickade ut sin bokföringspersonal och lyfte av bakre kofångaren och gömde den under bilen pga merarbetet, kul va:D Rosebuddy: Du kan skriva ett brev till pbolaget bifoga en kopia på din "nyfunna" pbiljett och en kopia på pboten och begära att de häver pboten: tidsåtgång ca 1-2 timmar med sortering av dokumentation papper mm eller knappa in beloppet på databanken tidsåtgång 2 minuter: Välj själv vad som tar minst tid:) Marin: Jag har en av stans effektivaste hårfönar, stoppar jag ansiktet under huven ser det ut som engelsk bulldog som stoppar huvudet ut genom en öppen ruta i 150 km/h:)) När åker du till Norge?:)) Asken |
|
|
>>Asken. Jag får väl börja med att slänga ut inredning/isolering + allt annat som tynger ner bilen. Det är väl det trimmet jag har råd med:-) Föresten, så är det snart dags och byta bil. //Marin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.