|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Har idagsläget orginal avgas fram till mittburken, och sedan 2,5" till en liten ovaldämpare med 2x3" utblås. Det låter lagom och byggde så för att sista dämparen hade rostat sönder. Är rätt nöjd men problemet är att det låter mkt upp till 4000rpm och sedan tystnar den. Ska nu bygga ett nytt avgassystem och söker tips! Finns ju olika alternativ, det som snurrat i mitt huvud är typ: 1. 2,5" dubbla rör hela vägen från kat. 1st stor oval ljuddämpare längs bak. 2. 2,5" enkelt rör från kat. 1st stor oval ljuddämpare längs bak. 3. 2" dubbla rör från kat med två små dämpare i slutet. Dessa är bara tankar så häng inte upp er på alternativen. Värt att nämna är att bilen inte är någon raket, så ifall en viss typ avgassystem ger mer effekt eller inte spelar ingen roll, endast ute efter ljudupplevelse. Dessa är mina önskemål: 1. Det ska låta MYCKET raksexa. 2. Det ska låta mer i volym efter 4000rpm (motsats till nuläget) 3. Det ska låta rent, alltså inte bluddra och panga. Seriösa svar uppskattas. | |
|
Tips. bygg om insuget till ett "öppet luft filter" så stort som bara kan. har själv 76mm insug till min 525 som ja byggde själv. har även ferittars 2,5" dubbel pipitsystem hela vägen med extrator pipes. De låter mer än va den ger, men de låter bra... Om du är lite händig med svetsen så kan du bygga de själv, både insug och avgas rören. men mycket ljud får du ut av insuget... Real x-traktor power =) |
|
|
Bygg med dubbla 2" och montera 2 st längre, 2" ljuddämpare precis innan stötfångare bak. Ta sedan och tryck i provisoriskt i ljuddämparna ca 15-20 cm långa slutrör i 2" och se hur mkt det låter. Låter den inte för mkt så kan du gott öka till 2,5" som slutrör för att få lite mer sång. Kom ihåg att ljuddämparna måste vara ca 50 cm långa för att dämpa vettigt så ta inte för små. Då ångra du dig sannolikt. Det är bäst att följa original konfigurationen på avgassystemet då det ändå är anpassat för motorns momentkurva osv. /Tobias Ps, jag tycker öppna luftfilter som brölar är för bonnraggare och 18-åringar. SUPERNATURAL |
|
|
Tack för snabba svar, ang luftfilter så vill jag ej ha öppet filter/ "sport" filter, tycker m50 låter som dinkitoysbil då... Gärna mer tips på avgasbyggen! Tackar för de jag fått! Brölfritt, pangfritt och bludderfritt, gärna mkt ren sång över 4000rpm, |
|
|
Jag är också intresserad av att veta, på min 520 m50 har jag en lite roligare slutburk, ganska stor dock även denna med dubbla stora utblås. Det låter sådär, det mullrar lite mer på tomgång men när man varvar lite så gör den inte speciellt mycket ljud ifrån sig. Dock så misstänker jag att ja fortfarande har lite läckade under bilen vid mittendämparen. Så därför är jag sugen på att bygga ett roligare system hela vägen, känns som det är mittendämparen som förstör det mesta, att ersätta den med rör direkt till slutdämpen man har nu kanske vore nått. |
|
|
bort me alla dämpare och en "japs" längst bak bara =) vem fan behöver Turbo? |
|
|
M-jamie Fan! inga japsdämp på BMW! Det är höjden av osmaklighet och dessutom 18 års stämpel på :-S SUPERNATURAL |
|
|
Japsdämpare, nej tack.. vore verkligen kul med seriösa förslag. Ingen som byggt ett välljudande system till lillsexan? |
|
|
jag har extarktor och 3"hela vägen me 3"kissar och en dämpare... vem fan behöver Turbo? |
|
|
3".. hmm hur låter det då? det jag främst vill ha hjälp med är att jag vill att det ska låta mer efter3500rpm, istället för tvärtom.. |
|
|
mitt tips är iaf att köra samma storlek på rör som orginal men byt ut dämparna mot sport och likaså kat... på min 525ix så bytte jag bort sista dämparen bara o satte dit 2.5" slutburk bara och det gav mer ljud ja.. o mindre körglädje.. otroligt men sant... Jag kommer snart själv att bygga eget avgas på min 530.. dock blir det singel 3" från kattarna till att börja med.. med en fullflödes dämpare längst bak... med dubbla 3.5" ut.... får se hur den går då.. går den dåligt o låter mycket blir det ommbyggnationer till 2.5"... och så småningom kanske man bygger från grenrören o hela vägen bak.. med fullflödes kat osv... |
|
|
Jag tycker det är fel att bygga om från dubbelt till enkelt eftersom du kommer tappa vrid. SUPERNATURAL |
|
| jasså? en 3" ska ju egentligen vara samma storlek som 2st 2.25" eller har jag för mig.. | |
|
jo med blir inte samma ändå. SUPERNATURAL |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.