|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter man har fixat med vevhusventilation så upptäckte jag nåt jag ej har sett innan i mina bmw:s. Den sitter fast skruvad intill luftfilter burken. Det är nr 12/13 i Länk Efter luftmassamätaren så går det ju en gummibälg och i den finns det extra ingång mot burken nr 4 (eller nr12/13 från första länken) Länk. Vad gör den för nåt? I den andra länken står det att det är resonator!??? Vad händer om man pluggar den? MvH Bmw 4-ever | |
|
En resonator borde väl resonera? Har du försökt att inleda en konversation med den? ;) Jag vet inte, men jag skulle gissa att det är någon form av plenumkammare, en extra volym som ansluts som buffert för att jämna ut insugspulserna från de olika cylindrarna. Men nu är jag alltså ute och gissar, d.v.s. läs inte detta som ur en uppslagsbok.. |
|
|
Här kan man förkovra sig i resonatorer på en italiensk sida. Lite mastigt om man är trött i skallen känner jag:Länk Honda har en liten beskrivning av sin resonator på V-tec motorn. Den används där för att få ett mer linjärt vridmoment över vartalsspectrat: Länk |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Även de "gamla" S38 motorerna hade en liknande konstruktion för att få bättre vridmoment i regionen 2500-4000 rpm. Här är ett par sidor från BMW angående detta Länk Länk Länk Länk |
|
Min gissning är att just den där burken mest är för att dämpa ljudet. Insuget på M54 är ju ganska avancerat och utnyttjar resonans för att trycka in mer bränsle/luftblandning i cylindrarna. DISA-ventilen anpassar resonansen för varvtalet. Den där burken på insugsbälgen "syns" nog inte så mycket från cylindrarna kanske. Däremot har M54 en resonans i insugsljudet runt 3200 varv. Det hörs i treserien som inte har den där burken, men i femserien kanske de tyckte att råmadet var ovärdigt. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.