AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.749

Elfel e36 fönsterhissar taklucka innerbelysning centrallås larm m.m.

Zi
2
Zikoriath
325d e93 2011
Hej alla!
Vill tacka för underbar hjälp med min nyinköpta bil genom att beskriva mitt elfel. Det kanske kan hjälpa någon annan? Hade det inte varit för alla er som skriver här på Autopower är det tveksamt om jag löst det själv.

Köpte en 318is 93 e36 i början av veckan. När jag köpte den var passagerardörrens ruta öppen ca 2-3cm. Vidare var följande defekt:

C-lås
Bägge elhissar
eltaklucka
larm
innerbelysning
Höger skyltlampa

Inget av dessa gav alltså nåt liv ifrån sig alls. Dessutom gick säkring nr 7 (5 amp) i säkringsboxen i motorutrymmet direkt när jag satte i den.

Efter att ha läst en mängd foruminlägg, hur kabelstammarna såg ut på Länk
och tänkt i två dagar skred jag till verket:

Plockade ner höger dörrsida, noterade att någon kopplat ur den vänstra (lilla) kontakten ur elhissmotorn och tejpat upp på ett annat ställe. Kopplade in den igen. Nu fungerade funktionen som sänker fönstret en knapp cm vid öppning av dörr igen. Reagerade dock fortfarande inte på knapptryckning. Konstaterade att det troligen inte var fel på motorerna eftersom: 1. Bägge var trasiga och 2. de fungerade ju bägge att hissa ca 1cm.

Tog av batteriets minuspol. Började med att kolla kabeln som går från kaross till bagagelucka på vänster sida av bagageutrymmet. När jag kände på den med fingrarna kände jag att den var ojämn i övre delen mot luckan. Klippte försiktigt bort höljet med sax. Voila: fyra kablar var av. Hade lite tidspress så jag lödde bara ihop dem snabbt och isolerade med eltejp.

Satte på batteriets minuspol. Startade motorn och började testa. Nu fungerade allt igen. Kändes det som. För när jag packat ihop alla verktyg och en smula stressad skulle iväg till jobbet smällde igen passagerar dörren så vevades hissen ner till hälften och stannade där. Reagerade inte på knapptryckning. När jag öppnade den åkte fönstret upp igen och stannade ca 3cm från sitt översta läge.

Kom på att jag läst att även kablarna från dörr till kaross var ett standardfel. Ruckade lite upp och ner på kabeln, och visst, fönstret rörde sig helt ologiskt upp och ner för varje gång jag rörde kabeln.
Tog återigen av minuspolen. Skar upp det höljet försiktigt men kablarna såg väldigt fina ut. Lossade de två bultarna (7mm skalle) som håller kontakten mot karrossen. Lyfte den något uppåt och utåt. Drog den lilla plasthaspen längst upp på kontakten uppåt (cirka 0.5 cm?), satt ganska trögt och fick bearbetas lite. Till slut drog jag isär kontaktstycket. Det såg grönt och korroderat och tråkigt ut. Elektronikrengöringsspray en masse, lät dunsta och kopplade ihop. Minuspolen på igen. Starta motorn. Testade. Fungerade perfekt.

Alltså:
- "många fel" kan i själva verket visa sig vara ett fel.
- Och ett fel kan visa sig vara två.
- Poletten trillade ner för mig när jag såg kabelstamsskissen på realOEM där man ser att samtliga saker som var trasiga såg sammankopplade ut.
- Det kan löna sig att läsa mycket och noggrant och tänkte mycket innan man börjar riva.
- Tag av minuspolen innan elsystemsmeck.

Återigen - Ett stort tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.