AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.641

Konstigt el fel E39

mj
9
mjansson
528i -00
Hej

Söker trolig orsak till varför bilen "huvudspänning" plötsligt faller bort? Åkte på motorvägen i lördags och fick ett kortvarigt avbrott. I morse fick jag ett spänningsborttfall och jag var tvungen att vrida nyckeln till av och sedan starta om bilen (påminner om Windows)?

Fråga finns det något huvudrelä till bilens matningsspänning eller går allt via kontakten som sitter i startlåset?

//Magnus

Jansson
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Är du HELT säker på att strömmen verkligen försvinner? Det låter annars som ett symptom på t ex dålig vevaxelgivare om det är så att motorn plötsligt tvärstannar men sedan kan startas igen efter några sekunder efter att nyckeln vridits av helt. Det kan vara mycket annat också, t ex bränslepump, relä eller annat.

Du bör nog fundera på att läsa av felkoder.

Min bil: Länk
Ser du att det verkligen är "strömavbrott" på t.ex lyse och annat? Låter som ett slitet kontaktstycke i tändningslåset, dvs den stora runda delen innanför själva låsdelen där ett antal kablar är anslutna.
Du bör vara väldigt försiktig med att vrida av nyckeln under färd, det är lätt att lyckas låsa rattlåset av misstag och sen är paniken ett faktum...

FP
mj
9
mjansson
528i -00
Hej

Jo, allt blir bara svart, instrument, lyse, motorn stannar osv! Blir sedan tvungen att starta om bilen.

//Magnus

p.s tack för tipsen

Jansson
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vill minnas att BMW bytte tändlåset på grund av fel på tidiga E-39:or, tror felet ligger i tändlåset som Folke säger.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
mj
9
mjansson
528i -00
Hej Folke med fler

Tackar för info, ska kika på detta!

//Magnus

Jansson
mj
9
mjansson
528i -00
Hej

Batterikabelfel!

//Magnus

Jansson
På batteriets anslutning eller en bit ifrån? Om det var oxiderade anslutningar så borde det definitivt märkas på startkapaciteten mera än under körning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.