|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kan slå detta "track record"? 11 juli 2007, 10km, Nybilsleverans 10 augusti 2007, 3241 km, Motorn rycker våldsamt på låga varv BMW Assistans hämtar bilen 21 augusti 2007, 3248 km, Hämtar bilen AGR ventil bytt 29 september 2007, 6230 km, Motorn rycker våldsamt på låga varv Kontaktar BMW Assistans, tar mig till Förenade Bil för hyrbil 15 oktober 2007, 6285 km, Färdig! Ny styrbox, ny programvara och ny AGR ventil. 25 januari 2008, 12230 km, Bilen kallas in för mjukvaruuppdatering Programuppdatering till ver x.3 20 januari 2008, 14486 km, Växellådan slutar att växla automatiskt, kort därefter ges varning om motorstörning. 28 januari 2008, 14489 km, Färdig! * Ny lamdasond * Programuppdatering 14 mars 2008, 16031 km, Motorn rycker fortfarande och lämnas in igen. 18 mars 2008, 16058 km, Färdig! Nya spridare och tändstift 14 augusti 2008, 26421 km, Oilservice * Nya spridare och omprogrammering efter servicebulletin från BMW (gäller alla bilar prod till 02.11.2007). 12 januari 2009, 35436 km, Varning om motorstörning. Något med 2:ans cylinder. ... fortfarande kvar på verkstaden. Tja, lite över 50 dagar på verkstaden är ju inte illa. Skönt med lite äkta tysk Qualität. ---- BMW CS #6212 | |
| det var då f** vilket måndagsex du råkat ut för. Måste varit firmafest dagen innan de byggde bilen.. | |
| Med så mycket fel som du har haft har du rätt till ny bil.( Det går i alla fal med Saab.) | |
|
Väntar svar från BMW Sverige i nästa vecka. ---- BMW CS #6212 |
|
|
"Lite" småbekymmer var det... hoppas det ordnar sig. Mvh |
|
Transocean |
Jo men det verkar ju handla om ett och samma fel hela tiden så man kan knappast snacka om måndags ex här, man borde snarare prata om BMW- verkstädernas totala inkompetens kombinerat med deras blinda tro på elektronisk felsökning (felkoder). Mina tankar går till dom som köper dessa bilar efter att garantitiden har gått ut. |
|
Hade jag haft sådär mkt bekymmer med en sprillans Bmw hade jag lessnat direkt. Tråkigt!:( |
|
| Om den är köpt på Förenade Bil kommer du garanterat få bekymmer... Ena riktigt inkompetenta idioter med alldeles för gott självförtroende är de! | |
|
Fattar inte att jag sitter och skriver detta - har precis i annat inlägg förundrat mig över hur ett insug kan spricka, det kostar mig 9.600 kr...Men, i alla fall, så vill jag lägga ett ord för Förenade Bil. Jag har erfarenheten att de har hjärtat på rätt ställe och försöker göra rätt, men det blir fel ändå. Jag tror att i snitt 50% av alla mina verkstadsbesök på Förenade Bil de senaste 3 åren har resulterat i bakjobb, ibland är det skitsaker som att man har glömt att stämpla servicebok, och ibland är det lackjobb som är så dåliga att min till och med min 5-årige son undrar varför jag har "målat" på bilen....klart att detta är oacceptabelt, och nu verkar de även ha slutat med att ringa från BMW Sverige och följa upp verkstadsbesök, vilket är synd, vart ju en utsökt feedback-kanal. En av mina nyinköpta bilar strulade något alldeles fantastiskt, med bogsering och strul under ett par månaders tid. Efter sista rundan på verkstaden föreslog jag att de skulle ta tillbaka bilen, det dröjde inte mer än ett par veckor innan det kom ett positivt svar. Dock hade bilen börjat uppföra sig exemplariskt och nu, ca 8 månader senare, är det fortfarande en toppenbil. |
|
|
Tror inte FB är sämre än någon annan. Jag brukar alltid få bra hjälp, lånebil och trevlig service. Vår firma har en 530d Touring uttagen samma månad som Narvselius med 55000 km på mätaren med enda felet att det susar lite väl mkt från panoramataket, ska påpeka det nu innan garantin går ut. Min 120i däremot rycker fortfarande trots bytt kamaxelsensor och mjukvara. Plus att passagerargolvmattan rullar ihop sig som en korv varje gång man kör iväg, lite väl mkt Ford över det. |
|
|
Soundborder - vad menar du med ett "positivt svar"? Fick du ett prisförslag? ---- BMW CS #6212 |
|
| Yes, jag fick ett prisförslag som jag var nöjd med. | |
|
Hur mycket blev avräkningen på din egen bil? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Updatering: BMW Sverige erbjuder mig 6 månaders förlängd garanti på motor och elektronikdelar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Är det BMW:s sista bud ? Varför ville de inte lösa in bilen. Personligen tycker jag 6 månaders förlängd garanti är ett hån. Detta med tanke på hur mycket driftsstörningar du råkat ut för. NN/ |
|
|
Narvselius, jag har en E60 som kastat in växlarna när den själt tyckt att det var lämligt. Bilen står nu på verksad för åtgärd. Frågan är ju hur mycket mer som skadats/slitits onormalt i drivlinan... Fick du tjata dig till förlängd garanti eller erbjöd de sig själva att förlänga garantin? Har du några bra råd/argument för att få till en förlängd garanti? Hoppas det löser sig med din bil nu. Det viktiga är att allt ordnar sig och att du kan njuta av din bil. Hålla på och byta in m.m. är trots allt ganska struligt. |
|
| Narvselius du har power post ! | |
|
MikaelE60 - jag fick ett brev hem efter att ha pressat på. Nu låter jag min advokat hantera det hela. Som Eastwood är inne på - 6 mån förlängning är inte mycket att hurra för, mtp konsumentköplagens regler (i och med att så mycket nytt är bytt så är ju garantitiden längre för de komponenterna än vad BMW Sverige erbjuder mig). De skrev också att återköp ej kan komma ifråga, men specificerar det inte mer. lite trist att de inte lägger mer tid på ärendet. Merparten av brevet handlar nämligen om att min bil varit inne 7 gånger och en summering vad som hänt - som om jag behövde det... Kanske deras jurist har sagt att de måste upprepa vad som hänt i fall fallet går vidare. Vilket de lär göra. Men samtidigt, både Förenade Bil och Paulssons Bil har ställt upp föredömligt, så ingen skugga faller över BMW's "kundtjänst" och bemötande, tvärtom. Och just nu, efter 10 mil med bilen, så går den faktiskt mycket bättre än vad den gjort innan under 3500 mil. Så allt är inte nattsvart! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tänkte jag skulle undvika att blanda in advokaten i det. Det blir lätt en lång historia med mycket prestige inblandat. Be dem återkoppla på vilka grunder återköp inte kan komma ifråga vid tiden för författandet av brevet. Du kommer nog inte långt med det men det rör runt i grytan lite. Gott att kundtjänst i alla fall försöker hjälpa dig. Det viktiga är som sagt att bilen går bra nu. Har något uppenbarligen blivit skadat som följd av felen bör det dyka upp inom 6 månader. Men det är snålt, det kan jag hålla med om, du bör ju få ersättning för dina utlägg i alla fall, typ resa till verkstaden t.o.r. 7 gånger. |
|
|
Vi har kommit till en överenskommelse via ARN. 2 års förlängd garanti på motor och elektronikdelar istf 6 mån. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius det måste vara j..... jobbigt att ha BMW,s service bil i backspeglen hela tiden Men nog skall man även i Sverige få en ny bil efter allt det strul som du haft Min Far som iofs bor i Tyskland fick ny Mercedes efter att den lagt av på autobahn 3 ggr i omkörningsfilen (rätt jobbigt om ni frågar mig) men det var inga problem så varför detta strul i Sverige Vi har ju ARN + massa andra konsument på tryckningsmedel föreslå BMW att du skall tala med tidning brukar hjälpa lite på vägen Ha de T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.