|
|
|
|---|---|
|
Folk som säger att det sitter en V6:a i BMW's modeller har vi ju alla stött på och det är väl inte hela världen, men detta...killen har alltså kört 7000mil redan på kamremmen, kolla länken nedan. Länk | |
Gemini__ |
Vad är det du hakar upp dig på? 7000 mil ska väl remmen tåla? |
| Det är kanske dags att byta den, men någon katastrof lär det väl inte vara än. 12´mil som säljaren föreslår att den skall palla är kanske lite magstarkt på en M40. | |
|
HAllå?? Remmen på en M40 motor byts var 4000tusende mil, eller möjligen var 5000e, vart 4e år. Finns folk som har varit med om att remmen brustit precis vid 4000mil så det är verkligen inte att rekommendera att köra 7000mil på remmen. Köra 12000mil är = rent vansinne. (dessutom är spännrullarna känsliga också). |
|
|
Tja, 4000mil är ju rekommendabelt att byta rem på just den motor'n... Nu efter 7000mil är det en tickande bomb på denna M40 försedda spis, det kan man iaf skriva utan att "ta i" för mycket. Huruvida annonsen är direkt missvisande och "anklagande dålig" får andra sia om :) Mvh Janne. |
|
| M40 hade ju ursprungligen 12´mil som intervall vilket visade sig vara en grov missberäkning. Det är nog av större vikt hur gammal remmen är skulle jag tro. Man bör väl veta om att den bör bytas omgående vid köp. Är man riktigt nödig kan man ju provköra, betala med god rabatt och därefter wincha upp den på en trailer innan man far hem :) | |
|
För egen del(Om jag skulle varit spekulant) skulle jag inte ens provstarta motorn innan det finns "bevis"(eller att man byter på plats innan provstart) på att remmen är bytt... Men det är ju jag det :) Eller så säger man ungefär så här>>>"Ok, jag är mycket intresserad av bilen men innan rem+ tillb. är bytta så ger jag 5000kr. Återkom till mig efter det att du har kvitto på bytt rem + spännrullar så kan vi återuppta diskussionen på ett seriöst sätt efter det.." Mvh Janne. |
|
|
På den tiden jag hade lite längre till jobbet skulle jag fått byta kamrem var 10:e månad om jag haft en E30. Då hade jag troligen tröttnat :) Åkte då tackjärnsgalt från Stuttgart, vilken såldes vid 40´mil med orginal twinkedja. Bytte olja 40 ggr på den! Konstigt att det inte finns något kit med bättre rem och kugghjul för det finns ju bevisligen bättre remtransmissioner på andra bilar. |
|
|
20000kr är för övrigt en dröm att få ut... I min värld iaf. Mvh Janne. |
|
DMZ |
Nu har jag visserligen ingen M40 motor i min E30, utan istället sexan på 2,5L. Jag brukar byta remmen & spännrullen vart 5-6:e år. Vid dessa tillfällen har bilen rullat mellan 3-4000mil (entusiastbil) Vid kontroll av remmen så uppvisar den ej minsta antydan till slitage eller synbara torrsprickor, likaså är klackarna utan avfasade kanter. Däremot så är ALLTID spännrullens lager på upphällningen, när man snurrar på rullen, så knastrar det från lagret? trots att jag kört med perfekt injusterad remspänning samt använt BMW:s originaldelar. Sammanfattning: Kamremmarna håller nog betydligt längre tid än vad som rekommenderas vid byte. Spännrullen är nog istället den svagare länken. Vid de senaste bytena så har BMW:s original-spännrulle kommit från ett annat tillverkningsland än Germany. |
| Intressant synpunkt DMZ. Kan tänka mig att vissa kamremshaverier föregåtts av att spännrullen stannat strax innan. | |
|
hmm...intressant säljare dessutom, den ökände bilskojaren "bmw" Mats BMW CS #5847 |
|
| Kolla reg. skylten. Jag tror det är en "Bayerische Motoren Nörd" som ändå varit lite slarvig med kamremsbyten ;) | |
|
20.000kr för en gammal E30 med den ökända M40:n?!!? Mitt i varselträsket och finanskrisen!?? Jag är glad om jag får 500kr och en back öl för min i dagsläget ;) /L |
|
|
Det ligger en nyinkommen 325:a med M20:n på Powerbörsen för 45´. Fin ser den ut att vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.