|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har ett typ skramlande/rasslande ljud från motorn. Det är inte ventilerna eller kamen, det har 2 verkstäder konstaterat. BMW´s gissning är DISA spjället och en annan sade tomgångsmotorn. Tomgångsmotorn tror jag inte att det är då den går stabilt på tomgång och inga konstigheter på några varv alls. Man har lyssnat med stetoskop på motorn och man får störst utslag på DISA spjället. Det sitter till höger om motorn, sett framifrån. Är det någon som haft liknande missljud på sin ? | |
|
En annan som haft samma skramlande ljud?: Länk Mvh |
|
|
Jag har haft ett liknande fenomen på min 330. Före en normal service påpekade jag det för den lokala BMW verkstaden, och en av deras tekniker kom ut och lyssnade. "Det där är ganska vanligt, och så här borde den låta", sa han och stack ner handen någonstans vid insuget. Knäpptyst direkt! Han beställde hem någon del, vilken byttes vid den inbokase servicen. Tyvärr var detta precis efter att jag köpt bilen, så jag tänkte inte på att fråga exakt vad det var, eller vad delen hette (jag har nog kvittot kvar med övrig dokumentation över bilen, men jag har inte tillgång till det nu när jag skriver detta). Nu ca 1,5 år senare så låter det nog lite igen, men inte lika störande som tidigare. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Jag ska byta DISA spjället på BMW då teknikerna "tror" att det är detta. Surt om det inte skulle vara det. Jag återkommer med rapport om hur det gick när spjället är bytt. |
|
| Mycket riktigt så var det DISA spjället som skrammlade, nu låter bilen bra igen. | |
|
JoakimVilen: Hur mycket kostade spjället och byte de bara den delen. Tror mig ha samma ljud som vad du hade. Lyssna själv. Länk |
|
|
JoakimVilen: Hur mycket kostade spjället och byte de bara den delen. Tror mig ha samma ljud som vad du hade. Lyssna själv. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.