AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
634

Byta ratten

Gillar inte ratten i min bil något vidare, först och främst är den stor, hade ju mindre ratt i min förra bil, som var rena gubbabilen mot en Z3'a. Designen gör ingen lycklig heller...

Men, det här med airbag, antar att man inte får pilla alls på en sådan ratt? Vågar man skruva med det själv? Om jag köper en ny ratt blir det utan ballong, vad händer då? Massa varningslampor som lyser och blinkar eller?

Någon som vet?

Fredrik M - Z3 2.8
Beror på hur vågad du är =)

Det finns brickor som gör att Airbag lampan inte ger utslag.

kolla med MH-GTR. Han har dem prylarna.

/Per
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så länge du inte slår på tändningen och aktiverar airbagkretsen så ska det var ofarligt , men du måste ersätta airbagen med ett motstånd som motsvarar airbagens. för indikeringens skull Det brukar finnas att köpa DYRT till vissa bilmodeller, men en hemma snickrade funktion för en 10spänn från ELFA.skulle funka lika bra, bara du vet värdet på motståndet.(ohmmäta airbagen??) Men sen vet jag inte om man får plocka bort airbagen på förarplatsen?? SPB?? men det kan säkert nån annan svara på.

MVH
Hasso
Har en polare som jobbar på SPB, får höra med honom. Vet att det på vissa bilar är problem att koppla loss endast en airbag, t.ex. för barnstolar. Men jag bryr mig ju inte om airbagen fungerar på passagerarplatsen heller, väck med skiten bara. =)
Är för övrigt väldigt skeptisk mot att ha sprängladdningar några decimeter från näsan.

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åja, det är ju inte nån trampmina precis:))

MVH
Hasso
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Precis Hasso. Enligt meken på BMW Group är det bara att släppa kontakten och byta. En handgranat smäller inte för att man skakar om den lite, det finns en sprint...
Trampmina, nja nästan, såg på tv när de lade en Volvo ratt mellan 2st 15" hjul, airbagen skickade det översta hjulet 8 meter rakt upp i luften, så det är ingen påsksmällare.

Skall prata med BMW, antagligen vill de att jag kommer in med bilen, och tar hutlöst betalt.

Verkar dock vara dåligt med tillbehörsrattar :-(, vill ha en Momo.

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska inte sitta på ratten :D
Men det fanns visst vatten på Mars:))

MVH
Hasso
He he, nej man skall inte sitta på ratten, det är riktigt, blir så svårt att styra då. =) För att inte tala om hur jobbigt det blir att skruva bort den. =)

Möjligt att jag är lite hispig, har ju aldrig skruvat med airbagar innan, har hört om mekaniker som fått airbagen i ansiktet, fast det har kanske varit på någon Renault. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.