AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.476

Bytte länkarmar på E38:an igår...

Har länge haft bekymmer med kraftiga vibrationer vid inbromsningar i högre hastigheter, spårkänslighet och odistinkt styrning på 740:n. Efter vissa efterforskningar här och på andra forum drog jag slutsatsen att det var de bakre undre länkarmarna i framvagnen, eller Traction Strutsen om ni så vill, som var boven.
De billigaste jag hittade som ändå höll kvalitet var hos Mekonomen, 1300kr/st, tillverkade av Lemförder/ TRW vilket borgar för god kvalité. Hursomhelst gick bytet mycket bättre än förväntat, båda sidor tog totalt 1½ timme, hade väldigt flyt med att allt lossnade relativt lätt.

...och skillnad blev det!! Nu ligger bilen som den ska på vägen , utan tendens till vibrationer eller spårande. Stor skillnad alltså-men naturligtvis förutsätter detta att man har friska fälgar och däck samt bromsskivor, annars kan detta ju vara boven i dramat.

Bussningarna på de gamla länkarmarna var mycket riktigt mycket sladdriga, och spruckna till hälften....och kulbultarna började också bli glapp så det var definitivt dags. Detta var dock inget jag kunde känna eller se utan att demontera länkarmen, värt att tänka på...Detta på en mil som gått ca 18k ärliga långpendlarmil i händerna på en äldre, varsam förra ägare.

Se länk för ganska utförlig beskrivning av det tekniska, som jag hittade på ett annat välkänt forum :)

Länk
go
141
gotis
730-94 E38
Du spännde väl bussningen med hjulen på marken?
Nästan, med hjulen på lyften :)
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Kan nån förklara vilken betydelse det har om man ska spänna i luften eller icke?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om man drar ihop allt med fjädringen utfjädrad kommer gummibussningarna bli vridna i gummit när man ställer bilen på marken. Då kommer gummit snart spricka och framvagnen blir glappare än innan.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Ja det låter högst troligt! Något jag inte tänkt på tidigare men ska i fortsättningen :)

Frågan är dock om det har samma effekt när man väl behöver lyfta upp bilen igen?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det händer inget om du lyfter upp bilen igen, det som är dåligt för bussningarna är att köra med dom inspända i fel läge.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.