|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en Jaguar S-type V8 4,0 -00 i dag, men är trött på en bil som drar 1,5 liter per mil och går sönder varannan månad. Jag funderar på att byta till en BMW 730D från -02 eller -03, eller kanske någon annan ur 7-serien. Har några frågor om 7-serien, för att kunna jämföra med mina kostnader i dag. Hur ser bränsleförbukningen ut? En 730D har väl ingen jättemotor, och borde väl inte dra allt för mycket? Vad är servicekostnaderna på 7-serien? Vad kostar stor respektive liten service? Är 7-serien från -02, -03 driftsäkra? Vilken modell bör jag välja? Och vad kostar det att reparera vanliga fel? Jag bytte åtta tändspolar på mig Jaguar, vilket gick 7300 med felsökning. Vindrutan kostade 10000 att byta (självrisk på 3500), en elektrisk hiss till rutan på förarsidan gick på 4000 och expansionskärlet kostade 3700 att byta ut. Allt detta har hänt på ett år på en bil som hade gått 7500 mil när jag köpte den (9800 mil i dag). Tror ni att ett byte till 7-serien lönar sig, i form av lägre bränsleförbrukning, färre reparationer och billigare service, eller är det hugget som stucket? Tacksam för svar. Mvh Karl-Johan | |
|
En 730d -03, den motorn fanns inte -02, drar 0,85 l blandad enligt fabriksuppgift. Så det är ju mycket billigare än jaggan. Dessutom har jag svårt att tro att ett expansionkärl kostar 3700 till en 7-serie. Jaggan verkar vara en mycket dyr bil. Köp en Bmw och känn på kvalité. |
|
|
Det som gör största skillnaden på underhållkostnader när vi pratar 7serie eller motsvarande Jaguar eller Merca är enligt min mening är (i ordning): 1. Hur mycket man gör själv, typ köper begagnade delar, meckar själv 2. Skicket på bilen 3. Miltal 4. Modell och märke De problem du haft med din Jaguar kan hända med en 7 serie också. Däremot hade dina kostnader sannolikt varit 25% om du hade beg delar till hiss, expkärl, och någon tändspole (alla 8 var väl inte sönder???). En tändspole kostar 200:- på en självplock och är superlätt att byta (i alla fall på en BMW). Så länge man inte fixar och donar mycket själv blir alla bilar dyra att hålla, speciellt en 7 serie. Mvh Tomas |
|
|
Ja, det blir ja alltid billigare om man meckar själv. Tyvärr har jag ingen kunskap på det området. Men det är väl betydligt fler som kan mecka med en BMW jämfört med Jaguar, så det är nog lättare att hitta en billig verkstad. Det verkar som allting sitter så jävla krångligt och dumt i Jaguaren. Nä, alla tändspolar var inte sönder, bara tre, men verkstaden rekommenderade mig att byta alla åtta, för att slippa komma tillbaka inom kort igen när de andra går sönder. Men hur ligger 7-serien generellt när det gäller driftsäkerhet. Jag har hört att 3-serien går bäst av BMW-modellerna, hur är det med 7-serien? Kom gärna med fler exempel på reparationskostnader. Och är det någon som vet vad service kostar? |
|
|
Jonne_racer, jag hittade en 730D, -02, så den verkar finnas redan då. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.