AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.167

strul med farthållare!

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
hej!

Morsan glider runt i en 118d -08 och när man har vinterdäck på och kör tex motorväg och det blir uppför elr man återställer farthållaren så slår den ifrån. Fick i uppdrag att åka in med den till bmw och fråga vad som stod på!
Svaret ja fick av dom är att gummit o vinterdäcken är så pass mjukt att det "roterar" lite när bilen gasar och därmed går DTC elr vad de nu heter in och bryter farthållaren precis som den ska!
Är detta bara rent skit snack elr är den verkligen såhär känslig?
Den är rätt känslig även om jag aldrig har råkat ut för just det som du beskriver.
Endast att den slår ifrån så fort det är lite snömodd på vägen.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Min var omöjlig att köra på nya vinterdäck med farthållaren. Nu när dom är rejält inkörda, så fungerar det utmärkt. Men i halt väglag och man kommer till en uppförsbacke så kan vridet när den börjar gasa få DTC att kliva in, men det är sällsynt.
Martin E
Jag kommer i ett gupp utanför lekhyttan i ca 135 km/h , plöstsligt hoppar bilen till pga guppet och F -hållaren bryts.

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Ja, så fort något hjälpsystem ingriper så stängs farthållaren av. Det händer mig även på sommaren om man hamnar i något redigt gupp så bakhjulen tappar greppet momentant.
Rullar bilen på dubbfria Q-däck?
("Nordiska dubbria")

På polarns bil med Q-däck (max 160 km/h) hände detta med jämna mellanrum.
Jag köpte därför H-däck (max 210 km/h) till min och det har inte hänt en enda gång (på barmark!).

Däcken är troligen helt enkelt så mjuka att bilen tror att hjulen spinner när motor skickar lite moment på hjulen som BMW svarade.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
tror nog inte att det är Q-däck men ska kolla upp det:) verkar ju iallafall inte som man är ensam om problemet..
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har själv dubbfria vinterdäck (Continental ContiVikingContact 5) och upplever ibland samma problem på femte och sjätte växeln. Farthållaren kopplar ur ibland vid uppförsbacke och det går inte att accellerera med farthållaren utan att antisladd börjar blinka och farthållaren kopplar ur.

Störst problem är det vid plusgrader. Antar som andra säger att farthållaren reagerar på att det mjuka gummit flexar. Detta är en nackdel med dessa däck dom jag är grymt nöjd med i andra avseenden.
120d
Exakt likadant på min 120d, det var allra värst när däcken var nya (nordfrost 5) nu är det bättre men händer fortfarande.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där änder alltsom oftast med vinterdäck - det är en medveten säkerhetsfunktion, precis som BMW säger så kopplas farthållaren ur så snart något hjälpsystem träder in och reglerar bilens framfart.
Jag ställer ibland in DTC-läget på antispinnen för att minska känsligheten - med mjuka vinterdäck (särskilt om de är nya) reglerar antispinnen under vissa förhållanden så känsligt att det är omöjligt att öka farten t ex vid en omkörning (i några plusgrader på 'saltvåt' väg t ex - den vägsaltbemängda fukten smörjer rätt bra!).
er
22
ernjo01
318iT -09
116i -05
Hej
Har också varit med om detta med mina Hakka4 vinterdäck på blöt eller kanske hal väg att farthållar hoppar ur även om jag inte tyckte det var halt men nära 0c
me
32
messias
325i Coupé -08
Hade samma problem första 500milen, ungefär, på nya vintersulorna och en 118D
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Körde Rimbo-Mora tor förra helgen. Lat i benet och farthållare 95% av resan men inga problem med farthållaren trots slaskiga vägar med slirtillfällen under ca 60 mil. Har rftdäck men nöjt med 16 tum
Zu
11
Zulli
120i m-sport, 2008
Jag har exakt samma problem på min 120i, HELT väderlöst.. BMW säger samma sak till mig.. Nya mjuka vinterdäck (Gislaved Nord Frost 5) som gör att bilen "tror" den släpper från underlaget och bryter då pga att något av de tekniska systemen slår i som DTC.. Samma gällde tydligen när lampan för DTC systemet blinkade och instruktionsboken tyckte jag skulle kontakta verkstaden.. Hopplöst att det ska va ställt så känsligt..

Man tycker ju att känsligheten borde kunna justeras av verkstaden men verkar tydligen inte så...
Hela antisladden:n är ganska känslig och den är nog kalibrerad för stummare kontinentala vinterdäck och inte för nordiska. Farthållare på en bakhjulsdriven bil kan utlösa en högfartssladd om farthållaren inte skulle hoppa ur i tid när bakdäcken börjar halka. När våra vinterdäck "greppar" kan samma skillnad i hjulhastighet med stumma sommardäck betyda att en sladd provoceras fram.
Kanske BMW borde ha olika inställningar på antisladden, men enklare sagt än gjort. Och köper man vinterdäck enligt tillbehörslistan, så får man kontinentala v-däck... inte så bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.