AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.045

Bakruta på E 46 lever sitt eget liv

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Skrivit om detta förut men ej fått svar.

Bakrutan öppnas av sig själv till och från,dock ej när bilen är låst.

Långa tider är allt normalt,men plötsligt börjar det att spöka ibland.

Knäck nöten nån. 330 Xi touring va re`.

Håkan
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
har samma problem med min jag tog bort inredningen på luckan idag hur lätt somhällst bara ha en liten skruvmejsel. sedan tog jag bort kablen från knappen ute på glasrutan men problemet kvarstod så imorgon ska ja ta bort sladden som går till låset ist så slipper man nog problemet.
STi
Hade samma problem i december. Lämnade in bilen då jag hade garanti. Det visade sig inom 10Min vara knappen som var trasig. Det skulle tydligen vara ganska vanligt. Dom sa att det till 90% av fallen var antingen knappen eller glapp i kablarna som kommer in på ovansidan av bagageluckan. Ska tydligen vara lätt att de gnags sönder och det blir kortis
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Tack för svar. Har också hört att det kan vara glapp i en
koppling som sitter i taket nånstans!Uhh,verkar dyrt!

Det vanligaste felet är dock som tidigare skrivet att knappen
har pajat.

Man byter den samtidigt som bakaxeltorkaren bytes.

Kostnad ca.1100:- för hela köret(mtrl-kostnad).Går att göra själv.

Mvh

Håkan
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Hej

Hade samma problem. Tog först loss kontakter som sitter vid knappen på rutan (på insida av rutan under plasten) men det hjälpte inte. Nu tog jag bort skarven mellan den platta "sladden" och en vanligt elkabel som sitter på vänster sida av rutan. Om man öppnar bakruta så följer du den platta ledningen som sitter klistrad på rutan. Man måste dra loss lite plast för att komma åt den skarven. Hos mig hade den lilla gummi biten sprukit och fylld sig med fukt som orsakade kortslutning. Nu har jag klippt bort det och rutan öppnar sig inte längre från sig själv. Rutan går fortfarande att öppna med nyckel.
knappen finns att köpa lös. 660 kr på m-bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.