AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.496

BMW rekomenderade mig att montera bort KCR boxen !

La
24
Lazze99
BMW 525 DA -08
Som sagt var inne på verkstan igår för att avhjälpa ett mindre fel,när mekanikern såg att jag hade monterat en KCR box rekomenderade han mig att plocka bort den för dom hade fått in en likadan bil som jag har med en smällt kolv?
Bilen ifråga var chipad.
Har någon annan erfarenhet av detta ?
Bilen är en BMW 520 D -07
Om det är en 520D borde du skapat tråden i 5-serie forumet. Aldrig hört om någon som smällt någon kolv, men det är säkert möjligt att det kan hända.

Anteckna mekanikern ner det i BMW:s databas att bilen är/varit trimmad? Tror dem har rätt att häva bilens alla garantier med avseende på att bilen är modifierad. Eller har jag fel på denna punkt?
La
24
Lazze99
BMW 525 DA -08
Jo i och för sig , men motorn är väll samma i båda bilarna.
Tänkte bara om någon har havt problem med chipning/trimbox
co
1.144
coldhex
BMW M135i
det är alltid en risk som du får avgöra om det är värt det eller inte. Ibland förekommer det att folk påstår att boxar är bra eftersom dom inte går att upptäcka när man tar bort dom. Detta är dock fel, eftersom det troligen är lätt för en BMW mek att i efterhand se förhöjda värden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förstår precis vad Herrn menar på ett vis. I tider utav "skapat överflöd", det är vad kortsiktig statistik göro, så florerar det lätt upp "tillbehörsorakel" som talar brett och vitt om tjusningen med "ökad effekt" med mera.

Nackdelen äro att dels blir utsläppen ofta högre(jag har avgasmätt några få, dock ej KCR) det "interna slitaget", det vill säga att om en tillverkare specifierarar hållbarheten i en tillverkningsprocess för att deras produkt skola hålla länge och väl så givetvis kommer det några giriga klåpare och skola försöka förtjäna sekiner på att fördriva tiden med modernt bondfångeri. Chippning minskar nästan alltid livslängden på helheten av produkten. Det största slitaget åstadkommer föraren själv då denne gasar mer och mer och för eller senare går något sönder, frågan är bara när.

Icke att förglömma äro att en del av dessa "bondfångare" faktiskt försäljer programvara med minskad effekt, ännu mindre förbrukning och mycket optimalt trimmade utsläpp. Herrn själv testkör en sådan programvara nuförtiden. Dock så som vanligt är det bara intelligentian som tar fram sådant samt givietvis så ligger ju en del av "samhällsansvaret" på att de giriga numera blir frikostiga med önskemål ifrån kunderna.

Vi lever i en fri värld, var och en får göra som de vill med sin bil. Hos BMW kan man alltid återställa bilen till original programvara av senaste snitt.

Mvh
Asken
Asken, du verkar vara mycket insatt kring BMW, både som märke och dess produkter. Jag har alltid funderat på detta kring trimning. Om en av BMW auktoriserad service verkstad upptäcker att en bil är trimmad. Kan då generalagenten upphäva alla garantier som tillhör bilen eller är det bara motorgarantin som de bortsäger sig från? De kan ju inte längre garantera dess produkts slitage och hållbarhet när den inte längre överrens stämmer med tillverkarens specifikation. Hur ligger det till med detta? Vad är det som gäller och vad har de rätt till?
Jag är bara lite nyfiken kring detta, då det verkar som att många trimmar sina bilar, och det finns säkerligen de som kräver att få trasiga komponenter utbytta på garanti och goodwill när de går sönder trots att fordonet (automobilen) har modifierats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.