AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
949

Kraftig vibration i ratt och hela bilen E36

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Efter en närkontakt med en trottoarkant har en vibration börjat växa till oroande proportioner i 316 compacten. Visserligen skönt med massage i ändan (tom stolen skakar) men inte på detta sätt. Det är värst upp till 50-70 då det avtar något. Man har också en känsla av att man känner kuggarna i styrsnäckan då man styr (mellan 0-50 km/h). Oljenivån till styrservot ligger lite under "min"-nivån.

Hissade upp framvagnen och kände på hjulen. De sitter stadigt när jag håller händerna uppe och nere. Men det kändes mer glappt än jag tror det borde vara när jag håller kl 3 och kl 9 (framåt och bakåt).

Vågar knappt kör med bilen som det är nu.

Kan styrsnäckan fått stryk? Skall den inte tåla sådan behandling?

Kan det vara styrlederna?

Eller bara framvagnsinställningen som skitigt sig ordentligt?

Vad skall jag kolla/göra?
/Fundersam
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Kanske en balansvikt som ramlat av när du körde mot trottoarkanten, eller
däcken som har gått hädan.
mvh stefan
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Lite tveksam att en liten balansvikt skulle orsaka detta. Dessutom skyddar navkapslarna sidan. Borde det inte höras om det låg och skramlade (om det inte trillat av på insidan förståss. Kan det vara så enkelt?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det var ganska enkelt. Separation i däckets körbana. En ganska rejäl bulle tydligen. När jag sa att det försvinner över 80-90 tyckte däckfirman att jag nog inte skulle köra mer på det däcket. ;0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.