|
|
|
|---|---|
|
Fick en 2:a för rostangripna bromsrör bak vid besiktning av min 523 Touring 97 som i övrigt är i mkt gott skick. BMW verkstad lämnade pris på mellan 4-5000:- med motivering man måste montera ner bensintanken. Fick pris på 3.300 på annan verkstad där man " måste montera av hela bakaxeln för att komma åt" 3.300 fattigare åter besiktigades bilen idag och då jag berättade för besiktningsmannen vilka svårigheter det varit att byta rören säger han" varför då?" det är väl bara att klippa rören och dra dem en annan väg !!!! Har någon erfarenhet av detta? | |
|
Jag har för mig att jag hört att någon dragit rören annorlunda på en 3-serie bil p.g.a samma åtkomlighetsproblem. Tror inte det är någon fara om man försöker dra rören så skyddat det går med tillräcklig klamning och undvika lågt sittande tvärgående rör som kan häkta fast i något om man far fram på små kostigar. Det går ju även att byta delar av rör med skarvnipplar, då de oftast blir dåliga ute vid hjulen. Det har jag gjort på en Merca en gång. |
|
|
Rören(kopparrör) skarvades med nipplar i höjd med höger tröskel , det var delvis därför jag blev förvånad över att behöva emontera hela bakaxeln. |
|
|
För 3300:- har de nog inte plockat ner någon bakvagn i alla fall. Kanske material för 300 och arbete för resterande 3000:- Byte av rör, koning och skarvning samt luftning av systemet och efterfyllning av behållaren o.s.v drar väl iväg någon timme och lämnar nog inte så mycket utrymme för några större operationer inom det priset. Och som k1mzo säger har jag också svårt att förstå varför de behöver plocka ner bakvagnen. |
|
|
Som vanligt med bilverkstäder, mycket bluff och båg. Naturligtvis är inte alla verkstäder dåliga, men väldigt många är det. ------ BMW CS #04839 |
|
| Tydligen inte ovanligt att man får anmärkning på rostiga rör på BMW,fick själv 2:a på min 523-97 förra året,precis i bakkant på höger tröskeln.Kapade,konade o skruvade i nya rörbitar själv,lite pilligt o trångt men det gick..Kollar rören numera på de bilar vi har här hemma lite då o då för att inte behöva göra fler såna jobb.Man får skrapa rent o spruta på lite rostskyddsklet där man kommer åt. | |
|
Åkte själv p detta där röret går in vid tanken. Är det verkliegn så att man måste ta ner tank för att byta röret? |
|
| Om man endast har ytrost på 2 cm av röret , vad säger besiktningen om man slipar bort det och lägger på tjockt med rostskydd? | |
|
Hej ! Nej man behöver inte ta bort någon tank. Jag köpte Biltemas lös kopparrör och konings maskin. Skarvade under förardörren (skarv under plast kåpan. När jag kom till höger bakhjul så tog jag bort innerskärmen la bromsrören i hjulhuset tog fram rören bakom hjulet och upp bakaxeln. Det gick riktigt fort och blev godkänt av bilprovningen. Hoppas att ni förstår / Magnus |
|
| Men hur mycket jobb är det att byta hela bromsröret dvs från slangen utan att skarva. | |
| Bytte bromsrören bak idag(från skarvarna under passagerardörren och ända bak till bromsslangarna) drog egna och använde biltemas koningsverktyg (299:-) Drog samma väg som original,inga problem. Ta ner avgas,tank,bakaxel mm. WHAT?? kasst! | |
|
Hej! Även jag har bytt 2 bromsrör på min BMW e39, 2003. Mekanikern vill ta 1300 kronor för jobbet, det känns som att jag blir rejält blåst. Jag kan inte så mycket om bilar och undrar därmed hur mycket det kostar? Det var 2 stycken som behövde bytas. |
|
| Kan lägga till att det är en svart verkstad och inte BMW eller så, det ska vara en "kompis" till mig, så jag ska få svart pris liksom.. | |
| Beror på hur mycket han byter. | |
|
Han hade beställt "Bromsrör M. NIPPLAR, 321 kr" och "Bromsrör M. NIPPLAR, 471 kr) från Mekonomen. Det är allt jag vet, tyvär är jag väldigt okunnig när det gäller bilar och kan inte själv avgöra hur priserna ska ligga eller så.. Känns som att jag blir blåst |
|
| Blåst på vad? | |
| Är det överbetalt? 1300? | |
|
1300 -792 = 508 Minst en timmes jobb så det är väl ok. |
|
| 1300 kronorna var exkluderat 792, så totalt blir det 2092. | |
| Jag har gjort det samma jobbet och skulle absolut inte göra det åt någon billigare än 1300 snarare dyrare det var både trångt och tråkigt jobb. Det enda positiva var att det var lättluftat. | |
| För 1300 kr arbetskostnad skulle jag jubla hela vägen till banken om det gäller byte av hela bromsrören. Byter man en liten bit bara skulle jag tro att det är rätt normalt pris. Jag betalade 1500 kr för arbete/material från bakre högerok och någon meter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.