AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.978

Redan huggande koppling?

Min koppling har börjat hugga i dragläget. Bilen har gått 5500 mil 325 -04. Ngn som har liknande erfarenhet?

5500 mil var inte mycket. Kanske är problemet att du kör för lite. Det kan bli rost och annat precis som på bromsskivor på kopplingen. Särskilt så här års. Normalt är det ingen fara med det, det behöver bara nötas bort. Testa att slira lite extra och hårt på kopplingen och se om det blir bättre.

Annars kan det ju vara tråkigare saker också. Läckande vevaxeltätning, trasiga dämpare på dubbelmassesvänghjulet ...

Kopplingen i min 325i -04 har tjänstgjort i 14500 mil. Den fungerar som en dröm, så inte är det miltalet som har sabbat din. :-)
Det kan inte vara cdv:n då? Min hugger i dragläget jämt, men det är pga den där jäkla cdv:n!

//Jesper

BMW - Better Make Way
Jesper: av ren nyfikenhet, vad är cdv:n för något? Har sett det tidigare och nu vill jag veta.

/ Hugo
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Har en 320iM touring som jag upplever har "huggande" dragläge. 12400 mil avklarade, men för mig är bilen ny.

Jag har tidigare haft en Hyundai coupe som också den hade dubbelmassesvänghjul av samma typ som bmw, samma problem där, vilket ledde till byte á la massa pengar. På garanti som tur var.

Undrar såklart jag också vad cdv:n är?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
CDV, clutch delay valve är en strypning på returoljan från slavcylindern som manövrerar kopplingen. Den gör att kopplingen ingriper mjukt oavsett hur snabbt man släpper kopplingen. Det kan medföra att känslan för dragläget blir diffus. Den sitter vid röranslutningen på slavcylindern och många har plockat bort den och anslutit hydraulledningen direkt till cylindern.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Efter en sökning kan jag svara själv på frågan.

CDV:n är en "fördröjningsfjäder" som sitter mellan kopplingspedalen och kopplingen. Den är tänkt att fungera som så att den mjukar upp dragläget och förenklar körningen i stan när man ofta ligger och drar och rullar sakta. Den ska också göra så att bilen inte blir lika känslig om man släpper upp för snabbt o.s.v.

Nackdelarna då är att med förlängd slirtid så ökar värmen och slitaget avsevärt, speciellt om man kör lite hårt då kopplingen inte lägger an ordentligt. En annan nackdel, som jag inte har vetenskapliga belägg för, är att avlastningsfjäderna kan komma i svängning när den parerar dragläget och därför uppstår detta huggande.

Som sagt, min Hyundai Coupé v6 hade samma symptom, där hade dock skivorna (dubbelmassesvänghjulet) gått isär.

Alltså, både BMW och Hyundai-ägare plockar bort denna "komfort"-lösning och får bättre kontroll på kopplingen, samtidigt som slitaget minskar avsevärt.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Nått i den stilen, ja :D
Jag kan inte föreställa mig att CDVn skulle kunna orsaka huggande koppling. Den är ju bara en flödesbegränsare för bromsvätskan som gör att hastigheten med vilken kopplingen kan släppas begränsas något. CDVn tillför inget fjädrande element i överföringen.
Jag har tagit bort min CDV, mest för att jag av princip ogillar saker som lägger sig i min manövrering av bilen. Jag vill ha så mycket direktkontakt som möjligt.
Visst blev det en aning bättre känsla. Kopplingen känns lite mer som en fjäder, och trycker på mot foten med samma kraft oavsett med vilken hastighet jag lyfter pedalen. Skillnaden var dock mycket marginell på min bil, snudd på att min upplevelse kan bero på placeboeffekten. CDVn finns dock i olika storlekar, så påverkan av den kan vara större på andra bilar.
Så Fyrsigge, att ta bort CDVn kan jag rekommendera, men jag tror inte att det tar bort ditt huggande.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Huggande koppling brukar bero på läckage på bakre vevaxeltätnigen som ger olja på lamellerna.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst ger olja den effekten, men jag tror den här bilen har gått för få mil och är för ny. Läckande axeltätning är inget vanligt problem på M54:an vad jag vet.
Möjligen har svänghjulet slagit sig p.g.a varmgång. Båtupptagning kanske? ;)
Tack för all respons. Jag provar att slira bort rosten få se om det hjälper. Intressant med CDV, det hade jag inte en aning om(lockande att plocka bort den). Är det ngn som vet hur man kan se oljeläckage vid bakre vevaxeltätningen på ett enkelt sätt?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Små läckage från vevaxeltätningen går inte att se utifrån. Oljan kan hamna på lamellen. Men jag tror inte det är det felet på din bil.
Var försiktig vid "inslirningen". Inga långvariga nötningar så att det börjar lukta "Ernfrid 93 backar ut från garaget" :). Då kan du få större problem.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Låter jag bilen stå en vecka så hugger den nästan alltid från kopplingen, blir en massa belägg och försvinner om jag slirar den några gånger.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.