|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| DavidT86: Tänkte mest på det som nämndes att det skulle minska förbrukningen och då leda till mindre motorer med andra växellådor etc så att det inte blir tal om elektronisk strypning utan att bilen verkligen inte går fortare. | |
Transocean |
Ni kan vara helt lugna. Det kommer aldrig att ske. |
| Bättre de lägger ner energi på "finanskrisen" än dillar om miljön. | |
|
Orkar inte mer miljö- och hastighets-HETS!!! Lägg ner för fan. Finns massor med viktigare miljöfaktorer, och även andra frågor som i dagsläget är kanske ännu viktigare tex som strongman skriver, finanskrisen. Utan pengar i kassan har vi inte möjlighet att lösa ett enda problem. Gå den rätta vägen. Alla fattar väl vad jag menar, kankse utom några inskränka miljöpartister med ideologi satt framför verklighet och vill förpassa oss till 1800-talsstandard... |
|
| Maxhastighet på mopeder har väl fungerat sådär de senaste 50 åren. Varför skulle det göra det på bilar? Trams förslag. | |
| Ifall detta lagförslag går igenom, kommer de enbart ändra programvaran på bilarna, eller kommer biltillverkarna bygga motorerna utefter kraven på 150km/h? Dvs svagare och mindre hållbara motorer då de endast ska kunna gå i 150. | |
|
Jag tror visserligen att bilar och industri påverkar mycket vårt klimat, men det framförallt svenska politiker inte tycks förstå är att detta är ett globalt problem. Luftföroreningar känner inga nationsgränser. Spelar väldigt lite roll vad vi gör här om inte omvärlden gör det samma. Och visst går denna miljöhysteri mig på nerver nåt otroligt! Likadant med den sk miljöbilspremien - ha, vad är en miljöbil? Vätgas och el, inga förbränningsmotorer som går på fossila bränslen överhuvudtaget. Det är inget annat än ett billigt trick att få folk att köpa nyare bilar som staten har valt ut åt oss. Vorsprung durch freude am fahren |
|
kilroy |
Tyvärr verkar det som om EU redan har tagit fram ett preliminärt förslag angående generella regler för hastighetssänkningar. Förslaget är kontroversiellt och ligger ännu så länge på den "gömda agendan". Förslaget är f n ute på remiss till medlemsländerna men 8 länder har redan godkänt förslaget vilket också inkluderar Tyskland som dock föreslår vissa inhemska undantag. Förslaget ligger helt i linje med EUs ansträngningar att kraftigt minska utsläppen från biltrafiken. Som ytterligare en åtgärd ligger ett förslag om att minska vanliga personbilars tillåtna totalvikt med start 2010. Jag såg båda förslagen för ca en halvtimme sedan och jag tänkte starta en ny tråd om det hela under morgondagen. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
:( Vorsprung durch freude am fahren |
|
kilroy |
Förslagen var förfalskade av en fransk EU-delegat som igår kväll, efter några groggar i glada vänners lag, beslutade sig för att skoja med EU-administrationen med tanke på den stundande 1 april. Dokumenten såg helt äkta ut och var dessutom försedda med EUs säkerhetsklassning. Det var meningen att dokumenten skulle spridas först idag men i fyllan och villan lades dom ut i dokumentationslistan redan sent i går kväll. Dokumenten plockades bort idag på förmiddagen. Dock hann chefen för den tyska motsvarigheten till Vägverket se dokumenten och hans samtal till EU-administration lär ha varit svavelosande enligt rykten. Den franske EU-delegaten lär få sin personliga säkerhetsbehörighet ändrad framöver. Man kan skoja till det även inom EU...:) Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
kilroy; Med en M5 Dinan S2 kommer du hyggligt fort upp till 150? Alltid något. =) The way we see the problem is the problem. |
|
| Det måste ju vara ett aprilskämt. | |
| om inte sverige går ut från det där förbannade eu snart..så tänker jag snart ragga upp nån norsk jenta och gifta mig, bli medborgare o flytta dit! | |
| Strongman : Självklart kommer det strypas elektroniskt i mjukvaran. Det görs som sagt redan idag, du känner säkert till fartspärren på 250 km/h i alla tyska bilar, den går ta bort helt eller sänkas till tex. 150 km/h med rätt verktyg. | |
|
RR99 : Miljövinsten ligger i designen på bilar och att däcken tex inte måste anpassas för 250 km/h som idag. Det med motorerna är en egen tolkning av en idiot i en förening som inte förstår att det går sätta en fartspärr i vilken motor som helst. Han använde ju det som motargument till detta förslaget, att bilarna skulle bli så svaga. |
|
|
Som f.d chaffis så har jag upplevt fartspärren då den kom till lastbilar på senare 90-talet. Tack EG/EU Vill minnas att det vart ett himla liv när detta skulle träda i kraft. Dyrt för alla att installera och frihetsberövande/omyndigförklarande hette det då. Den största nackdelen som jag personligen tycker, är att omkörningarna kan bli livsfarliga. Säg att du kör på en 90-väg och får ligga bakom en personbil som ligger runt 70knyck. Du får lagligt köra 80 men bilen spärrar som högst i 90. Hur lång blir då inte sträckan för omkörningen? 150km/h är ju inget större bekymmer när det gäller omkörningar av bilar som är ivägen. Men det vore ju tråkigt om man inte ens får köra 4:ans växel hea vägen ut... 0hk på framhjulen, precis som det ska va |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.