AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.756

Hoppas inte lagförslaget med max 150 km/h blir verklighet...

Sida 1 av 2
;-/ Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skulle det bli verklighet så skulle det vara jäkligt lönsamt att syssla med uppdatering av styrboxar, den saken är säker... =)
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det kan inte vara många promille av det totala antalet bilister som kör över 150 km/h, frågan är hur stor "miljövinsten" blir.
Vad är det som gör att ett däck med högre hastighetsindex är mindre miljövänliga, har det med gummiblandning att göra? Eller att de oftast är bredare?

MVH Niklas
kilroy
Ett sånt här förslag ligger tveklöst inom ramarna för många länders trafikpolitik. Sannolikheten för ett införande inom EU är troligtvis ganska låg för tillfället.

För mig som kör ca 75 % av mina mil på vägar med fri hastighet är ett sånt här förslag inte speciellt positivt.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Så utomordentligt fånigt, som det skrivs tidigare i tråden är det inte många promille av jordens befolkning som får uppleva så svindlande hastigheter annat än med flygmaskin eller möjligtvis tåg.

Dom kunde lägga krutet på att trimma Försäkringskassorna runt om i världen så att sjuka får vara sjuka utan att hamna på hispan, eller hos fogden, eller krematoriet.

Ett slags dumskallarnas sammansvärjning, som tandlösa hundar i en benhög sysselsätter dom förvisso individer men till vilken nytta?
Inte för miljön i första hand utan snarare sitt eget samvete.

Alternativ torde vara av ett större intresse, om nu alla världens ledare vill tro att människan står över naturen skulle dom (för dom har makten) se till att kreti och pleti fick var sin cykel och totalförbjöd allt vad förbränning heter.
Så svårt var det.

The way we see the problem is the problem.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ett sådant lagförslag sätter verkligen fart på bilindustrin om det blir verklighet.

Svenska naturskyddsföreningen verkar vara "ett gäng obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos" som åker gröna linjen till jobbet varje morgon. ;) Det där kan väl verkligen inte vara det stora problemet som måste lösas?

Fast det klart, frågar man den ansvarige för fordonsfrågor på SNF så kanske man inte ska förvänta sig mer. Kanske ska införa lite mer trängselavgifter när man ändå är på gång? Miljön blir så mycket bättre...
J.Lindström
Mig veterligt står inte alliansen bakom detta förslag, men dock den Röd-Gröna sörjan har talat om detta förslag med värme...bara se till att dom inte kommer till makten igen så slipper vi sånna här rent sagt idiotiska förslag hur miljön och trafiksäkerheten ska bli bättre.
Det finns tonvis med bättre ideér.
Ärligt talat, vad är problemet med att maximal hastighet blir 150 kmph? Var glada att vi får 30 kmph utöver maximal laglig hastighet att leka med.. Att det finns ett par få mil i tyskland man kan gasa på är i mina ögon en löjlig ursäkt. Varför inte erkänna att ni vill kunna gasa på i 200 knyck på svenska vägar? Detta kommer kosta samhället ungefär sådär ingenting då utrustningen som krävs redan finns i alla bilar, det är bara att koppla in i datorn...

"Terje Eklund är tekniker på Motormännen och enligt honom finns det en rad anledningar att inte införa en maxfart.
– Om det görs för att få ner bränsleförbrukningen blir man tvungen att tillverka mindre motorer med lägre effekt vilket försämrar prestandan. I samband med omkörningar blir det en nackdel, säger han."

Den idioten borde avsättas från sin position omedelbart då han inte ens är medveten om att detta redan finns på i princip varenda lastbil och buss i hela landet. Han är verkligen inte medveten om att det går strypa hastigheten i bilens dator (och att det redan görs flitigt idag)??
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Korkat var bara förnamnet. Men det skulle inte förvåna mig om det blir av. Det är starka krafter i rörelse vad gäller miljön.

//Stefan
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Om man verkligen vill minska utsläppen så borde man göra något åt övergångsställen. Finns en hel del obevakade övergångsställen där var eller varannan bil måste stanna och släppa över en strid ström fotgängare (som bara stövlar rakt ut eftersom de har företräde), för att sedan accelerera till normal hastighet igen, när man lätt kunnat lösa det med trafikljus.

Samma med bevakade övergångsställen där någon på koma-promenad per automatik trycker på knappen, går över vägen mot röd gubbe och har korsat vägen lagom tills det slår om till grön gubbe vilket då gör att bilisten som kommer till ett tomt övergångsställe måste stanna, stå på tomgång i 30 sek och sedan accelerera till 50 km/h.

Det har gått lite till överdrift när man som ensam bil närmar sig ett övergångsställe och måsta stanna för att släppa över en fotgängare och belasta miljön när det räcker att fotgängaren stannar till i 5-10 sekunder och njuter av sin omgivning innan den kan gå över en tom väg.

Någon som vill räkna på hur mycket man skulle kunna spara när det gäller utsläpp på dessa punkterna?

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vad händer med de som har racinglicens,och vill ta ut bilen på klubbträffarnas bankörning då!?

Mvh Patrik
Kommer väl knappast gälla de bilar som redan är tillverkade, eller? Alltså ökad andrahandsvärde :)
Var det inte nya Nissans superbil eller liknande som hade alla Japans tävlingsbanor inlagda i GPS:en och så fort man kom innanför stängslet på dom kopplades automatiskt fartspärren ur ?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Löjligt, dom kan inte ta in alla gamla bilar som redan är tillverkade och sedan spärra dom.
Sneable, det är exakt vad dem tänker göra, du får betala det själv också. Går det inte installera på din bil får du skrota den.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Vi verkar vara på väg mot ett "George Orwell"-samhälle. Han skrev en bok
"1984" som handlade om det totalitära samhället med inskränkningar för individen
då dessa ansågs behöva styrning samt total övervakning.

Svekke
gl
14
glennevert
316i Compact -95
Om detta skulle bli verklighet så kommer jag varken köpa en spärrad bil eller bry mig om att spärra min bil.
Det är väldigt sällan som jag har kört fortare än 150km/h, så det skulle inte göra någon egentlig skillnad för min del. Men det kan faktisk komma ett tillfälle då jag skulle behöva köra fortare än 150km/h, tänk om någon av dina nära och kära mister livet för att du inte hann fram till sjukhuset i tid?

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Undrar om ambulanser och polisbilar spärras också? Annars lär de bli hiskeligt dyra med tanke på att de då kommer behöva icke standard motorer.
RR99 : Nej, fartspärren finns redan i många BMW modeller (på 250 kmph) och det ska inte vara några större problem att ställa ner den till 150 kmph. Det är enkel motorstyrning. Att ställa om den bör inte ta mer än ett par minuter.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bara för att allt mer tvång från Storebror (1984) blir tekniskt möjligt att genomföra betyder inte att det är en bra ide att genomföra det. Inte heller betyder det att det är bra för mänskligheten.

Införande av tvång i vilken skepnad det än månde vara är något som måste övervägas mycket noga från många aspekter och sedan i de flesta fall avstås ifrån. En regim som inte förmår avstå från införande av tanklöst tvång finns det ett namn för - totalitär.

Den frihet vi i västvärlden har består i stora delar i att kunna göra val som åtminstone vid första anblicken inte är bra för oss. Jag värdesätter högt möjligheten av att göra val som andra, kanske t.om. en majoritet inte anser är bra för mig, i viss fall just därför.

---
Bilblogg: Länk
Ordning och reda för all del men det får gärna vara någon måtta på stolligheterna, finns ett oräkneligt antal projekt att genomföra innan en sådan, ursäkta ordvalet, fullständigt meningslös regel torde bli verklighet.

Arbetslöshet och recesion, kanske i förlängningen depresion är detta bara ett spel för galleriet så att berörda myndigheter ska bränna ännu mer av våra surt förvärvade slantar under ett aldrig sinande skattetryck.

EU, Transportstyrelse, Länstyrelse, Försäkringskassa, Arbetsförmedling, Systembolag, Riksantikvariämbete, Banverk, Vägverk, Landsting etcetera etcetera, snart sitter man med hjärnblödning bland alla blanketter...

The way we see the problem is the problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.