AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.201

Justering av ställverk, hur mkt ändras bränsleförbrukningen?

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Eftersom jag packade om min pump själv är den ju inte flödeskalibrerad utan jag har gått på känslan på motorresponsen (lite svårt när man inte vet hur de går normalt).
men, om jag nu råkat ställa på lite mer bränsle via flytt av ställverket, hur mycket påverkas bränsleförbrukningen då ungefär?
Ni som haft en std och sen ställt på lite, har ni märkt ngn skillnad?
Behöver inte vara på en likvärdig bil som min, bara man får en indikation.
Ps, jag har en E39 525TDSA...

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Det var ingen som kollat detta då av alla ni som justerat ställverken? Min bil ser ut att dra mycket diesel iallafall, jag har kört 40 mil nu efter full tank och tanknålen är mer mot 30L än 50L strecket vilket borde (om den är linjär) säga att jag kört upp ca 45liter diesel på 40 mil mestadels landsväg?!

Grundtimingen står fel på pumpen vet jag, men databoxen strävar ju alltid efter att optimera denna samt att motorn startar fint, går fint och mjukt så det verkar ju som boxen verkligen justerar detta, men kanske påverkar detta bränsleförbrukningen mer än att ställverket är lite påställt...
En teori iallafall som jag troligen aldrig får veta svaret på om jag inte orkar tima om pumpen...
På min529 e39, bensinare i och för sig, så är inte bränslemätaren linjär. Den har väldigt "bråttom" ner till närheten av 30 strecket och sen står den där i ganska många mil! Så en tanka fullt och köra med trippmätaren nollad till nästan tom tank och sedan fylla på och räkna ut förbrukningen är nog att rekomendera!
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Har nu avklarat ca 65 mil och nålen är nu mellan 15-30 liter. Blir ju ca 14 mil imorrn igen, ska bli spännande att se om den dalar sakta nu, och mer spännande att fylla fullt sen.

Hälsningar, Patrik
Hehe, du kan få fylla min tank också så bjuder jag på spänningen och upplevelsen :)
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
0,82L/milen blev det på denna tank, lite väl mycket tycker jag?
Eller så är jag bortskämd efter A4an jag hade som låg runt 0,56-0,58!?
Lite fundersam också när bränslelampan lös på väg till macken, men jag fick bara i 63 liter? Är reserven så jäkla stor på tanken, för den ska väl rymma 80L?

Hälsningar, Patrik
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Tanken på min 530d -02 rymmer 70 liter och den brukar dra strax under 0,8 l/mil. Lika lite som A4:an får du nog inte den att dra.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Ah, då borde min vara på 70l också tycker jag.
Nä, under 0,6 lär man inte komma med en stor, tung bil och relativt stor motor, men 0,65-0,7 med mestadels landsväg hade jag hoppats på :/

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Dagens tankning gav en förbrukning på 0,79l/milen på senaste tanken, det går nedåt ;)

Hälsningar, Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.