|
|
|
|---|---|
|
Ja säg den lycka som varar. Fick ihop pulkan efter ompackning av dieselpump och den gick bra, lite nervös och ställde då ner dieseln lite med flytt av ställverk. Igår morse skulle jag åka premiärtur till jobbet men bilen kom inte över 1000rpm, segade sig uppför backen från huset i gånghastighet. Åkte hem, in i garaget och hoppades på ngt enkelt, men såg inget utan justerade upp ställverket lite. Då gick bilen bra. Imorse orkade den bara varva 2000varv första hundra metrarna, sen gick den som vanligt så jag funderade på kallstartventil. Men när jag startade i Kista idag gick den så, men bättrade sig aldrig. Över 2k var nästan omöjligt, på motorvägen sackade bilen från 110 ner till 100 så fort det var uppförlut :( Efter mer än halva färden avlagts (ca 3,5 mil) kändes plötsligt bilen mer kraftfull och när jag gasade på då för att testa hördes turbovinet igen, och bilen drog på fint? Vad kan gjort detta? Ingen motorlampa lyser när felet finns, men det verkar som allt laddtryck försvinner och som sagt, stämplar man fullt så kan ju motorn varva över 2k på låga växlar, men i lite fart så orkade den fan inte över det strecket. Hälsningar, Patrik | |
|
Jaha, även på denna fråga sken avsaknaden av svar? En reflektion jag gjort på detta forum är att jag över lag får väldigt få svar i mina trådar, oftast noll som i denna?? Mig veterligen har jag inget otalt med samtliga på forumet som kan diesel, men det känns fan så. Skitsamma, bilen har gått klockers en längre tid nu, men frågade på el&diesel i tälje där jag fick teorierna kärvande/trasig laddtrycksreguleringsventil eller LMM. Eftersom min LMM var urkopplad vid köp av bilen kan detta ju vara felet, men jag har den inkopplad nu, och det verkar gå bra för det mesta? Denna gick tydligen inte bara att byta heller utan måste matchas mot databoxen, och en matchad LMM kan inte matchas om, stämmer det? Nä just det, kommer väl inte få nåt svar så glöm frågan i meningen ovanför... Infon kanske kan vara av intresse för nån annan nån gång iallafall. |
|
|
Hade en dålig LMM på min tidigare 320d och jag märkte det inte först för jag hade min KCR-box inkopplad. Ja efteråt kan jag ju säga att den gick dåligt för den var allmänt svag på allt annat än fullgas, bara då gick den som den skulle egentligen. När jag vid ett tillfälle kopplade ur boxen så tappade den även kraften på fullgas så då förstod jag att inte nåt stod rätt till, hade svårt att få fart i uppförsbackar. Eftersom jag köpte en ny LMM som var en ny förbättrad variant då de gamla var erkänt problematiska och med annat artikelnummer var jag tvungen att låta omprogrammera styrboxen men jag har fattat det så att det inte ska behövas om man byter till en likadan LMM. Vet att många lyckats rengöra sin LMM med CRCs LMM rengörare så det kan du väl testa först. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Känner igen problematiken. Har haft problem uppför hallandsåsen utan kraft. nätt och jämnt behålla hastigheten på 3'ans växel. Upplever att det kommer och går, effektmässigt. Rengjorde försiktigt den sensor som sitter höger om insuget. En enkel operation men oklart huruvida det hjälpte. Har ett KCR-chip som jag misstänker hjälper bilen överleva. Har du någon datorkabel till bilen? ODB2-motsvarighet till bmw, finns att köpa för under tusingen på www.ebay.co.uk har lånat ut min och fick nog aldrig för mig att kolla efter felkoder kring detta. |
|
|
Min felande LMM gav inga felkoder så den kan nog leverera rätt knepiga värden till motorstyrningen utan det ger upphov till något registrerat fel. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Tack för alla svar :) Igår gick bilen som en påse nötter igen första hundra metrarna från jobbet, men mitt under min 30hästars acceleration sparkade turbon in igen. Har ju ingen datakabel att diagnostisera med tyvärr. Får se vilken ände man ska börja felsöka... Laddtrycksstyrningen hur funkar den? Har inte kollat hur min wg slang går helt,men tycker det ser ut som den går direkt till klockan. Sitter en grening på den som är pluggad. kanske skulle koppla in en laddtrycksmätare och kolla vad den laddar? Hälsningar, Patrik |
|
|
Igår var det dags igen. utan förvarning i köandet på esseingeleden försvann orken. Kom tillsist hem, och till affären där jag stannade o handlade. gick sopigt även från affären och hem, lät bilen stå en timme innan jag skulle handla pizza, och då gick den som den skulle igen. Har KCR box i min, men som sagt när den kukar ur laddar nog turbon inte mycket, att gasa mycket ger ingenting, går lika bra om man bara touchar gasen. Ekonomimätaren går inte heller att få över 1l/milen när bilen går sopigt... När bilen går bra hörs ett väsande ljud av turbotrycket, troligen av en laddtrycksregulator som kanske sitter på fjäderbenstornet på förarsidan? Tycker iallafall ljudet kommer därifrån, ngn som vet? Hälsningar, Patrik |
|
|
Packade du om pumpen själv och isf hur vet du att den är rätt kalibrerad? Detta låter som ett pumpfel tycker jag. Väsande ljudet, har du tätt på slangarna till & från turbo-IC-Grenrör eller en sprucken slang? Mätt ladddtrycket? Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Det väsande ljudet var slangen till plenum *Pinsamt* hade inte dragit slangklämman riktigt. Som du misstänker så är inte pumpen kalibrerad mer än "raggarjusterad" map ställverkets placering. Detta är försiktigt knackat bakåt tills motorn velat rusa, och sedan tillbaks lite igen. Inte optimalt gjort. Har inte mätt laddtrycket ännu, måste köpa en mätare igen:) Men att den huxflux tappar laddtrycket, att LMM sladden var urkopplad vid köp samt att andra här haft samma problem med trasig LMM hoppas jag på den framför pumpen iallafall, eller vad skulle kunna uppstå så här intermittent på pumpen annars? Hälsningar, Patrik |
|
|
Idag höll den på igen, först vid en acceleration höll laddtrycket på och kom och gick, sen gick den bra en stund, sen tappade den all ork hux flux konstant. Laddtrycket styrs bara av mängden diesel? Eftersom jag har en KCR box som en gång troligen justerats in efter hur mkt pumpen gav då, och eftersom jag nu kanske ställt på pumpen mer, kan det bli ngn felkod pga det typ som ger detta problem? Hälsningar, Patrik |
|
|
Efter att åkt 40 hk bil fram och tillbaks mellan ösmo och kista idag gick jag ikväll ut och kopplade bort sladden till luftmassemätaren. En provtur visar att den numer har fler än 40 hk igen, men jag misstänker att jag bör byta LMM och på så vis kanske få några fler hästar ändå tillbaka, alternativt lägre bränsleförbrukning? Hälsningar, Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.