|
|
|
|---|---|
|
Kan jag själv göra en enkel funktionskoll efter frysning och innan oljebytet !??? 520iAT 2002 utan "cold climate". | |
|
Eller? |
|
|
Böt idag olja+filter själv på macken.Känns skönt att veta att man inte lämnade in bilen på oljesugning!Gillar inte att verkstäderna numera suger ut den gamla oljan genom oljestickans rör.... Tror inte att all gegga följer med ut! Oilsludge fanns det nog gott om i min gamla olja!Det sista som rann ur tråget var sirapssmöret från frysningen i vevhusventilationen förra veckan... Enkelt att återställa serviceindikatorn med Haynesboken. |
|
| Vet du vad det var för olja i från början, den verkar inte varit av BMW LL-kvalitet? Om det var så geggigt som du skriver är det nog på plats med ytterligare ett byte om några hundra mil igen så att du vet att det verkligen är rent inuti motorn. | |
|
Låter märkligt , har själv gjort 3 oljebyten på min vagn .Och jag har aldrig fått ut något annat än det jag har hällt i .Dvs mycket lättflytande Castrol slx LL01/LL04 Mvh Micke |
|
|
Detta var första oljebytet sedan jag köpte bilen Augusti 2007. Dessförinnan har en verkstad i Solna(GT-Bensin eller nåt servat) med kanske en sämre olja vid 9300 och 11200 mil. Den är BMW-servad innan.Vid ca 12000 mil har jag bytt oljefiltret men inte oljan. Tror att en del av BMWs och andra nyare bilars problem med "oilsludge" och vevhusventilation ligger i för långa serviceintervaller i kombination med att oljesugar används vid service! Min kompis har en -00 Saab 9-5 Aero och böt olja själv i sommras vid 14000 mil.Oljepluggen var nästan helt bortrostad och han trodde den aldrig blivit öppnad! Konstigt om det far runt gegga år efter år ,mil efter mil att det uppstår oilsludge? Bästa sätt att motverka detta är ordentlig varmkörning av motorn och sedan tappa ur oljan genom pluggen men verkstaden vill nog ha extra betalt då det tar längre tid! Jag hällde i Mobil S delsyntet 10/40 och kommer hålla mig till 1000 mils intervall nu! Castrol rekomenderas såklart av BMW men jag undrar om man ska köra den 2000-2500 mil? |
|
|
Jag tror att intervallerna är för långa med vårt nordiska klimat. För mycket vatten hinner samlas i oljan. Delsyntet tycker jag inte man skall slå i en M54 och en 10-40 olja har för hög kallviskositet för vinterbruk. På sommaren kan du köra den viskositeten alternativt låta bilen stå de kallaste vinterdagarna. Castrol rekommenderas, men BMW har godkänt många andra oljor för long-life intervall. |
|
| Oj, du bor ju i Kiruna. Då tycker jag absolut inte att du skall ha 10-40 olja... | |
|
Varmgarage + motorvärmare.......... Jag är nu på min 25:e bil och har bara en gång själv hällt i en 5w olja i nån bil! Har sedan 1999 bara kört på delyntet förutom en gång då Volvoverkstaden av misstag hällde i nån helsyntet i min V40 T4. |
|
|
Varmgarage och motorvärmare löser ju viskositetsfrågan helt klart, men en syntetolja behåller alltid smörjegenskaperna längre samt håller motorn ren. Har kört Merca uppemot 40´mil på ren mineralolja med bytesintervall 500 mil. Det går också bra.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.