AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.176

Förändring i vinterdäckslagen

kilroy
Följande undantag finns i vinterdäckslagen...

- Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.

Detta undantag föreslås försvinna, troligtvis under 2010.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Å fan, det var väl än dock på sin plats då nuvarande undantag knappast kan sägas utgöra full täckning då det är rel. fritt att tolka. Hur lyder förslaget om ändring - skall det ersättas med ngt liknande undantag fast mer precist eller föreslås det tas bort helt och hållet..?

//A
kilroy
I det utkast till remissförslag jag sett ser det ut som om undantaget helt enkelt försvinner.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Jippi ! Då slipper vi ju alla utländska turister i Sverige. Smart tänkt av regeringen där

Hade dom tänkt sig starta vinterdäcksuthyrning vid brofästet i Malmö då eller för att kompensera för alla förlorade intäkter ??!!

Man blir matt ibland
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är det inte så i vissa länder redan? Vi får inte åka på deras vägar med dubbdäck...

///BMW - Was sonst!
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Mao så kan jag montera på sommardäcken om jag ska åka ner till grekland?
Måste jag kunna bevisa det också?
Undantagen för att få nyttja vinterdäck, Jojje81... =) Finns fler undantag som exv. till och från verkstaden och andra situationer...
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Antar att att detta ligger i linje med (bl.a. Vägverkets) strävan att få fler att gå över till friktionsdäck på vintern, om man ser det ur en svensk bilförares perspektiv. Friktionsdäck lär väl vara tillåtna även i övriga Europa (om det är bra eller inte att t ex köra runt med mjuk gummiblandning i sydeuropeiskt klimat är förstås en annan fråga).

Däremot blir det ju till nackdel för turister, men det kanske är fullt rimligt ändå. Vi har ju det klimat vi har och det blir ju inte mindre farligt att köra med sommardäck i halka för att man är tysk, spanjor eller fransman.
Idiotiskt förslag.
De nu gällande undantagen;

"-för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation
-för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan
-för besiktning om fordonet enligt bilregistret är av årsmodell som är trettio år eller äldre
-om fordonet är registrerat i utlandet
-vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet
-vid provkörning för demonstration eller försäljning med stöd av saluvagnslicens
-om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre
-vid tillfällig användning av reservdäck
-för färd med stöd av saluvagnslicens kortaste lämpliga väg till eller från hamn, fabrik, förvaringslokal eller liknande"

Enligt Kilroy verkar det enbart vara undantaget "vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet" som försvinner varför turister ej drabbas...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
En liten komplettering till undantagen: Fordon som är äldre än 30 år är alltid undantaget. Alltså inget krav att vara på väg till, eller från SBP.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag förstår ärligt talat inte syftet med att ta bort undantaget. Det kan omöjligt utgöra ett "stort problem" att folk som ska till södra europa monterar sina sommardäck när dom ska iväg.
Om syftet är att fler ska välja dubbfritt, ja då är det otroligt korkat eftersom detta inte har med saken att göra.
Om syftet är att kunna fälla folk som kör med sommardäck på vintern och hävdar (för att slippa böter) att dom är på väg utomlands så har man också angripit problemet på fel sätt. Det kan inte heller vara något stort problem i sammanhanget.

Jag skulle vilja höra motiveringen.

Kanske en dimridå endast för att sysselsätta byråkrater då arbetsbristen blir påtaglig när vi är snubblande nära en recesion?

Ditten toppfart och datten däck, en ändlös debatt som kommer att ältas till leda på departement och i lunchrum (icke att förglömma internetforum.).
Så hålls allmänheten utanför de verkliga problemen som att t.ex. få mat på bordet.

The way we see the problem is the problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.