AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.772

e91 325 - varför så dyr i försäkring

Sida 1 av 2
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Var ett tag sedan jag postade i forumet. Under tiden som gått har vi bytt bil. Har idag en trevlig -06 e91 325 som vi är mkt nöjda med.

Vi bor i STHLM - villa, bilen/försäkringen står på frun 40år.

Nu till min undran. När garanti tiden går ut är det dags att teckna helförsäkring. Var i kontakt med vårt nuvarande bolag där vi har alla våra försäkringar sedan många år.

Fick en mindre chock när jag fick veta vad en helförsäkringspremie ligger på. Över 10.000:-

Vi har haft 3st 5 serie bilar försäkrade tidigare och inte varit i närheten av denna nivå på premie. 528, 525.

Det fanns heller ingen möjlighet att pruta på priset trots att vi har alla andra försäkringar hos bolaget, det gick inte ens att starta en diskussion. Blev direkt hänvisad att kolla med andra bolag då jag tyckte 10.000:- var dyrt. Fick nästan intrycket att de inte vill ha oss som kund. Jag var inte otrevlig eller på något sätt upprörd, försäljaren var väldigt kall.

Min fråga: är e91 325 dyra att försäkra? Är 10.000:- billigt? Är den dyrare än motsvarande 525 (01) pga att den är mkt nyare?

Mvh Wallace/Johan

Du bor i fel stad!
Min 330i E90 kostar 5200 helår.
Och min 325i E90 kostade 4400 helår.

Kolla med BMW Originalförsäkring dom brukar ligga lägst i premie.
Glömde. E91 bör snarare vara billigare att försäkra än 525:an pga bättre stöldskydd.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Stöldpremien är väl en mindre det i sammanhanget! Vagnskada och trafik är väl de stora posterna vilka styrs av skadefrekvensen och reparationskostnader (delar och arbete).
Fick det som förklaring av en försäkringstjänsteman när jag kollade försäkringar att den bilens väsentligt billigare premie berodde på ett mycket bättre stöldskydd.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Wallace: Låter märkligt, när jag tittar (bor också i Sthlm, är 27 år, bor i Lgh) så får jag en lägre premie än du. Tittade på IF.

E60 däremot är dyr som skam att försäkra av någon anledning.

J.L
BMW M2-24
Andreas, vad för priser på försäkringar har du fått på E60?

Min 520d kostar 6500 kr i halvförsäkring (vagnskada) hos Trygg Hansa, trots ung ålder (24 år) Dock varierade premierna mellan 4900-22.000 kr när jag kollade så, så stora variationer finns.

Däremot var de billigaste jag hittade på min förra 318d-06 ca 9000 kr i halvförsäkring, konstigt att den skall vara dyrare

BMW CS #5139
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Kollar just nu upp andra bolag, bla IF. Återkommer med en sammanställning av resultatet.

Jag får en känsla av att något inte är rätt med den premie jag fått av mitt nuvarande bolag.
Ja, herregud - ring runt till åtminstone 15 bolag och hör vilka premier och villkor de har på just din bil. 10.000 med nämnda förutsättningar, är rena rama rånet.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jämförde hem-, barn-, och bilförsäkringar. Trygg-Hansa ville ha 16000:- om året halvförsäkring på vår 540 utan hem- och barnförsäkring inräknat. If var 7000:- billigare och då var det alla 3 försäkringar inkluderade. Bor i bostadsrätt i Norrtälje.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har du provat att ringa Vesta för en offert. Om inte, ge dem en chans. De flesta inkl. mig verkar ha fått lägst kostnad där.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
J.L: Inte de exakta siffrorna i huvudet men skillnaden är i storleksordningen 8500kr för en 325 och 12500 för en 525. Vet inte varför E60 blir så mycket dyrare för mig. Dessutom varierar det mycket mellan årsmodellerna.

-Jonas-
320d XD F31 -15
Jag har min 325 -05 försäkrad hos vesta för 7100:- helåret, månadsbetalning, lägsta möjliga självrisk vid vagnskada 2000:-, hyrbil osv. Och då bor jag i lägenhet i centrala Stockholm och parkerar i gemensamt garage, 28 år gammal körkort sedan -99. Kollade först hos trygghansa där jag har mina andra försäkringar dom skulle ha 22000:- för samma försäkring...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Mina herrar, välkomna in i 2000-talet.
Länk

Problemet med Insplanet tycker jag är att de inte samarbetar med speciellt många försäkringsbolag. De prisuppgifter jag har fått från Insplanet har alltid legat i det övre prisspannet, i mina ögon en ganska värdelös tjänst.

// Erik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Insplanet är en hyffsat bra idé men dels så har de avtal med max hälften av marknadens bolag, dels så ringer det alltid upp en självsäker typ sedan som "garanterat hittar den bästa försäkringen på marknaden" åt dig :-/

Annars har du www.compricer.se också som använder flera självbetjäningssiter samtidigt.

Insplanet och Insurancefinder mfl, sammarbetar med en bråkdel av marknadens bolag, men det är klart - det är bättre än ingenting... Skulle vara intressant att veta hur många partners bolagen ifråga har... Insurancefinder uppger fyra stycken bolag (kan det verkligen stämma?) och Insplanet har jag ingen suck om, är det verkligen så mkt som hälften av marknades bolag, Andreas? Det skulle förvåna mig...

//A
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Hälften" var ett estimat. De har aldrig lyckats hitta en billigare försäkring än jag gjort själv.

Narvselius
Alfa o BMW
Samma här, faktiskt. Men så har det också betytt ett antal timmars surfande - något som man ju slipper om man istället låter Insplanet göra jobbet. Som sagt, bra idé (trevliga säljare åsså) men alltför få bolag registrerade.

----
BMW CS #6212
Andreas; Ok! =)

Ingen som vet hur många bolag insplanet arbetar med? Skulle vara intressant att veta...
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

En kort status på de offerter jag fått.

Förutsättningarna är följande:
-06 E91 325
Kvinna 40 år
Villa i Stockholm - med garage
Körsträcka 1500 mil/år
Helförsäkring

IF/BMW original: 7.700:- helår (om villaförsäkring och andra försäkringar flyttas)

Folksam: 9000:- helår (om villaförsäkring och andra försäkringar flyttas)

Vesta: 6.300:- helår (om villaförsäkring och andra försäkringar flyttas)

Så ser det ut just nu. Ska ta ett snack med nuvarande bolag för att försöka förstå vad problemet är. Några andra bolag som kan vara värt att kolla med?

Mvh Johan - Wallace
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.