|
|
|
|---|---|
|
när bilen är kall o går på tomgång så kan den från o ligga normalt på 900 varv till o dippa ner till o nästan dö ibland. tomgången är alltså inte ojämn, det är bara dessa dippar som kan ske nån eller några gånger i minuten.. när motorn är varm är problemet borta. förbrukningen på färddatorn ligger dessutom alltid på runt 10.3 eller högre. o jag kör lika normalt som när ja hade e36an (som kunde ligga på nertill 9.2 normalt) kan detta vara nån lambdasond eller kamavgasgivare som ja läst mig till att fler e46- just 328a? ägare ska ha.. tackar för tips o liknande erfarenheter.. | |
|
Hej, jag har precis samma fenomen på min 328-00. Bilen t.o.m stannar ibland i en sån där neråt dipp. Men den har alltid varit så under dom 3år jag haft den. Det försvinner när bilen blivit varm. Nyligen bes. med perfekt lambda värde. Inte mycket till hjälp... Mvh Johan |
|
|
Använd gärna sökfunktionen... Eller kolla några rader ner här på första sidan, här berörs ditt o mitt o allas tomgångsproblem Länk |
|
|
japp min är också nybesiktad u.a. för bara nån vecka sen med bra värden där! jobbigt när bilen dör.. det har inte min gjort nån gång men varit nära dock.. det skulle vara kul o hitta felet. det kan ju som sagt påverka förbrukningen vad det än är och isf skulle det inte va fel o få det gjort. dock är det skönt o veta att det verkar gå o leva med utan att det kanske blir sämre :Þ |
|
|
Magnus Karlsson: sökte fram lite innan dock KAN mitt fel vara något sällsyntare här, jag tror du tänker på pendlande motorgång och uppgradering av motorstyrdon som åtgärd, min tomgång är dock annars helt stabil förutom dipparna. nu kan det ju vara så lätt som detta för mig med men just denna skillnad får mig o fundera om det är något annat. |
|
| Det är väl just dipparna som kan åtgärdas med vanostätningar eller motorprogramvara. Pendlande tomgång kan ha lite mer diffusa orsaker. | |
| nu blev ja lite kluven.. kanske bäst o göra en liten koll hos bmw | |
|
Ja eller felaktiga kamgivare eller vevgivare ang dippar. Enligt han på BMW iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.