|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag var inne o besiktade min 530 (e34) och fick 4 höga avgasvärden på besiktningen, jag har ingen servicelampa eller varningslampa som lyser och inget läckage i avgassystemet. Enligt tidigare ägare har det vart problem med avgasvärden tidigare, men då har det "bara" vart o slå i lite k-sprit som han sa, (känner tidigare ägare, vet att de e sant). Så jag slog i mycke K-sprit, en flaska som räcker till 100 liter i 10 liter bensin, men bilen fick ändå höga värden, nån som kan hjälpa mig?? eller bara ge tips på blandning så den klarar sbp. Mvh | |
|
Vilka värden är det som är höga? Vad står det på protokollet från Bilprovningen? Går bilen som den ska, och är bränsleförbrukningen 'normal'? |
|
|
Bilen går jätte bra, och jämt o fint... HC, CO, CO 2500 är för höga & lamdavärdet låg för lågt.. Har inte kört bilen särskilt mycket då den inte blivit besiktad än, men skulle tro att förbrukningen är någorlunda normal... |
|
|
Välkommen till forumet! Skriv vad värdena var, så blir det lättare att felsöka. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Generellt tyder dina värden på att motorn går 'fett', alltså får för mycket bränsle. Som Erik W skriver underlättar det felanalysen om du ger oss siffrorna. Tänkbara orsaker är annars dålig lambdasond, felaktig temperaturgivare, för högt bränsletryck, felaktig luftmassemätare, igensatt luftfilter, läckande spridare..... det blir lite lättare att ringa in orsaken om man vet ungefär hur mycket fel värdena är. |
|
|
Hej, nu har jag inte papperna här, men kommer ihåg ungefär, vill minnas att CO = 3,4 CO 2500 = 3,5 HC = 274 Lambda 0,97 Dvs, lambda va lite för lågt, o resterande värden, mycket för höga =(... Hoppas detta kan underlätta för er =), ..men dessa är relativt exakta...tyvärr Tack för att ni tar er tid!!! =) |
|
|
Motorn går för 'fett'. Temperatursensor är troligaste felorsaken, eller kanske termostaten som inte stänger så motorn aldrig når driftstemperatur. Lambdasonden kan också vara boven. Möjligen kan katalysatorn ha tagit stryk om den gått länge med fet blandning, men det är svårt att avgöra innan lambdavärdet ligger rätt. |
|
| Ok, vart sitter temperatur sensorn?? enligt temp-mätaren blir motorn varm... Mvh/ | |
| byt lambda... jag köpte på biltema, 499 spänn, funkade bra.. se bara till att klippa bort den gamla i samma längd som den nya så undviker man alla eventuella spänningsbortfall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.