|
|
|
|---|---|
|
Måste förmodligen byta topplockspackning på min 518i-95. Verkstaden skulle ha 7000:- för det vilket känns tungt att kosta på en bil som gått över 42.000mil, så jag får nog göra det själv. Finns det någon som har erfarenhet av detta. Är medveten om att det nog blir några blodiga knogar innan alla skruvar till insuget är lossade samt att det gäller att ladda med svordommar för att få loss alla fastrostade muttrar till grenröret. Frånsett detta borde det väl inte vara några större problem. Tänkte lossa drevet från kamaxeln och fixera det i kedjan. Sen är det väl bara att lossa kylvattenslangar o.d. , lossa topplocksbultarna i rätt ordning och lyfta ur skiten. Eller har jag fel?? Har lyft toppen på en del andra bilar utan större problem, bl.a. på en min första bil (1600-2) som jag bytte ventiler på. Är M43 speciellt krånglig på något sätt? Tänkte även få toppen planad. Någon som vet vart man kan få det gjort i Stockholm, helst västerort? Robin | |
|
Hej Jag har bytt topp på min bil själv, en 518i -95 med M43 motor. Den var enormt lättmeckad. Du beskriver exakt som jag själv gjort. Däremot har jag för mig att det finns ett speciellt verktyg för att låsa fast motorn. Kolla upp det med BMW. Att tänka på är väl att du måste köpa nya topplocksbultar, för dom gamla får du inte använda igen. Momenten för hur hårt man ska dra dom kan du säkert också få info om av BMW. Hälsningar /Viren |
|
|
Skönt att höra att det inte är krångligare än det ser ut. Måste man "låsa" motorn om jag gör som jag tänkt, behåller kamkjedjan på samtliga drev så positionerna inte rubbas? Sitter drevet på kammen med splines eller kil? Om det är kil eller splines bör det väl gå att sätta tillbaka det i samma position. Robin |
|
|
Kan bli svårt att hålla koll på hur alla drev och splines sitter, så de är värt att göra/skaffa sej en sådan nyckel... Ett tips om man ska värma bultarna (kommer inte ihåg om de ska vara det men) så kommer ugnen i köket till bra hjälp... luktar lite bränd olja efter åt men försvinner sedan, ställ ugen på va 25grader mer och sen äre bara att springa! Real x-traktor power =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.