|
|
|
|---|---|
|
Tänkte berätta när jag renoverade toppen. Det var en gång en väldigt trött och seg M20 som hade gått drygt 30.000mil men med 1000 mils olje intervaller. Rassel och div. tick tack. Dags att byta kamremmen var det åxå och vattenpumpen glappade. Så jag tänkte att det är nu eller försent att renovera toppen. Hade aldrig pillat på en motor förut men men någon gång får ju vara den första så fram med släggan och den för tillfället inköpta hylsnyckel satsen. Loss med batteriet, detta var ju lätt. Ut med vattnet bara och väck med kylet, fläkten, remmarna och diverse grejor det här går ju jättebra. Sedan var det bara att lossa insuget, åxå lätt. Grenröret next, hm de hum dedum Faaaen den gick av sista bulten typiskt. Frugan kom ut.. tittade på högen med delar och sade sedan: Och detta ska du få ihop igen?! Lite jobbigt var även detta men det var bara att bita ihop och säga med ett leende att: det är väl klart älskling att jag klarar att sätta ihop motorn igen (hoppades jag)..Bort med sexkants bultarna och voila en lös topp....äntligen! Men vafaaaeeen jag kunde inte lyfta upp den, aha en slang bak på toppen. Sedan stod den "lilla" alu.klumpen på bänken oljig och geggig, at last. Tittade i cyl....inte en endaste antydan till vändkant någonstans tack vare stadiga oljebyten... :-) In med toppen och familjen i en inlånad s40 och lägga ut kursen mot Småland. 3 timmar senare var vi framme vid en verkstad som skulle fixa toppen. In med toppen, isär med toppen, tvätta toppen, kolla ventiler, som nya. Sedan en kommentar från verkstads killen: har den här bilen körts av en präst???? Helt sanslöst otroligt slitna vippor, ventilerna kan ju knappast ha öppnat mer än halv vägs skulle ju ha rasat för länge sedan........slö i axet jajamensan. Ihop med toppen och i med en blå 24v kam. Samma pris så det fick jag stå ut med.. :-) Glömde att de fick kämpa länge med att få utt den avdragna grenbulten. Med blåkam, kamrem, spännare toppbultar, vattenpump, packn, ny pinnbult, arbete, kostade detta oss 6500:- + bensin 250:- Hem fort som faen..... På med toppen, moment moment och återigen moment,dit med insuget sedan var det grenrörets tur.........faaaaaeeen igen de hade gängat in den nya pinnbulten för långt. Loss med grenröret, iväg till brorsan fram med flexen och slipa lite på läppen. Hem igen och denna gången satt det där ...phuuuu. På med kamremmen, detta var jag mest orolig för att jag inte skulle få ihop riktigt. Inga problem det var bara att hitta märkena. Ny vattenpump och spännaren och sedan var det tomt i högen med alla delarna. I med vatten i systemet, hälla lite olja på alla delar i toppen och på med kåpan. Sedan var det bara att vrida på nyckeln, snurr snurr snurr vrooommmm bludder bludder vrooommmmmmmmmmmm fyfan den startade :-))) Biib Biib rökdetektorn löste ut satt precis över bilen jag hade fått lite kopparpasta på grenröret och uj vad det rök. Frugan kom springande: det brinner det brinner ut med bilen........ Inte brann det men jag fick köra ut bilen, sammanbyggt garage då är det inte så poulärt med rök i huset. Kilade fast vattenslangen i kylet, lossade luftningskruven och fick lossa slangar en efter en för att få ut luften och plötsligt så blev det varmt i bilen då var det klart. ÄNTLIGEN...Jag hade lyckats, jag som aldrig hade pillat med en motor förr.. :-) Vilket underbart motorljud det är nu, det morrar och mullrar. Var ju bara tvungen att testa några dagar senare och får väl säga: :-)))) Summa: sparade kronor minst 7000:- och självkänsla och en motor som går några tusen mil till. Mvh PH | |
|
Du har inte funderat på att skriva en bok om bravaderna?? Är själv i en lite likadan sits då inte heller jag är någon större skruvare och det börjar bli dags att byta kam på åbäket.Uppenbarligen också en mycket kostsam affär om man lämnar in den till verkstad.Slutsatsen måste bli att man själv får lära sig genom the hard way helt enkelt! |
|
|
Ett tag gjorde jag det men jag vill ju inte skryta så ......... ;-) Nöjd PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.