|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då jag behöver nya bakdäck är det väl dags att börja fundera på vad man ska ha. Bilen är en 330i touring E-46 med M chassie, 18" fälgar och 255/35/18 däck. Däcken som är slut är Michelin pilote sport, har samma däck fram som bara är knappt halvslitna. Ska jag satsa på samma däck igen, är det värt merkostnaden som Michelin innebär... Vågar man blanda däckfabrikat, har läst att det kan bli konstiga fenomen då Alla synpunkter mottages tacksamt. Anders | |
| Kör på Michelin, du kommer inte att ångra dig. Michelin Pilot Sport är helt klart ett av dom bätttre standarddäcken som finns. | |
|
Nackdelen med bra michelin är att det inte är lika många millimeter att slita på som med andra däck. Själv köpte jag en omgång 235/45-17 Mastersteel däck. De funkar finfint i toppfart.. De har drygt 8 mm när de är nya så de håller mååånga mil.. |
|
DMZ |
På alla nyare däck finns det en märkning "Tread wear" som anger däckets tålighet, livslängd vid normal körning. Ett Tread Wear tal på: 100 anses som mkt lågt, ett sådant däck är förmodligen slut redan efter 1000 mil (eller mindre) Vad det gäller just Michelin så vill jag minnas att dessa har ett mkt lågt tread wear tal. Bland de mest tåliga däcken med Tread wear på 270-320 finner man bl,a Kumho Ecsta samt Toyo R Proxes. |
|
Att välja däck efter tread wear kan väl kanske vara lite vanskligt eftersom det är en väldigt luddig märkning som fabrikanterna kan sätta lite som dom vill. Det är väl dessutom en amerikansk märkning som inte alls är säkert att den sitter på alla däck? Länk Hur som helst så vill jag minnas att dom Michelin Pilot Sport jag hade på min förra bil hade en tread wear märkning på runt 220. |
|
DMZ |
Länk |
|
Självklart är inte högt Tread wear lika med utmärkt däck. Det kan lika gärna bero på att däcket är hårt som bakelit (ja, jag överdriver) för att hålla så länge som möjligt vilket även kan påverka vägegenskaperna om däcken i fram är mjukare. Även däckets karaktär skiljer mellan tillverkare. Toyo kan vara bäst på vattenplaning, Kumho i hållbarhet, Michelin i kurvtagning etc. Mitt råd är att du fortsätter med Michelin PS som ändå är ett av det absolut bästa däcken på marknaden. |
|
|
Continental sportcontact 2, dessutom utan Ha olja! Hur var det här då? |
|
|
Hej alla! Jag behöver oxå nya sommarsulor till 18 tummarna och har börjat spana på lite olika alternativ. Är det någon här som provat Hankook K107 S1 EVO ?? Är det nåt å ha? Skulle gärna vilja höra synpunkter på dessa däck...el ska man välja nåt annat? |
|
|
Hej. jag var tvungen att göra ett inlägg här. vad du väljer för däck att sätt på din bil är huvudsakligen up till hur du kör, var du kör och vad du vill ha ut från din bil. Som t.ex kör du mycket långt och mycket på motorväg så kanske du vill ha ett tyst lång livat däck. men tycker du om att ut och köra på småvägarna och med mycket kurvor så kanske du vill ha ett däck med bra eller mycket bra gräpp. men då får du igengäll ett däck som inte håller så många mil. Sen när det gäller blandade däck så kan jag säga det att så länge du har samma märke på samma axel så är du ok. också bra att tänka på är att vatten planing är normalt bättre om du får på bakljulen så att du fortfarande kan styra så du vill inte ha allt för stor skilnad på bak och fram ljulen sen vet jag ju att om man inte har samma storlek fram som där bak så kan man inte rotera däcken så att man kan hålla slitaget jämt. Lycka till |
|
|
Jag körde med Dunlop SP 9000 i många mil och var riktigt nöjd med dom,tyckte dom knappt slets någonting även om det blev lite hårdare körningar då och då :-) Har för mig att dom däcken har fått lite sämre betyg i vått underlag i några tester,men jag upplevde aldrig några problem med det. Skulle lätt köpa en uppsättningen sådana igen om jag skulle köpa däck nu...får dom säkert 2000:- billigare än om du köper pilot sport. |
|
|
Det ska inte vara några problem att ha olika fabrikat på däcken fram och bak, så länge du väljer 'premiumdäck' är det marginella skillnader. Själv har jag bra erfarenhet av Nokian-däck (NRW och NRZ), som går tyst, har bra våtgrepp och är slitstarka - samt brukar gå att få till bra pris. humpe5: Beträffande vattenplaning är det definitivt INTE bättre att få det bak - släpper bakvagnen är du inte hjälpt av att kunna styra emot, för du hinner inte! Risken att du snurrar och åker av vägen är överhängande. Släpper det fram först, är det enda som händer att bilen fortsätter rakt fram tills du har grepp igen, plus att du känner ganska tydligt i ratten att greppet försvinner. Man ska ALLTID sträva efter att ha bäst däckmönster på bakhjulen. |
|
|
Hej! Intressant att gunnare har bra erfarenhet av Nokian däck. Jag är lite sugen på sådana, de ligger rätt bra i pris, men det verkar som många här har sämre erfarenhet av de däcken. Ett annat alternativ som ligger ungefär som Nokian i pris är Goodyear F1 asymmetric. Continental ligger lite över i pris men kan ev oxå vara ett alternativ. Erfarenheter av dessa däck tas gärna emot... Visst kan jag köpa Michelin däcken men frågan är om det är värt mer kostnaden... Anders |
|
|
Kan rekommendera GoodYear F1 Asymetric, ha kört en säsong med dem på min E46:a. Dimension 225/40-18" Går mycket tyst och fint. Gillar också mönstret :) Mvh Johan |
|
Buspelle |
Har kört med Michelin PS på flera bilar inkl förra M5an och det är utan tvekan ett mycket bra däck. Det har också fått mycket bra betyg i olika tester genom åren och torde tillhöra de bättre standarddäck som finns. |
|
Hej! Jag har ännu inte bestämt mig för några däck. Tar tacksamt emot fler synpunkter. Anders |
|
|
De gånger jag har haft Michelin har jag aldrig blivit besviken. Dyrare men har ofta hålt längre. Kan tillägga att Tread Wear är helt ointressant, tillverkaren sätter vad de vill. Dvs. det går inte att jämföra Tread Wear mellan tillverkare. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag hade först Conti SportContact II på min 330. Därefter hade jag Dunlop SportMaxx. Båda varianterna i 225/40 och 255/35, 18 tum. Jag tyckte båda var bra, men Conti-däcket var mjukare = tog snabbare slut. / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Kumho KU31 är ett bra alternativ enligt mig, sen kan du ju titta på Vredestein Ultrac Sessanta Michelin är enl mig överreklamerat |
|
|
Hej! Varken Khumo eller Vredestein har fått särskilt bra kritik från användare jag känner. Så frågan kvarstår... Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.