AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
33.759

E38 dålig vinterbil ?

Sida 3 av 4
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
När jag ändå är igång kan jag ju skriva de enligt mig positiva vinter egenskaperna :)

vägegenskaperna är jag väldigt nöjd med, har aldrig fått några plötsligt snabba sladdar och bilen meddelar bra när gränsen börjar bli nådd.
Är faktist ganska rolig att leka med också, går nästan att åka hur brett som hellst utan att åka runt :)

Bilen kommer väldigt fort upp i driftstemp och hålls varm flera timmar fast det är fera minusgrader ute.
Värmen i speglarna är jag också nöjd med.

Rattvärme är något jag verkligen saknar, skulle hellre ha värme i ratten än i stolarna.

Någon som vet om rattvärme fanns till M ratten ?
Leffo skriver klart roligast här i tråden. Jag fick mig ett gott skratt när jag läste inläggen ovan. All heder åt Dig!

Tack också Daniel för svaret, intressant att 728 känns fullt tillräcklig vid omkörningar. Jag kan själv önska mer bottenvrid i min 740 men på landsväg och vid snabba omkörningar är den som en dröm. Man kan tyvärr inte få allt.

I kampen om liv och död hade jag valt en Toyota Landcruiser 100.
Jag har alltid haft något undermedvetet förtroende för den bilen.
Hoppas japanarna kan isolera ordentligt annars blir det en kall natt

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Ang. vinteregenskaper....

Jag har haft många olika bilar. Endast två med tillräcklig värme: Oldsmobile Cutlass Cruiser -87 med 5.7 liters diesel och nuvarande BMW 740D -00
Oldsen höll rutorna isfria i -37 med fyra fullvuxna karlar ombord.... och man kunde inte ha på värmen för fullt.
740:n har jag än så länge bara testat i -25. Då hade jag familjen med mig... fyra personer, isfria rutor runt om och jämn och fin värme.
Så att jag måste säga att BMW 740D är en fantastisk vinterbil. Inget "kallras" utmed rutorna. Tyst och ombonat. Bilens tyngd gör att den inte bryr sig så mycket om snösträngar och drevsnö.
(Det är dessutom den bästa personbil jag haft för att dra släp med - men det är en annan historia)

Jag tycker att många gör fel när de sätter sig i bilen vintertid. Kliver man ombord med full mundering bestående av dunjacka, varma kängor, mössa och vantar och sedan sätter värmen på fullt både i baken och i kupen så börjar man svettas.... vilket naturligtvis resulterar i fukt.... och så fryser rutorna igen.
Nä, lägg ytterkläderna i "skuffen" - sätt tempen på 18-20 grader och njut av färden. Ta kafferast efter ett par timmar... :-)

Hälsningar från Lappland.
//Jan-Egil
Myvcket nöjd med min E38 vintertid hittills. H ar dock bilen i varmgarage mellan turerna vilket säkert hjälper till att förhindra is och imma på rutorna som beror på fukt på golvet i bilen vilket många bilar som står utomhus på vintern lider av. Dessutom är kung Bore inte så frikostig med minusgraderna här i Mälardalen så nån värmebrist från kärnkraftverkerket där framme har jag inte märkt, tvärtom. Is och imma på rutorna lärde man sig att begränsa genom att undvika att dra in snö och blöta kläder i största möjliga utsträckning på den tiden man hade bilar med obefintligt värme och ventilationssystem= VW TYP 1. Ä ven ett fullgott värme- ventsystem har begränsningar på hur mycket fukt det kan avlägsna ur kupéurymmet./ Torrbollen.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Jag har inte haft problem med min 740 -00 i vinter.
bakrutedefrostern tinar snabbt upp rutan o motorn blåser efter en kort stund varmluft in i kupén.
Aldrig haft problem med vindrutetorkarna eller dörrarna.
Stolsvärmen tycker jag borde komma igång så fort man tar i dörrhandtaget men det får vara en önskedröm. Som det är nu så tar det ca 3 minuter innan arslet börjar tina.
Problemet med stolsvärmen tror jag beror på att det är lädersäten.
när du sätter dig på det kalla sätet kyler det ju ner bakdelen ganska kraftigt o det tar en stund att tina det även efter att det kommer värme ur stolen.
Jag har aldrig haft det problemet med tygsäten.

Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW?

På sniglarna sitter slemmet utanpå...
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Det här sa man när man vintertestade en e39 som är väldigt lika e38:

Vintertest mot sex andra bilar. Klen värme, dålig defroster, bra stolsvärme. Sämst halvljus, mediokert helljus. Ingen bra vinterbil trots ASC+T.

ra
45
ramq
740iA -95
Jag själv har upplevt några veckor av vad som kan påminnas om vinter, även det knappt har börjat ännu.

Hittills fungerar den finfint som vinterbil - mycket bra med värme och det går snabbt att få upp temperaturen. Kärnkraftverket i fronten gör verkligen sitt till för att tina upp bilen och det räcker med c:a 1km lugn körning så kommer värmen jättefint.
Eluppvärmda munstycken, speglar, ljusspolning och värme i alla 4 säten är jättegött måste jag erkänna. Däremot krånglar värmen i bakrutan på mitt exemplar vilket ställer till en hel del förtret... Defroster på en sedan är ju i det närmaste ett måste.
Daniel Sjöholm: Ord och inga visor. Någon källa till totalsågningen av E39 som vinterbil? ;-)

Ser i och för sig ut som det varken sig var xenon eller dsc på den E39an som sågades. Dvs, det måste varit tidiga E39or.

Efter Xenon och DSC tror jag nog tvärtom, att betyget på åtminstone dessa båda punkter varit mycket bra för E39.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kan tänka mig attt det finns en hel del privatimporterade BMW som saknar nordisk standard utrustning, dessa kan ha de problem som beskrivs i en del kommentarer.
Jag kör hellre min BMW på vintern än någon framhjulsdiven bil. Bakhjulsdrivna Volvo som jag hade ett par i ett tidigare liv var en annan sak, riktiga sladdbilar.
Hade en e39 , en 528 - 98, som då var 5 år, och hade samtidigt en gammal saab 900 från 84. När det var -15 grader ute så var det betydligt snabbare och krafigare värme i saaben. Men däremot så var bmw:n inte svårkörd på nåt sätt i snö, väldigt fin balans i bilen, med antispinnen inkopplad gick den som tåget.

/Peder
Hej tycker att E38an är lika skön året om, varm på vintern, sval på sommaren. Har varmgarage hemma men står ute när jag är hemifrån. Inget problem med imma, bara gasa med fläkten. Varför använder du inte ac för torka bilen inv. när den alltid står ute? Kärnkraftverket under huven producerar värme så att det räcker till och blir över, oavsett yttertemp. Dock har har inga polarresor gjorts, ännu./ Bresladd.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej alla glada!

Jag tycker min 750 fungerar bra på vintern, det är trots allt en -95 och har gått en del mil. Förra vintern körde jag på allround-däck (m+s eller vad dom kallas)
Det gick bra, körde även en del i riktigt vinterväglag uppåt i landet.

I år har jag nästan nya dubbdäck och bilen verkar ta sig fram bra.

En fråga: blir bilen mycket mer ostabil i vinterväglag om det är glapp i bakvagsbussningarna ?
Ska även byta någon del i framvagnen då hjulen går att "skaka" och det glappar lite.

iövrigt nöjd med värmen i bilen o.s.v. ...

Beemoholist javisst!
Sist men inte minst spelar ju däcken en extremt stor roll.

Dels om man har sprillans nya däck och dels om det är dubbdäck eller friktion. Bra däck borde vara ännu viktigare för 2 tons bilar med bakhjulsdrift.

Men tror nog att en majoritet av alla personbilar upplevs som ganska bra i vinterväglag när man kör med sprillans nya dubbdäck, för att ta ett exempel.

Satt på nya Nokian Hakka 7 på min 540 och skillnaden är brutalt stor mot min gamla 530 med relativt slitna Gislaved Nordfrost 3 som jag hade då.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
iförrgår var jag ute i hägersten "sthlm" med 7an och mina dubbfria! och återigen!

ALDRIG mera dubbfritt! splitt nya hakka på men jag höll på att köra åt pipan iaf och i normal anpassad hastighet... senare på kvällen hängde jag på ett par "gamla" vinterhjul på den med halvslitna dubb på som jag hade liggandes från min gamla e38 och vipps så blev det ju fäste igen men det känns som om e38an för övrigt är rätt knepig på vintern och det jag upplever jobbigt är följande!

som ett lok som inte går att stoppa i nedförsbackar!
superkänslig i uppförsbackar vid minsta gaspådrag
känns "tung" i hala kurvor vilken den är också
känns något ansträngande att köra i halt väglag o dålig sikt i lite högre farter!

men en kung i modd:)

sedan vad gäller lås som frusit el lister el sånt strul det har jag faktiskt aldrig varit med om och inte heller dålig värme däremot har bmw gjort nån skum lösning på sin klimat anläggning så som att själva klima panelen styr en sak och värme rullen till luft utblåsen mot aniktet är en helt annan ... bara jäkligt onödigt o krångligt! men bra värme den är det och särskillt när den är svensksåld med tanke på att det går att få KALLT klimat kodning via bmw DIS datan
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det var fyra vintrar sedan jag körde E38 740i ('01). Tyckte den var bra som vinterbil, något bättre värmekomfort än E39 ('98) som jag hade innan dess.
Värmen fungerade fint, det blev dock lite imma på rutorna om man just satt sig i varma bilen med snövåta kläder på. Det försvann med lite manuell körning av värmesystemet (max defroster ett par minuter). Värmen i sätena fram occh bak var bra. De som klagar på att de inte känner upphettningen i baken förrän efter ett par kilometer har rätt (4 km för mig-det är samma som i nuvarande 750 E65), men det viktiga är att känslan av KYLA försvinner långt innan man känner hettan i baken. Det är ju likadant med temperaturen i kupen, sätter man termostaten på 22 t.ex så betyder inte det att det verkligen blir 22 grader i hela kupen men det upplevs som 22 (är ibland alldeles för varmt).
Min bil var svensksåld vilket är klar fördel mot privatimport med andra vinterlösningar.
Har aldrig sett att dörrlås frusit fast, ej heller dörrar och baklucka. men man får hålla det i stånd.
Framkomligheten var mycket bra med 215 mm dubbdäck.
Alltså, E38 är bra vinterbil om den är "svensksåld" och har blivit väl omskött. Med Webastovärmare blir dden ännu bättre.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
mats_epost: Om du vill ha en källa till sågningen av e39 kan du läsa teknikensvärld 2/98 :)
Kan även ge lite mera sågning från automotorsport ;)
"BMW immar igen ganska svårt redan med två personer ombord, och med full besättning och kall väderlek är det omöjligt att hålla fritt ens på de främre sidorutorna."
"BMW:s spolarmunstycken frös vid -25 grader och skickade upp en stråle genom locket på spolarbehållaren istället för mot strålkastarna."
"BMW:s centrallås mankerade vid flera tillfällen. Passagerardörren gick inte att öppna, och elhissarna vägrade ibland att jobba när kvicksilvret sjönk under -20 grader"

Varför skulle bilen vara bättre om den är "svensksåld" än om den är "tysksåld" ?

Min bil är tyskimport och har ändå värme i lås, spolarmunstycken och fjärrstyrd webasto.
Daniel: Ok ;-) Tvivlar ej på sågningen men jag tvivlar på att denna E39a i testen var utrustad med Xenon och DSC?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Känner inte igen min gamla -96 E39 540 från den sågningen precis... trots tyskimport. Jag tycker alla mina 3 BMW har varit helt suveräna vinterbilar. God framkomlighet i snö, Inga överraskningar när man hamnar i snösträngen, tror att imbildning är ett större problem i ert fuktiga söderklimat än häruppe i norr.
ze
20
zet
730d -05
Jag har bara positiva erfarenheter av min 728 96.
Föresten strulade låset på passagerardörren efter tvvätt och minus dagen efter. Men låsspray så vart det bra.

Går snabbt upp i temp och massa funktioner som tinar backspeglar, parksensor fram och bak gör ju att man kan fuska med att skrapa bakrutan :) Jag har rätt bra däck iof men den går alltid dit jag vill. Inga problem. kommer sakna den..

Johan S saknar handbroms för att få bilen att styra in i svängarna. Vad är det för problem med att trampa högerdojan i mattan och släppa loss alla ystra hästar på bakhjulen? Min har326 st som styrhjälp( om man tryckt in rätt knapp först). Detta är ju tjusningen med bakhjulsdrift. Trodde att alla BMW ägare var mycket medvetna om just detta, men tydligen inte./ Gasglad spec på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.