|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Jag har en 728ia-97. Jag tycker värmen är väldigt bra i den. Dessutom tycker jag den är väldigt lätt att kontrollera med sladd, trots sin storlek. | |
| Det jag känner igen är egentligen bara dörrlåsen, det har jag haft problem med en gång i vinter... annars kanske dubbelglaset i rutorna hjälper, har fått lite imma på framrutan någon gång (min AC är för tillfället tom...)men det är ju otroligt snabbt avhjälpt. | |
|
Wadel skrev: "Att varmluft inte blåser under vindrutetorkarna lär vara det aktuella exemplarets fel. Att rutorna isar igen när man är flera personer i bilen stämmer inte alls , snarare talar vi här om något gammal ök till bruksbil" "Ganska kul att folk berättar sånt här som är typiska tecken på skruttiga allmänt nerslitna bilar" Gå och titta in genom vindrutan på din egen bil så ser du att varmluftsuts utblåsen på pasagerar sidan är långt ovanför vindrute torkaren. Att sedan yttra sig om skicket på min bil fast du inte har sett den är ju löjligt. Sen skrev jag också att rutorna isar igen när man är flera personer i bilen och har AC:n AVSTÄNGD. Jag sa heller inte att själva torkarna som fryser fast i rutan, utan det bildas is på vindrutan mellan torkarnas värmeslinga och där det blåser på rutan. Värme i låscylindern hjälper inte dörren från att frysa så att den inte går att stänga, felet beror på att det är antingen låskistan eller mekanismen från handtaget till låskistan som fryser. Har prövat en gång att smörja upp det med vapen olja men jag tror inte det hjälpte eftersom dörren har frusit en gång sedan dess. Detta händer endast när det är under -10 grader. Vad man sedan menar med snabb eller slö är upp till var och en men själv tycker jag det tar för länge för sätesvärmaren när man hinner köra 1-2 km före det börjar märkas. Kan sedan tillägga att jag inte har tillgång till något varmgarage för tillfället så bilen får stå ute hela vintern. Personer som har sin bil i varmgarage har knappast samma problem. Bilen är för övrigt i gott skick och har ny servad ac och nya aktiva kolfilter. Är själv utbildad bilmekaniker och arbetar varje dag med bilar så bilen hålls alltid i skick. Här finns bilder på bilen (tyvärr ganska dålig kvalite) : Länk |
|
|
Den halvdåliga värmen kan förståss bero på bilens ålder och att värmebatteriet inte längre är som det var när det var ny. De flesta av problemen uppkommer först vid temperaturer under -10 grader och bilen står ju som sagt alltid ute. |
|
|
Daniel, Kallt i Finland, jag avundas dig inte!! Jättesnyggt motorrum!!! Svart grill gillar jag dock inte! Lars Franzén |
|
|
Men, hur många bilar har sätesvärme som verkligen känns i arslet genom kläder och allt på kortare sträcka än 1 km?? Jämför jag med min Mazda 626 -89 så hinner jag köra ca 4-6 km innan man verkligen börjar känna att det värmer i rumpan. Men i min 740 iL så känner jag det säkert inom första kilometern. Nu är väl egentligen sträcka fel mått att studera sätesvärmen i utan tid är väl mer vettig då det kan ta väldigt olika tid att köra 1-2 km beroende hur fort man kan kör. Jag anser då att min 740iL har en av de absolut snabbaste och kraftigaste sätesvärmarna jag någonsin upplevt, och då har jag åkt i det mesta i bilväg i mina år. Sen är det även så att jag har svårt att minnas en enda bil där defrostermunstyckena på instrumentbrädans ovansida blåser direkt på torkarnas viloläge. Torkarna parkerar och vänder i princip alltid nedanför defrostermunstyckena. Visst kan en idag rätt gammal E38 få motstånd i olika avseenden på vintern mot nyare bilar. Men man får inte glömma att allt kanske inte bara beror på att utvecklingen har sprungit ikapp och om, utan det kan helt enkelt bero just på att bilen är lite gammal och allt i den, eler alla funktioner, kanske inte funkar lika bra som när bilen var ny. Jag undrar t ex om det där med dörrlåsen även gällde då bilarna var nya? Eller kan det ha med att göra att bilarna blivit lite gamla, fått lite slitage och fukt har samlats där det inte ska vara fukt. Kanske folk smörjer med nåt de tror är bra, men som inte är bra? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sätesvärmen är slö (fast väldigt varm när den väl kommit i gång) ..men det kompenserar till viss del den otroligt snabba rättvärmen för ;-) Bensinvärmare med fjärr är också ett tillbehör som jag lärt mig att uppskatta! |
|
|
Jo vi har kallt här i finland :) grillen var på redan när jag köpte den, har funderat på att köpa ny orginal istället. stolvärmen är betydligt snabbare i tex. min vw transporter som jag har som firma bil som är av samma årsmodell och även min mors nissan primera -00 Skulle minnas att varmluften blåser på torkarna på min gamla e30. |
|
|
Daniel Du som kör 728, är det lagom prestanda eller hur upplever du bilen? Jag ska nämligen köpa en 99-00 till våren och är lite nyfiken... Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Daniel : Jag förstår inte ens varför du skriver inlägget från början eftersom du är bilmekaniker och har koll på läget och vet allt om varför din bil beter sig som den gör. Men vad bra att vi andra också vet att du vet varför du uppfattar din bil som en dålig vinterbil. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
E38 är en underbar bil, men för det stenhårda bistra svenska vinterklimatet så finns det förmodligen bättre lämpade vagnar, hur BMW tokig man än är. Det jag störde mig på mest i mina tidigare BMW vagnar var att dom immade igen trots frisk AC!? Både E46:an och E36 immade vintertid. Inte kul att köra fullt blås mot rutan med snöstjärnan på i 50 mil. Handen på hjärtat mina vänner... Om ni skulle korsa Nordpolen i en kärra utan assistans, telefon eller radiohjälp, ni fick bara lita på att bilen ni kör klarar jobbet, pajar den fryser ni ihjäl- Vilken av dessa kärror skulle ni välja för uppgiften: BMW X5 Toyota Landcruiser 100 Nissan Patrol Mercedes ML 500 Mitsubishi Pajero Shogun Audi Q7 BMW 728 Jag vet vilken jag skulle välja, och det blir INTE tyskt om det gäller livet ;) |
|
|
Toyota Landcruiser 100 utan att tveka. Men fick ja välja helt fritt skulle jag åkt i en Range Rover. |
|
|
Vågar du lita på brittisk teknik vid minus 50 grader? Discovery III inger visst förtroende men Range Rover? nej det blir nog för kallt.. ;) |
|
|
Patrol och Landcruiser nyttjas flitigt bland militärer och hjälporganisationer världen över, skulle tro att komfort inte står överst på listan. Inte så mycket finesser = lättservade. Noteras bör att det sällan är krig och elände i bistrare (kallare) klimat, så jag kan inte svara för driftsäkerheten i någon av de ovan nämnda. Land Rover och Willys är numera antika i alla kategorier och en humvee är inte så läta att få tag på... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Håller för övrigt med om Landcruiser på andraplats blir det Patrol. :) /L |
|
|
Jag undrar om inte ryssarna borde tänkt på Leffos problem när de konstruerade Lada Niva. Säkert lika robust som en pina att åka, men den borde vara lätt att laga under vägen. Läget är väl ungefär lika illa i Sibirien som på Nordpolen. Jag skulle välja en bil man kan laga med enkla verktyg och en gassvets. Om man bortser från den ringa markfrigången och bristande framkomlighet kanske en Amazon skulle vara ett bra val för en sådan resa. Rejäl mekanik som knappast överaskar med "Getriebe Notprogram" eller något ännu värre när man hunnit halvvägs... |
|
| Om man har "cahonas" modell större,så tar man ju givetvis en X6. | |
|
Måste säga att värmen i min bil är mycket bra. Den känns varm och ombonad, och värmen kommer fort. Det bör den iofs i en V8, med tanke på hur mycket värme den alstrar. Om du upplever svag värme så är det något problem. Kolla att det finns fullt med kylarvätska, att värmeventilen och cirkulationspumpen fungerar. Behöver kylvätskan bytas ut, systemet spolas? Jag har också haft problem med dörrarnas "hakmekanism". Senast prövade jag att spruta 5-56 direkt på rutans utsida, rakt ovanför låset, ca 1 dm framför rutstolpen och låta den rinna ner. Det har fungerat förvånansvärt bra - det var två månader sen, och jag har aldrig haft problem efter det! Körbarheten på vintern upplever jag som fin. Jag köp på friska odubbade Nokian friktionsdäck, och har normalt aldrig problem. På vissa vägar - när det blir glans-is kan dock rysare uppstå. :) Jag kör gokart ibland, och min vana att köra på sladd med dom har räddat mig två ggr i vinter tror jag! Ena ggn kom jag i böjen norrgående förbi Solvalla och Rissne. Det är 70 där, och jag kanske kom i 80... Jag tyckte andra bilarna körde som lusar, i 50 kanske... men ganska snart förstod jag varför - det var snorhalt! I kurvan känner jag plötsligt hur bilens bakdel börjar glida, hela bilen börjar långsamt kasa i sidled. Hjärtat i halsgropen, släppa gasen och parera med ratten.. men inte för mycket - då blir motsladden svår att häva! Pust, gick bra, men det var tack vare gokart-körningen tror jag... :) |
|
|
Min erfarenhet av en E38 som vinterbil är enbart positiv. Bilens tyngd upplever jag som en fördel i halt väglag då en sladd inte uppstår så snabbt som i en lättare bil och därför har man mer tid på sig att parera sladden. Förövrigt så är det snudd på omöjligt att provocera fram en sladd med gasen tack vare antispinnsystemet. Värmen i bil eller säte är inte sämre än andra bilar jag har kört med på vintern. Lasse-SL500: hade du tutat i kurvan hade jag kunnat höra dig, bor ett stenkast från Solvalla |
|
|
Sahlsten Bilen är ju inte direkt någon raket och skulle gärna få ha lite bättre vrid på låga varv. Däremot tycker jag den fullt tillräcklig när man tar kickdown vid omkörningar och den var faktist snabbare än vad jag väntade mig när jag köpte den. Positivt är att den går att köra riktit snålt om man vill. Har hitills varit väldigt nöjd med bilen förutom de enligt mig halvdåliga vinteregenskaperna som jag började tråden med. Jag hade även turen att få en ganska välutrustad 728 med extra lull lull som till exempel: Navi, konturstolar, regnsensor, pdc fram och bak, bensinvärmare med fjärr och xenon mm. Wadel Jag skrev tråden för att jag var intresserad av andras erfarenheter av e38 som vinterbil, ber om ursäkt om det blev otydligt. Leffo 728:an skulle jag inte välja i alla fall :) Lasse-SL500 Värmen är inte direkt svag, det är först när det börjar bli kallare än ca -10 grader som den börjar bli lite för klen enligt mig. Men visst kan värmen ha varit betydligt bättre när bilen var ny. ska prova med att spruta 5-56 direkt på rutans utsida :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.