|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Är inte direkt imponerad av min e38 som vinterbil. Varmluften blåser inte under vindrutetorkarna vilket gör att snö och slask fryser ovanför torkarna, även lederna på själva torkarbladet fryser fast när det samlas snöslask där. Dörrarna går inte att stänga när det är riktit kallt ute, halvdålig värme och ganska slö bakrutedefroster och sätesvärmare. Rutorna isar igen helt när man är flera personer i bilen och har AC:n avstängd. Någon annan som tycker likadant ? :) | |
|
Att E38 inte är den främsta vinterbilen kan nog de flesta skriva under på, pga automatlåda, bakhjulsdrift mm Dock har jag aldrig hört någon beskriva liknande fenomen att snö och slask fastnar på torkarna och att dörrar inte går att stänga. En forummedlem vid namn Lasse-SL500 vinterkör sin pedantskötta 740 och han är helnöjd vad jag förstått. Du kommer nog få din fråga mer än besvarad. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Att dörrarna inte går att stänga är ett känt fenomen på e38 skulle jag vilja påstå :) | |
| Jag har inga sådana problem som du beskriver, med asc inkopplad och vettig körstil så åker man bekvämt och säkert i min. Jag använder nästan uteslutande autoläget på acc. | |
|
Detta är min första vinter med min E38 och jag håller med Daniel Sjöholm. Bruksvärdet vintertid är lågt. Dock kan nog vi med V8 få upp värmen något fortare än Er med sexa. |
|
|
Kan bara svara för E32 eftersom jag inte kör min E38 på vintern men håller inte med om att bakhjulsdriften och automatlåden gör den till dålig vinterbil. P.g.a. vikten och det långa axelavståndet så känns den mycket stabilare än de flesta framhjulsdrivna bilar i vinterväglag bara man har bra däck. Se bara till att inte få sladd för då är det mycket rörelseenergi som skall bromsas. Håller dock med om att låsen och värmen är mindre bra på dessa skepp. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
joblock Rörelseenergi är bara förnamnet haha... Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Tror mera att den halv dåliga värmen beror värmebatteriet som kanske är i klenaste laget. Positivt är att bilen väldigt fort kommer upp i driftstemperatur, en annan sak som också är positivt är värmen i speglarna fungerar rätt bra. Håller med joblock att bakhjulsdrift och automatlåda inte gör den till en dålig vinerbil, tycker även att den är lätt att hantera vid sladd. |
|
|
Om E38 är lätt att hantera vid en sladd. Vilken bil i världen är då svårhanterlig? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Pröva att köra i 80km/h med en E30 och knyck några gånger i ratten tills baken släpper så får du känna på e30:ins sköna retursladdar och de 5 rattvarven :) | |
|
Daniel, Vilken temperatur talar vi om? Minus 20 grader eller kallare? Fungerar värmeslingorna i vindrutan för att förhindra fastfrysning av torkarbladen? Smörj dörrlåsen med tunn olja. Vapenfett/-olja brukar klara låga temperaturer! Ha alltid ACC:n på, även i minusgrader. Torkar luften och minskar/hindrar is-/imbildning. Fungerar bra i Göteborgsområdet, där jag kör och temperaturen sällan undersrtiger minus 5-6 grader. Lars Franzén |
|
|
Bra skrivet skåne! Det är mycket som kan lösas med lite vilja och vasselin. Lycka till Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
E38 borde inte vara värre än E32? Längst ner på rutan sitter torkarvärmarna, finns det på E38? Uppvärmda dörrhandtag och isfria backspeglar, det har jag inte på Clion... Kör urkopplad ASC (manuell, så jag kan starta på vilken växel jag vill)och det går alldeles utmärkt på E32an, tycker inte att en E38 borde vara mycket sämre. Var ute och bogserade en kamrat i helgen under det stora snöfallet i Dalarna, inga problem att få rull trots nära 20cm nysnö. ACn lär ju inte fungera ändå pga temperaturen, men immiga rutor bak har jag när vi åker fler än tre. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Ypperlig vinterbil även i norr! Visst har jag varit med om dörrproblemet någon gång, troligen efter töväder+storm+efterförljande nedkylning och utan kupévärmare. Vägegenskaperna är otroligt stabila och bra. Men visst, i skarpa kurvor är det 2 ton som trycker på i sidled, vilket man bör ha respekt för. Får man inte fronten att styra dit man ska så har man inte mycket verktyg att ta till (ingen handbroms). Jag brukar förbereda en snabb kurvtagning genom att lägga i lägre växel, och vara beredd på att peta i ytterligare en lägre, då kan man lätt motorbromsa sig till ett litet släng på bakhjulen. Alternativt har man kraft till att trycka på lite extra. Att baken skulle vara svårhanterlig kan jag inte begripa att någon tycker!!! Det är ju bara att ratta lite! Har många gånger varit sugen på att spela in någon film där jag visar hur man faktiskt kan hantera denna bil på snö :) Snömodd, mittsrängar, djupsnö m.m. går som på räls! (tack vare vikten skulle jag tro). 5 pers i bilen och fel väderlek kan ge problem med rutorna, men det är bara att dra på fläkten ordentligt och ha igång AC'n så brukar det lösa sig. Och så det här med värmen!! Vad menar ni? Har aldrig ens tänkt på att den skulle vara otillräcklig. Tvärtom så eldar den på ordentligt även när det är riktigt kallt. En annan fördel är att motorn har en tendens att behålla en hög temp vääldigt länge även utan motorvärmaren. --- Min bil: Länk |
|
|
Det är ju lätt att glömma att E38 idag är 8-15 år gamla. Jag har ju själv haft förmånen att uppleva E38 i nästan nytt tillstånd, då var det naturligtvis inga som helst problem med varken ventilation, defroster eller dörrar/lås. Om bilen hade fungerat så dåligt vintertid hade ju knappast heller accepterats av köparen på den tiden. Nu är det ju lite annorlunda. Trygga och stabila och lättkörda i vinterväg är de dock fortfarande. Alla 750 E38 väl dessutom DSC vilket definitivt inte var vanligt 1995 BMW CS #5139 |
|
|
Jag ska besvara frågan nästa vinter då jag antagligen kör 728, den inbjuder inte direkt till några impulsiva gaspådrag så den duger gott som vinterbil. Det jag menar är inte att E38 är oduglig som vinterbil, men jag ser det heller inte som den mest optimala. Kan ju vara bra att spara några av exemplaren inför framtiden också. Tycker dock att min tidigare Volvo 855 var en extremt lättkörd vinterbil, därav upplever jag nog E38 som sämre att sladda runt i. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Min 735:a är ju manuell och med ASC så några problem att hantera den vintertid har jag inte haft. Låset har frusit en gång på 3 år och efter att jag tvättat bilen en av de soliga dagar som vi då hade, vips så sjönk temperaturen under natten till -3 grader och dörrarna var fastfrusna. Precis som skåne berättade så fungerde det fint med att torka ur låsen och spraya på 5-56 och sen smörja in med vaselin. har inte krånglat sen dess. Värmen kommer snabbare i 735.an än i vår Saab 9-5a. Det som jag saknar är rengöring på lycktorna, ska aldrig köpa en bil som jag framför på vintern utan spolning eller rengöring på lycktorna. Rena öken när ljuset sakta försvinner...Numera har jag alltid Babyservetter i dörrfacket och en liter spolarvätska under framsätet, klent av en bil som kostade mer än 650000 kr när den var ny.. Dessutom så är det rätt förnedrande att behöva ha Babyservetter i bilen, frun kan ju tro att man gör annat... |
|
Trilskande lås har jag också råkat ut för och det är riktigt irriterande. Jag har smörjt mina och det verkar hjälpa. Den sämsta vinteregenskapen jag stött på bilen är tanklockskonstruktionen. Har man otur så lägger sig lite snö och vatten precis innanför tanklocket i framkant och vips fryser det. Ska man tanka efter att ha varit på resande fot utan tillgång till garage är denna lilla ploj bilen kan hitta på inte rolig! I övrigt upplever jag bilen som rätt stadig i modd, den liksom plöjer undan modden istället för att glida ovanpå. Med rätt däck tror jag inte e38 är sämre än någonannan bakhjulsdriven bil. |
|
|
Att tro att en E38 skulle vara den bästa vinterbilen är väl optimistiskt, men jag har svårt att tro att den skulle vara dålig, ja om vi nu förutsätter att aktuellt exemplar är friskt. Jag har inte kört mer än lite grand på vinterföre med min -99 740iL innan den ställs i vinteride, men det ger en aning om att det borde kunna vara en riktigt bra vinterbil på sitt sätt. Jag upplever sätesvärmarna som ruggigt snabba och nästa för effektiva, då det blir rostade kastanjer även på lägsta effekten fram, baksätet har jag inte suttit några längre sträckor i vid kall väderlek så jag vet bara att sätssvärmen funkar men inte hur bra. Rattvärmen är snabb och väldigt skönt att ha. Värme/ventilationen verkar väldigt kapabel och håller undan imma väldigt bra, antagligen hjälper både AC och dubbelrutorna till mycket här. Sen är det ju antispinn antisladd och hela baletten, så det ska mycken egen dumhet till för att ställa till det. Eluppvärmda spolarmunstycken för både ruta och lyktor (?) är bra, liksom elupvärmt parkeringsläge för torkarna. Hur är det, är dörrlåsen (nyckellåset) eluppvärmt? Sen har jag ju även original bensinvärmare för motor/kupé som funkar ypperligt, liksom egen klimatanläggning bak. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, dörrlåsen kan vara uppvärmda, men det är ju då själva låscylindern som är uppvärmd, inte själva hakmekansismen som låser fast dörren i dörrkarmen. Det är hakmekanismen som hittar på spratt. Denna dåliga mekanism finns på E34, E39, E38, mfl |
|
|
Så jäkla dåliga är inte E38 som vinterbil , de problemen som beskrivs bla. med gummilister osv låter som ena riktigt sunkiga oservade bilar. Att varmluft inte blåser under vindrutetorkarna lär vara det aktuella exemplarets fel. Elvärme i rutan under torkarbladet inte är helt ovanligt på E38 , dessutom är eluppvärmda lås och backspeglar vanligt. Bakrutedefroster och sätesvärme brukar vara snabba , även rattvärmen är snabb. Att rutorna isar igen när man är flera personer i bilen stämmer inte alls , snarare talar vi här om något gammal ök till bruksbil , i bästa fall med lite god vilja , som inte fått sina innercoupefilter bytta på 10år - och säkert inte yttercoupefiltret bytt heller , mycket troligt att kondensvatten från AC är stopp den också. Ganska kul att folk berättar sånt här som är typiska tecken på skruttiga allmänt nerslitna bilar , det brukar nämligen vara ganska enkelt att åka problemfritt på sommaren men så fort kylan kommer fram brukar det vara dags att bekänna färg , bilarnas brister avslöjas och agnarna skiljs från vetet. Det är nog bara börja på ruta 1 och felsöka och reparera , eller köra med det som det är och inse att bilen kanske inte är i så bra skick trots allt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.