AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

525 eller 530 vad ger mest för slanten

Hej på er jag funderar på att bli med BMW jag kör en tråkig toyota idag o vill gärna skaffa något roligt har tittat på en del 525 o 530 både kombi o sedan av årgång 05 06 nu undrar jag är det värt att lägga upp extra slanten för en 530 eller är skillnaden märkbar bara i extremfall. Man har lungnat sig o det är sällan man varvar ur alla växlarna ;O))
Jag funderar starkt på en automatlåda också hur tycker ni dom är ?
Ser fram imot många tips vad som är bäst att lägga slantarna på :O))
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du råd så är ju en 530i det givna valet...

Men alla har ju inte samma utgångspunkt när det gäller bilar..utrustningen är viktig för en del, men den där 530i motorn är en mycket härlig motor.

Provkör båda motoralternativen!.... är väl dessutom inget direkt ovanligt tips ;)

Mvh Janne.
En annan fråga att ställa sig är ju hur mycket kör du? Kanske att du skulle kunna tänak dig en disel? Men självklart så är ju en rak bmw 6 (bensin) alltid underbar. Men om du inte måste ha det där lilla extra i kraft så räcker 525 bra, kolla då hellre efter mer utrustning. Speciellt då komfortstolarna som gör en otrolig skillnad. Hellre 525 med komfort stolar än 530 med standard stolar.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Jag kör inte s många mil om året så soppa förbrukningen är inte viktig
Är det stor skillnad i service kostnad mellan 2,5 o 3an borde inte vara det eller? Jag håller på att plugga in mig på dom olika utrustnings tillvalen det är en röra :O))
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Var i din sits för ett par månader sedan.Dom bilarna jag tittade på,så tyckte jag inte det var nån större skillnad på priset,530-bilarna hade oftast mer utrustning.Håller med tidigare talare angående komfortstolarna.
För min del blev den en 530 med automat.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är ingen skillnad i kostnaderna för att äga en 530 mot 525 mer än möjligen försäkringspremien. Samma service och merkostnaden i besinförbrukning är försumbar.
Så det enda som kan hindra dig från en 530 är inköpspriset, även om även den skillnaden är liten när bilarna blivit några år.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Tack mats det var det man misstänkte jag upplever att 530 står längre tid i bilhallarna lite mer trögsålda pga av rädsla för högre driftskostnad
Jag velar fortfarande mellan en A6a o 5serie men det börjar mer väga över till bmw
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kan säga att efter en dryg månad som 530-ägare så är jag helsåld.
Vicken underbar bil. Se till att du hittar en med komfortstolar.
Jag har förstått att man ska komfortstolar, utökad ac kan man nog leva utan
M paketet är ganska läckert samt automat börjar bli ett krav
Samt den får ej vara svart ;O))
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Detta kan kanske vara bra att i bakhuvudet om du funderar på en A6: Länk

------
BMW CS #04839

Jepp har sett problemet med kammkedjorna o sen är det oljeslabbet
Kan nämna i sammanhanget att min toyota började dricka mycket olja när den var fem år o hade gått 10000mil drog den 1 liter på 300mil inget klydd alls nytt motor block o kat samt nyrenoverad växelåda kostade inte en krona med fri låne bil så ska det va :O))
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det finns i princip fyra modeller att välja mellan om du begränsar dig till de åren (05-06);
525 192 hk
525 218 hk
530 231 hk
530 258 hk

192-hästaren är alltför tunn överlag enligt min mening, medan 218-varianten åtminstone har lite mer bett i toppen. men det händer inte så mycket på låga varv, tyvärr. Fast med automatlåda på 218:an så funkar det rätt bra, även om den växlar lite "stressigt" för att sitta i en lyxbil.

231-varianten är sista av den gamla, innan man började med variabla tider såsom på 8an. Skulle satsa på en lite nyare med 258-motorn som är oerhört trevlig, speciellt i samband med automatlåda.

----
BMW CS #6212
525:an är verkligen pinsamt slö speciellt ihop med automat fråga inte hur jag vet :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.