AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
944

Köp av nyare 523i E60, 08'

Hej !
Är på väg att köpa en 523i av nyare årsmodell (08a) och med få mil (~ 1000) på mätaren. Bilen i fråga är också välutrustad med det mesta fast ej M-sport.

Något speciellt att se upp med ?
Tack i förväg !

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

1000 mil säger du...

Lite utav en generell fråga och då finns det ju lite i forumet att söka, t.ex i modellguiden,begagnatguiden...eller användandet av "sök funktionen" här högst upp på sidan...
Du hittar kanske inte så mycket på just faceliftade E60, men lite finns alltid att finna..

Lite "fattig" information du ger iofs, typ exakt vilken utrustning, köps den från handlare, privatperson osv...sådant betyder en del(iaf mer att kontrollera om den är utrustad till "tänderna", kunna utesluta vissa saker typ någon "skum" handlare eller så..).

Mvh Janne.
Säger som Janne T, lite mer info om själva bilen utr och vem som är säljaren handlare, priv person mm. Något speciellt att se upp med vet jag inte om, det skall det ju inte heller vara med en 1 år och 1000mil gammal bil. Det är isf försäljaren som man kanske skall kolla upp.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Jag vet att LCI modellar med bensin direktinsprutning (523i/525i/530i) har haft vissa problem med mjukvara, högtrycksbränslepumpar och injectorer. Finns talrika trådar på tyska forum om detta.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det jag tycker att du behöver kontrollera är om bilen varit krockad.
Info om detta finns hos BMW.
Jag hade ifrågasatt varför bilen är till salu efter bara 1år/1000 mil.

Annars borde det fortfarande finnas nybilsgaranti på bilen och därmed inget speciellt att tänka på.

//H
Hej !
Tack för era svar.
Alltså bilen i fråga är comfort och advantage utrustad, alltså läder, xenon, pdc, etc. och säljs av en bmw-handlare.
Bilen ska vara i nyskick enligt dem (har dock ej specifikt frågat om den varit krockad, borde kanske göra det, de är väl skyldiga ge den upplysningen.)

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

har svårt att tro att de berättar om bilens historik, utan att man frågar om den. Uppkommer det uppgifter i efterhand om bilen som gör att det kan påverka värdet så borde man kunna häva köpet. Och i de fall som värdet påverkas så är de skylldiga att berätta om bilen. Att häva köp är en jobbig och oftast svår process som man gärna undviker. Ställ därför frågan, och gärna på mail för då har du svart på vitt om det skulle vara ngt.

Handlar du hos BMW så skall det inte vara några problem med garantierna.

Lycka till!
Fr
1.139
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Med den årsmodellen och milen är det inte osannolikt att det är en demobil. Enkelt att ta reda på tidigare ägarförhållanden via Transportstyrelsens telefonitjänst om du har regnr . Bilen är väl normalt sett att betrakta som ny i funktion men med 15-25% lägre pris ( beroende på vilken månad förra året den är uttagen) än ny.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kan också ha verit en tjänstebil eller hyrbil. Det är vel bara att fråga hos BMW-handlaren.Men det är ju en såpass ny bil,och med låga mil.Så är nog inget att oroa sig över.
Hmm ok ..
Ska vara extra nyfiken och hålla tummarna !
Det är alltid lite nervöst med såna här grejer. Förhoppningsvis är bilen ok
för att jag "älskar att köra" :-)

ha det tack för hjälpen ! !
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har svårt att tänka mig att det är några konstigheter med en sådan ny bil,
som säljs av en BMW handlare. Det är nog bara att plocka fram plånboken.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En så pass ny bil bör gå under BMW Premium Selection. Om den gör det är det bara att slå till om du gillar bilen. Om den INTE har den garantin så skall du fråga varför.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.