AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
885

Rökmoln från motorrummet - klantverkstad?

So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Fick momentomvandlaren bytt av auktoriserad BMW-verkstad i Augusti på frugans 535D -05. Noterade någon gång därefter, vid ett av få tillfällen då jag kör bilen, att det lukade lite bränt när jag körde bilen med släp. Funderade inte så mycket på det, tänkte att det var lite motortvätt eller olja som brändes bort vid högre temperaturer som uppstår när bilen belastas hårdare (pga släpet).

Idag hade jag bilen eftersom ett IKEA-besök krävde lastutrymme, spettade på lite extra på vägen hem och när jag stannar på vår uppfart känner jag att det luktar bränt. Lyfter på motorhuven och det kommer relativt kraftig rökutveckling. Hämtar en ficklampa och lyser ner på höger sida (om man står framför bilen), noterar att metallytorna mellan växellåda och motor är svarta av olja. Ser även att ett skruvhål (ca M8) gapar tomt.

Jag utgår från att BMW-verkstaden hade upplyst mig om oljan, om detta hade varit synligt vid byte av momentomvandlare. Så då är min fundering - läcker skiten pga dåligt utfört arbete? Eller är det något helt annat som har hänt?

Jag har kollat oljenivån i motorn och den är på topp, har inte rört sig sedan oljebyte i Maj förra året.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nog för att det kan vara förståeligt på ett vis, det såsom icke är förståeligt varför inte bilen kommit till verkstaden tidigare samt vad svarar de själva? Det är ju ett om inte två års garanti på utförda arbeten.
Mvh
Asken
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Asken: Jag borde kanske ha gjort en grundlig undersökning i samband med mitt släpdragande, men det är min fru som kör bilen till 95% och i de fall jag kör den är det med hela familjen vilket heller inte öppnar för inspirerad körning. Jag tror helt enkelt inte att det har kommit någon lukt då eftersom hon kör väldigt lugnt - den ligger ju på 1.300 varv (sic!) i 110 så det bli väl ingen värme att tala om då. Har inte talat med verkstaden än, men tänkte att det är bättre att ladda ordförrådet med kunskap innan jag tar upp dialogen med dem...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det verkar helt klart vara så att det missats ngt på verkstaden.
Om läckaget kommer från växellådan så skall du givetvis ha rätt att reklammera detta.

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.