AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.737

Tips kortlivade lamdasonder E34 525 Vanos

we
4
wesse44
530i Sedan-93, 525i Touring-95
Hej Problemet gäller igensotade lamdasonder verkar vanligt på vissa modeller även min 525-95.

Efter att läst och själv erfarit om problem med kortlivade och felsignalerande lamdasonder till ECU styrdonet med vandrande tomgång och hög bränsleförbrukning som resultat har jag provat ett knep som jag lärde mig för någras år sen. Om man drar ut en anslutande slang eller plugg mot insuget och släpper in rejält med luft så kommer motorn att gå extremt snålt. Samtidigt varavar man motorn ordentligt i ca 1-3 minuter. Jag körde på 3500 varv konstant. Då finns möjlighet att blåsa ren och sota ur systemet så att lamdasonden vaknar till liv. Har precis provat på min 525 -95 och fungerade bra. får se hur länge. Det verkar dock på forumet som att detta är ett återkommande problem så istället för att byta sonden så kan denna åtgärd läggas in med ett viss intervall.

/Wesse

pa
26
patienten
518i -95 E34
Hej Wesse
Gäller det här för en 518i med M43 motor också?
Och vilken slang/plugg menar du när du nämner: "Om man drar ut en anslutande slang eller plugg mot insuget"

Hälsningar /Viren
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
jaa jag är också intresserad över vilken slang det är som du pratar om?
we
4
wesse44
Hej
Någon slang eller plugg som sitter på insugsröret efter LMM (luftmängdmätaren) och efter spjällhuset går bra. Jah tog loss den slang som ansluter nredvid luftspjället. Det viktiga är att släppa in luften i insugröret se bifogad länk så att motorn går snålt. Motorn kommer att gå lite illa och ett ttypiskt tecken på att den går snålt är lite "smällar" och bludder i avgassystemet. Insprutningen kan komensera luftinsläppet till viss del och öka mängden bränsle men inte i närheten av vad som behövs. Motorn kommer att gå snålt

Länk

Ja det fungerar på samtliga modeller som har lamda.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Är det inte enklare att fylla på lite e85 i samband med vanlig tankning?

Hmm, Fattar jag dig rätt så menar du att (i standard-läge) motorn får för lite luft?

Då finns det många olika lösningar förutom det där, Öppet luftfilter eller "sportigare" som passar original?

Eller är jag ute och cyklar nu?
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Etanol kan inte sota även om man kör med mycket fet blandning.
Jag funderade en stund och undrar om dessa motorer kanske vill ha högre oktantal?
Om man kör med för lågt oktantal så flyttar ecu:n tändningen så att motorn inte spikar och det medför sämre verkningsgrad och lägre förbränningstemperatur.
Det kanske är anledningen till att dom sotar?
Vilket skick är det på tex stift å kablar? Är det rätt typ av stift i?
Personligen så gillar jag etanol för att jag tror att motorer mår bra av sprit.
Men min tanke var att med en blandning av e85 och bensin så kanske oktantalet ökar lite samtidigt som det bränslet faktiskt inte kan sota.
Många säger att man inte ska hälla sprit i en motor utan att den är anpassad för det men om motorn sotar så måste den gå fett eller kallt å då är det i mina ögon riskfritt att hälla i sprit.
we
4
wesse44

Som vanligt en massa spekulationer, hur vore det med lite egen erfarenhet och lösningar på problemet ? Dina ideer om E85 är helt värdelösa för du har inte fattat problemet. Pleeeeeeeese sluta spekuler aoch delge dina erfarenhete istället....det göt jag.....
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack,ska prova det på min 540-93. Appropå lamdasonder, hur ofta bör man byta den?
Är det typiska tecknet att motorn går ojämnt?

Beemoholist javisst!
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag vet inte hur mycket wesse44 kan om förbränningsteknik och ottomotorer men jag spekulerade absolut inte.
Om lambdasonderna sotarigen så går motorn fett eller kallt och om lambdasonderna är igensotade så ger dom fel signal till ecu och då fetas blandningen på ytterligare. Att motorn går kallt betyder inte att termostaten öppnar för tidigt utan att tändningen är fel eller att det är för fet bränsleblandning och båda orsakar sot. Om man ska spekulera så är det väl bättre att spekulera på varför lambdasonderna sotarigen och inte kalla mig för kvacksalvare när jag föreslår en lika smart lösning som ni?! Att "bränna rent" sonderna genom att ge tjyvluft samtidigt som motorn rusas är troligen en sämre lösning än att ge motorn ett bränsle som sotar mindre och har ett högre oktantal och lägre energinnehåll som borde ge bättre förbränning om nu motorn redan går fett.
Så pleeeeeeese, tänk efter före ibland.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Kan inte mkt om detta.men vet att min 540 går bättre på 98 eller shells vpower än på 95 oktan...har även slängt i lite etanol ibland då en kompis sa att det är bra för motorn ibland.

mvh

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.