AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.945

Finns det typiska BMW Stereotyper ?

Sida 3 av 3
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
Martin E

Du har nu startat ett antal intressanta trådar som samtliga antyder att du på något sätt söker en sannare sanning bakom varumärket BMW. Jag tror att sanningen är ingenjörerna på BMW fortfarande har en del att säga till om.

Självklart ser de produktutvecklingen i konceptform, med målgrupper etc., men BMW har vårdat sitt varumärke genom att behålla grunden från de bilar som många människor visat sig uppskatta.

Om jag som kund letar efter en ren transportlösning knallar jag troligtvis vidare till den som kan tillhandahålla en sådan lösning till lägsta möjliga totalkostnad. Ett sätt att lösa en familjs transportbehov till lägsta pris är ju att låta kupéutrymmet vara fullkomligt ostört av drivlinekomponenter. Framhjulsdriften gör att man kan bulta in motor växellåda och drivhjul på kortare tid och får mer utrymme över till passagerarna. Man sparar pengar och ökar utrymmet.

Har man lite mer pengar, är bilintresserad och söker en premiumbil tänker man kanske inte bara på totalkostnaden.

När jag gör jämförelser tycker jag att jag får mycket för pengarna. Riktigt blåsta är väl de som tycker sig framföra en riktig fin bil, men som fått den raka sexan och bakhjusdriften utbytt mot en turbofyra eller tvärställd V6:a (=en studie i obalans, alla vibrationers moder), och fr*mhjulsdrift.

Varför är BMW så dyra då? Jo de har förstått att det finns ett segment med bilköpare som vill köpa en riktig bil, men som inte har råd eller inte får plats i en Ferrari, Lamborghini eller Maserati. Jaguar, Lexus och Mercedes kan vara konkurrenter också, men de har inte varit konsekventa. Ekonomernas tänk lyser igenom.

Audi är och förblir Passat Ghia för mig, hur mycket de än lägger på design och reklam. Passat kan däremot vara en ypperlig bil för den som söker en bil enligt den första kategorin.

Oo=00=oO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.