AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.947

Finns det typiska BMW Stereotyper ?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående bilmärken och stereotyper har ni väl inte missat Audis gamla reklam "Meet The Beckers"?

Här är först delen
Länk

:-)
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Ang. attityden hos personalen på BMW Group i Mölndal... Antar att det varierar mellan olika säljare. Har själv till största delen positiva erfarenheter.

Efter att ha varit runt hos bl.a. Bilia och Audi där jag blivit bemött av totalt ointresse upplevde jag ett mycket bra bemötande från säljaren hos BMW. Inga stroppiga attityder utan bara ett mycket trevligt bemötande. Slutade med en beställning av en ny 120d.

Vid leveransen uppstod den tråkiga situationen att bilen dels blev försenad i transporten från Halmstad, dels hade fått en mindre lackskada på frontspoilern under transporten, vilket krävde omlackering. Fick istället köra en ny X3 (BMW stod även för bränslet) som lånebil under ett par veckor. Blev även kompenserad med bl.a. en gratis MrCap-behandling + fri lånebil under behandlingen.

Naturligtvis tråkigt med en sådan fadäs när man väntat länge på sin nya bil, men säljaren gjorde ändå allt för att jag skulle bli helt nöjd i slutändan.

Har ännu inte haft anledning att nyttja deras verkstad, så hur man blir bemött där får bli en kommande erfarenhet.

Tycker det är bra att kritiken tas upp. Förhoppningsvis når den även fram till BMW Mölndal så de får chans att bättra sig. Ville bara ge lite balans till diskussionen så att allt inte blir svart eller vitt...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan instämma med att verkstadspersonalen skapar en lätt klump i magen, inte direkt otrevliga som någon sa, men det är något som är svårt att sätta fingret på. Auktoritära kanske. Dock har jag lärt mig hantera dom, är man myndig och bestämd i rösten och vet vad man pratar om så gillar dom en. Helt sjukt att det är så det ska behöva vara.

De två säljare jag haft kontakt med har jag bara positivt att säga om, väldigt trevliga, jag har dock aldrig varit i kontakt med honom som BMW-båstad nämnde.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Personen som BMW-båstad nämner var jag i kontakt med ett par gånger - ser i alla fall ut som honom när jag kollar bilderna på personalen på BMW:s hemsida. Han hjälpte mig med provkörning första gången jag var där. Han informerade mig sedan om att han inte var "riktig" säljare och kunde därför inte skriva ut offert - han satte mig istället i kontakt med den trevliga säljare jag senare beställde min bil av.

Vet inte om han kanske var "hallvärd" eller något liknande. Nu står han i alla fall som säljare, så han kanske har gjort karriär? Fick inget direkt negativt intryck - blev mer förvånad att han inte var säljare.
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

haha kul tråd ang typiska bmw stereotyper.

Du är man som måste bevisa att du är man.
Egenföretagare (pizzabagare).
Du hävdar att du är äkta italienare men du kommer från arabvärlden.
Du jobbar måndag till söndag 05:30-24:00.
Du plockar ut en lön på 665000 trots att pizzerian officiellt bara omsätter 15000.
Du valde denna bil eftersom han som har pizzerian på andra sida gatan nyligen har skaffat en likadan.
Du äter inte griskött men du raggar gärna upp lammkött med den nya bilen.

eller

Du tycker att alla som inte kör BMW är puckon.
Du skryter om att du varit med i "baren" på TV:3.
Du är med i en religiös sekt som välter kossor på nätterna.
Nu försöker du briljera för killarna på bilverkstan genom att kunna mer om bilen än dom.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tragiskt att det inte bara är i jönköping som säljarna är så inkompetenta otrevliga och obenägna att sälja bilar. men det är nog värre här ändå.

noterar att asken fått ett rött kryss? vadan detta?
Martin E
Vafalls har asken syndat i sin strävan att bli en språklig bakåtsträvare.

En uppenbar stereotyp att det är en man som äge en lammkötts magnet som tex BMW 8 Serie.
Ur kliver en ung man sannolikt en Pizzabagare, för dom älskar at synas !

Bredvid sitter ett förorts våp från tyresö kanske, 17 år och så läcker med sina yppiga bröst och en fas fin rumpa som får min fru att bli väldig arg om jag sitter för länge.

Stämmer väl gansa bra ?
Jag själv skulle tycka det var hemskt att tvingas umgås med kaxiga tonårstjejer !!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Detta är väl en typisk BMW ägare! ;)

Länk

Obs! känsliga scener, minderåriga tittar på egen risk!
Ni som blir upprörda nu, ta detta med en smula ironi... :)

Hej BMW-Båstad.

Tråkigt att läsa det du skriver om din upplevesle av ditt besök hos oss på BMW Göteborg. Som försäljningschef för Nordens största BMW-återförsäljare är jag oerhört glad över alla de trevliga kundmöten vi har förmånen att göra varje vecka, men självklart blir man ledsen när det av någon anledning "blir fel".
Då säljaren som du hänvisar till, har mycket höga poäng i våra "Nöjd Kund" undersökningar som görs varje månad, blir jag ännu mer förvånad.
Hur som helst, utan att få feedback från kunder, kan man inte utvecklas. Oavsett vad det är som gått fel i detta fall, inbjuder jag dig till ett möte med mig och vår säljare för att reda ut situationen.

Varmt välkommen att höra av dig till Jonas Carlsson Dahlman på BMW Göteborg.

Jonas
Martin E
Jonas
Nog med smicker nu vi vet att opinions are like asholes, everybody has one, kanske vi kan reda ut det här?

Finns det en vet och etikett skola för era anställda?

Behandlar ni glennrökande förtidspensionärer med existentiell ångest och fibromyalgi på samma sätt som kostym försedda ?

Kanske era höga poäng i era sk "nöjd undersökningar" är relaterat till vad man frågar efter och vilka man frågar ?

Är det slipstvång på er arbetsplats ?

Va e brudarna ?

Martin, jag tror inte Jonas lär svara på dina frågor här på forumet. Du får nog ta och ringa och ställa frågorna till honom personligen.
Här är en Länk till deras telefon nummer.

Jag har bara positiva tankar om BMW Group Göteborg. Har alltid blivit trevligt bemött och deras service har det aldrig varit fel på.
Har aldrig varit där med kostym på, men de har varit lika trevliga oavsett om jag haft kortbyxor eller jeans på mig. Ens egna agerande gör ganska mycket på den respons man får. Detta är mina egna referenser och upplevelser.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Martin: Jag blev lite nyfiken vad menar du med ens egna agerande gör mycket på den respons an får?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag måste faktiskt tillstå att de BMW säljare jag kommit i kontakt med är bland de mest professionella av alla bilsäljare.

Sämst bemötande får jag av någon anledning hos mindre handlare typ Subaru, Mazda, Nissan osv. Kanske finns en anledning till att de säljarna jobbar just där när man tänker efter...

Kom igen varför inte vara trevliga mot alla oavsett ålder, ursprung och inkomst. Ibland kan skenet bedra och tänk på att exempelvis unga killar blir gamla män så småningom men erfarenheter/minnen dåliga som bra bär man med sig och det är de man grundar många framtida handlingar på.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Den enda gång jag talat med en BMW-säljare var på Förenade Bil i Stockholm 1988. Jag hade tänkt köpa en Honda, som också såldes av Förenade Bil, men i just den butiken fanns det bara BMW. Jag hade jeans, t-shirt och jeansjacka och säljaren tittade bara föraktfullt på mig när jag frågade efter Honda. Han pekade bara på Honda-butiken snett över gatan.

Gissa om han blev förvånad, när jag då sa att jag ville köpa den nya 518is, jag stod bredvid. Se'n blev han mycket vänlig. Så jeans och jeansjacka är nog inte stereotypen.

Om han inte hade retat upp mig, hade jag nog inte köpt en BMW och varit en upplevelsemässigt fattigare man. Nu är jag bara fattigare.

Göran

FWD - Nej tack!
Martin E
BMW Båstad
Det enda dom är intresserade av är dina pengar och de bedriver knappast en välgörenhets inrättning.
Vi måste förstå Jonas representerar BMW , men det är som med politiker vad dom säjer i valstugorna och i officiellt är ofta 2 olika saker.

Antar att det har varit mycket goda tider och säljarna har inte behövat anstränga sig för att få kunder. Säkert är det en hel del kunder däribland du som blivit dålig behandlad under sådana omständigheter.

Chris87
Det är inte jag som känner mig felaktigt behandlad och jag har ingen efarenhet av BMW GBG.
Ärligt tror jag inte BMW åf när är sämre än några andra.
Dom måste tom behandla pizzabagaren som kommer med cash och en postväxel.

Hålla Martin.

Kul ämne du tar upp, men inte är det lätt att svara på hur en typsik BMW förare ser ut.
Själv har jag haft nöjet att sälja BMW i många år, och då kan man väl tycka att man borde ha en viss insikt... och absolut, om man skall sätta in kunden i ett visst fack, då blir det enligt min mening facket "När du älskar att köra", och att man beredd att betala lite extra för det.

Jag har haft nöjet att sälja bil till "ungdomar", som hellre köpt en fin BMW än att flytta till egen lägenhet (och då valt att bo kvar hos föräldrarna).
Min äldsta kund var en underbar dam i 85-års åldern, som köpte en helt ny 520i. Utvecklingen de senaste åren är enligt min mening att vi idag har många fler tjejer som köper BMW, än vad som var vanligt för 10 år sedan.

Du frågar om vi har slipstvång, vilket vi inte har för vare sig säljare eller kunder.
Vi är även glada över att ha 4 duktiga tjejer i vår säljorganisation.

Nu är det dock dags för mig att avsluta mina inlägg i detta intressanta ämne.

Med hopp om mycket körglädje under våren som kommer / Jonas

Jonas
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Hej Jonas: jag tar gärna kontakt med dig, men för min del så var det en lite väckarklocka, och jag håller som bäst på och avyttrar alla min bilar (Läs BMW) förutom Alpina B12.an som jag tänker behålla. 24 år med BMW lite otrogen med en Porsche 911 cab -83.a och Mercedes Pagoda 28 SL -67:a på samlarsidan, men nu byter jag märke.
Tycker förövrigt att denna tråden har spårat ut lite och det är kanske delvis mitt första inlägg, ber om ursäkt för detta.

Det finns en annan intressant tråd om just BMW Group i Göteborg som du kanske skulle ta och läsa, både ris och ros. Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kul att en representant för BMW tar sig tid att skriva på detta forum.

Kör du verkligen omkring i en 320i -99? Inget ont om den bilen, men hade jag jobbat med försäljning av bilar hade jag nog inte pallat många veckor innan jag bytt upp mig :-)
Hej Coldhex.

Eftersom det är frugans bil, så vågar jag inte visa din kommentar för henne. Då vill hon nog följa ditt råd och byta upp sig hyfsat snabbt.
Men när hon tar upp "dags att byta bil-ämnet" svarar jag lätt med att och "Du fick ju bilen av mig som Bröllopspresent" vilket var 2002. Då så inser hon att vår BMW 320i-från 99 är en del av vår kärlek, och då tystnar kraven på ny bil.

Vilket gör att jag själv har råd att köra en finare tjänstebil.....

M V H / Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.