AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.944

Finns det typiska BMW Stereotyper ?

Sida 1 av 3
Martin E
Vad är en typisk BMW ägare ?
Är det egoistiska fartsyndare ? aggressiva förare som byter fil på ett trafik farligt och tanklöst sätt? Då borde ju BMW föraren vara mer involverade i Trafikolyckor ! Finns det statistik på sådant?

Personligen får jag ett subjektivt intryck att så är fallet.

Är det något med BMW formspråk som attraherar denna aggressiva mentalitet "för dig som gillar att köra " grrrr
Reklamen som BMW har cementerar fast rollen som ett manligt attribut. Likt en strömlinjeformad dominant fallossymbol i metall Länk eller denna Länk

Designen i BMW visar symmetri, kraft, multifunktionalitet och de hårda färgerna är alla direkta manliga Schabloner.

Motsatsen är Volvo C30 med kvinnliga formgivare i designprocessen med rosa detaljer, mönster och snälla former. Kvinnor vill ha stil, säkerhet och praktisk funktion.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...allt bliver till i huvudet av vad du tänker, du har som det ser ut fastnat i detta "tänk" och övertygar dig själv som att så är fallet såsom du beskriver...

Jag har inte den uppfattningen utan jag anser ju att BMW idag är en superbra bil...helt enkelt...det attraherar många.

Sedan så är alla människor unika individer vilket emellanåt gör sig synbart i trafiken också..

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
TJa, en typisk BMW-ägare kanske är en person som uppskattar bilkörning, gillar komfort, har känsla för design.

Varför har du Martin E snöat in på att det är en massa andra faktorer än bilens egenskaper som gör att folk väljer BMW?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Typisk BMW-förare är enligt mig en man med god ekonomi, barn och stort bilintresse. Troligtvis verksam inom teknikrelaterat yrke.

Men här gissar jag och blandar det med generaliseringar, ungefär som du Martin E gör...

Mvh Johan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Typiska BMW stereotyper!?
Tror inte det finns något sådant.
Finns ju likasinnade inom alla fabrikat,som ter sig likadant och är lika passionerade för sina favoritmärken.
Men en avgörande faktor för att just jag valde BMW tex,var att man växte upp med en BMW 2800Cs och 3.0Cs + att motorintresse alltid funnits i familjen.
Bilintresse är väl igentligen grunden för samtliga som höjer sina favoritbilar till skyarna.

Mvh Patrik
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tja, alltså. Idealet är ju(h) att köra omkring i en gigantisk kukbil som syns ordentligt.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
De BMW Sterotyper jag stött på är BMW försäljarna på BMW i Göteborg på Mölndalsvägen...Åk in och titta på dom så förstår ni säkert vad jag menar.

jag var där för några veckor sedan och var väldigt sugen på att köpa en 1 serie cab, ny med automatlåda. hade 365000 kr och min 5 åriga dotter med mig. Jag tror aldrig att jag blivit så otrevligt bemött i hela mitt liv, och jag funderar än i dag på vad det var som säljaren reagerade så negativt på, och varför vi inte kom till avslut. Efteråt kändes det rätt skönt att jag inte köpte 1 serien. När jag kom ut och satte mig i bilen 735:an, satt rakt upp och ner en lång stund och tänkte vad fan hände, jag skulle köpa en bil.

Kan inte sätta fingret på det och jag hade heller inte riktigt funderat på hur omgivningen ser på mig som BMW ägare, men när jag gick ut ur anläggningen så tänkte jag, fy fan tänk om andra ser mig så där oangagerad, stroppig och tyken bara för att jag har Ralph Lauren skjorta och kör BMW? Precis intrycket säljaren gav, som en ren nonsjalant skitstövel som inte brydde sig. Svårt och hitta utryck för det.

Jag vill definitivt inte likställas med den image som BMW på Mölndalsvägen gav...Jag hoppas att dom som inte känner mig inte ser på mig på samma sätt..
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Att bmwförare skulle vara fartsyndare som kör vårdslöst kan jag inte alls relatera till. Jag blir sällan omkörd eller irriterad på andra bmwförare i trafiken.
Däremot så är det nästan mer regel än undantag att man blir passerad av en Volvo eller Saab kombi, med box på taket, full med packning och hela ungskocken i baksätet. Vansinniga omkörningar och 125-130 i snittfart.
Förbi där jag bor passerar nämligen hela lämmeltåget med fjällresenärer från hela södra sverige.

BMW-Båstad:
Kan verkligen relatera till din berättelse. När jag skulle beställa 335:an så slutade med att jag helt enkelt gick ut från återförsäljaren i mellansverige, utan beställd drömbil.
Ska man göra sitt livs kanske största investering så förväntar man sig (iallafall jag) en viss typ av bemötande.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ang. Bmw på mölndalsvägen så kan jag också hålla med om att det finns en hel del folk som är otrevliga där inne.

Har bara haft kontakt med två säljare dock som har vart riktigt bra tycker jag men personalen som jobbar i verkstadsmottagningen...ojojoj...

Dom är inte direkt otrevliga men man kan säga att dom är nonchalanta.

Ger inget bra intryck i alla fall.
Martin E
Unga sträva och välansade män i slips och välstruken vit skjorta i futuristiska lokaler representrar väl det som BMW står för, deras dryghet skrämmer väl bort glennrökande socialfall i medelåldern.

förr i värden när @Asken och jag var unga.
Då var en klassisk bilhandlare en kedjerökare medelålders man,
kroniskt kaffedrickande och allmänt dålig hälsa.
Munlädret välsmort likt en hästskojare och garantin runt hörnet var brukligt.

Min egna erfarenhet av BMW är att
Jag noterar att min medelhastighet till min arbetsplats tor (ca 30 mil veckopendlare) har ökat med ca 15 km/h.

Det spänstiga chassiet i kombination med den kraftfulla lågvarviga dieseln lurar mina sinnen.

Men med ca 50000 mils och 25 års erfarenhet bakom ratten anser jag mig vara en av de bättre bilförarna i trafiken.

kilroy
Det är väl ingen hemlighet att BMW siktar in sig på en nybilsköparkategori med stabil ekonomi och en stabil social position.

När det gäller begagnatmarknaden är situationen en helt annan. Med största sannolikhet är det likadant för Audi och Mercedes.

Att hitta en stereotyp för just BMW är knappast möjligt eftersom ägarkategorierna består av allt från 18-åriga killar med begränsad ekonomi och en begagnad 318 på gatan till företagsledare som rattar nya M5.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MartinE: Om gott trafikuppförande äro = att följa rythmen samt köra förståndigt och samtidigt med lite intelligens rekommenderas att ta ett par körlektioner på äldre dar. Herr Asken tog 3 stycken och var icke så kaxig efter de vill lovas. En körskolelärare berättar bara vad han ser och det är mången ting som kan minnas bättre. Minns att många ting går av bara farten, även BMW.
Mvh
Asken
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
@BMW-Båstad

Jag instämmer på varje punkt! Var inne i veckan och ville ha en offert på en ny 135:a och gick därifrån med en klump i magen! Har aldrig kännt mig så ovälkommen hos någon näringsidkare i huvudtaget... Jag har köpt två nya bilar där och båda gångerna har jag blivit fruktansvärt illa bemött, den här gången bestämde jag mig för att aldrig mer gå dit.

Åkte till Auto7H i Borås istället och fick ett otroligt bra bemötande. Om jag så bara ska köpa en ventilhatt framöver så åker jag gärna de extra fjorton milen för att slippa BMW Group i Mölndal.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BMW-Båstad vad hette försäljaren?

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Daniel-
Martin E
Bäste @Asken
Jag ska vara ehrlich

Körskollärearen ska moralisera över mina geometriskt korrekt skurna spårval? kanske tom tala om för mig att köra 89 på 90 väg?

En ung pojke i en premium bil med massa bokstäver löper en betydande högre risk att skada sig själv än en gammal erfaren förare som jag.
Att köra bil är som att älska en kvinna ....
Jag fick lära mig en gång att oavsett hur säker man själv är så är säkerheten ute på vägen inte bättre än den farligaste trafikanten. Lite klumpigt uttryckt för jag minns inte de exakta orden, men det skulle liknas vid att en kedja är inte starkare än dess svagaste länk.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Åldern och rutin,ger föraren vidare syn på ev. hinder och kan"förutse" trafiken bättre än en yngre ovan förare.
Men vilt och halka kan sätta stopp även för den mest rutinerade föraren.
Även storstadstrafikens stress, kan få den rutinerade föraren att göra misstag.

Mvh Patrik
Martin E
Alla olyckor kan hända den bäste bara att det händer den sämste lite oftare
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr Martin E!
Nog för att Herr Asken äro en prima alfalejonhanne även om det förstås att @ tecknet icke anspelar på det...

Sanning, ärlighet och övertygelse äro lika individuell såsom Wasa knäckebröd. En gång i tiden i prima Svensk ägo, därefter försåld till en jättekoncern, vips kommer en massa pengar såsom hanteras utav människor utan lång träning i att hantera just situtationen mycket pengar snabbt. Ungefär såsom samhället i stort kanhända?

Det såsom sker när en prima körskolelektion tages äro att om den tages inifrån för att Ni själv vill och önskar det då äro Ni även mottaglig för andras åsikt. Om körlektionen tages på kommando lyssnar kanhända icke individen utan enbart hör vad såsom säges.

Dock om en summa erlägges och den erfarne, något ringrostige i öronen, prima eleven kört lektionen färdig så märker denne att det icke säges ett knyst under hela tiden. Däremot så tänker eleven en väldigt massa. Det är en annan ting, ett helt annat subjekt. Det kallas omedvetna kulturkrockar.

Att älska en bil är att glorifiera något icke levande, att ånjuta en prima automobil äro såsom en himmelsk färd på det jordklot vi alla varit med och bygga, att be finansministern besöka frisören är som att ta massage....

Att däremot sätta en nybliven körkortstagare i en automobil med flera hästkrafter än det finnes dagar på ett år, där har vi riktiga oansvariga personer...

Mvh
Asken
Hrmm, nyutexaminerade må vara en samhällsfara, se där skapades ett rim,
sålunda inom månget gebit, icke bilkörning alena.

Äldre bilförare torde utgöra en riskgrupp även med ett förardiplom i storlek A1-format. Även jag själv har mina brister vilket påtalades av länsman så sent som igår afton, nåja det blevo en kraftig sidledsförflyttning vid en utfart och så påpassligt var målad bil i närheten. Ja, vi bor faktiskt grannar så det är att utmana ödet men en pojkvaskers själ lever kvar i en sargad mans kropp.

Vi (inte bara jag ty Svea rike äro ett kollektiv) borde skänka en tanke till oss själva och ifrågasätta vår egen förträfflighet lite hipp som happ och det skola uppenbara sig att vi alla äro mänskliga och kan "ta ut svängarna" kanske lite yvigare och fela.

Stereotyper eller inte, lite till mans kanske det känns ibland att jag har en liiite bättre bil och är liiite bättre förare än "dom" andra. Clion i min ägo är inte sportig, men folkvagnen är (när den är hel) ytterst sportig med dubbelstum fjädring, direkt styrning och motor på hjulen, formidabel sportvagn och underskattad ty de 55 hästar som står till förfogande är mycket alerta (återigen när den är hel.).

Det jag vill ha sagt är att även om man har hundratusentals mil i erfarenhet så är alla olyckor ett ögonblicks verk, inger, varken ung eller gammal går fri. Rutinen är naturligtvis till hjälp men heller inget fribrev.

Nu har jag lovat att köra försiktigt så då får jag göra det. =)

The way we see the problem is the problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.