|
|
|
|---|---|
| Funderar på resultatet av att KCR-trimma en ny BMW 320xdT. Eftersom jag är en novis inom området undrar jag vilka eventuella risker som finns med detta. Prestandaökningen som redovisas på KCRs hemsida (www.kcr.se) är imponerande, 205 hk mot 177 samt 410 Nm istället för 350 Nm. Någon som har upplysningar? | |
|
Åsikterna är många ang just sådana boxar som lurar signalen till motorstyret (som KCR gör). Hänger en hel del på STCS, där finns en person som jobbar med motorutveckling som brukar komma med små kommentarer ibland, lyssnar på man på honom så väljer man en traditionell "chippning". Några problem som nämnts är: Om motorn måste sänka laddtrycket pga ex spikningar, bilen tror att laddet ligger på 1.5 men vill sänka till 0.5 för att vara "sejf", om du då har en box som lurar bilen, och det egentliga laddtrycket är 2.0BAR, (alltså +0.5BAR), om bilen då sänker kommer laddet landa på 1.0 vilket då ändå är för mycket. Partikelfiltret, hur fungerar rengöringen av det, när datorn i bilen är lurad och inte har någon koll på hur skitigt filtret blir (åtgår mer diesel för att få mer effekt)? Partikelfilter kostar skjortan.. Hur ser avgastemperaturen ut? Jäkligt viktigt! För hög temp kommer leda till om du har tur brända ventiler, lite mindre tur, skjuten motor. Tips: Sök lite på forum.saabturboclub.com där kan du välja att söka efter både användare samt vad du vill ha reda på: Som användare knappar du in "*Boost* Mvh |
|
|
Edit då: Dr Boost jobbar för SAAB.. Jäkligt avundsjuk på din bil! =) Hade en 318d som hyrbil förra året, den bilen gav habegär helt underbar att köra, trots en liten motor.. 320d måste då gå riktigt bra, ett X i början gör ju saken än bättre! |
|
| 540e34; Kcr boxen ändrar inte någonting med laddtrycket, endast soppan. | |
| Jag är ingen motorutvecklare, men har ägt en 320d med KCR, och min åsikt är att KCR och andra 'påläggskalvar' är en icke-optimal lösning, delvis pga de faktorer som 540E34 nämner ovan. Katalysatorer och partikelfilter tar stryk. På en ny bil hade jag gått på "the real thing"- en seriös mappning av ett seriöst företag. | |
| Tissson: man styr laddtrycket med bl. a. hur mycket soppa man sprutar in. Så laddtrycket ökar definitivt, annars skulle det inte hända mycket... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.