|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Som rubriken säger, så har jag något slags klonkande/glappande ljud från höger fram. Har haft hjulet av och kännt på alla möjliga stag, och allt är tajt och fint. Det hörs främst vid ojämnheter i vägen... | |
| Bromsskölden lös? | |
| kolla pendelstaget noga nr 5 | |
|
Nja, det är inte den typen av ljud...det låter som om det skulle vara ett stag eller bussning... Kluckar o klonkar liksom, svårt att förklara =) Det låter inte jättemycket, men man hör det iaf. |
|
| Pendelstaget nr 5...? | |
| Tackar för svaren! Ska kolla lite noggrannare en gång till....nu när man har lite att gå på.. | |
| Tycker att det låter som stötdämparbyte. | |
| Kan vara nr 5 Länk | |
|
Har också ett klonkade ljud vid ojämnheter, här är det dags för stötdämparbyte. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
Det kluriga är att det inte är vid alla ojämnheter...så jag är inte helt 100 på att det kan vara en dämpare för min del... Blir nog att lämna in pärlan i nästa vecka för att få det gjort... |
|
| Länk är mycket ofta orsaken till klonk i framvagn. Lätt att byta och inte speciellt dyr. | |
|
Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För min del var det stötdämparna fram som "klonkade", bilen hade gått ca 13000 mil när jag gjorde detta. Ljudet kom definitivt från dämparna i mitt fall, det blev knäpptyst efter bytet. Jag kände dock inte av rent väghållningmässigt att dämparna var dåliga innan bytet. Bilen var lika stabil innan som efter bytet. /Armand |
|
|
Får tacka för alla tips! =) Ska som sagt lämna in den i nästa vecka, förhoppningsvis så ska det väl inte kosta så mkt att få det fixat. |
|
|
Hej "Booster" och alla. Blir nyfiken på vad du kom fram till att det berodde på och vad det kostade. Har precis ett liknande symptom på min främre höger 740-95 E38. Vid vissa gupp och ojämnheter klonkar det, om än rätt svagt, så ändå på ett sätt som inte hörs från vänster. Vad kan det bero på? Tacksam för alla svar. /Björn |
|
|
Min framvagn klonkar också men bara när den är kallt t.ex. morgon och kväll. Sen vibrerar den mellan 75-90 km/h men det är de bakre bärarms bussningarna i framvagnen som är slut. Nu är min bil utrustad med EDC och i sportläget så ökar vibrationerna vilket får mig att mistänka dämparna med. |
|
|
Var ute och lossade bakrelänkarmar och även pendelstag sen ryckte o drog jag i alla kulleder och bussningar det enda som glappa och gav ifrån sig ett klonkande ljud var dämparfästet i karossen. Ljudet uppstod när jag gungade fjäderbenet fram och tillbaka i bilens längsled. Så jag är övertygad nu att det är där det glappar och klapprar. |
|
| Ok, och då byter du helt enkelt ut dämparna bara, så är klonket historia? | |
|
Har haft av fjäderbenen och konstaterat att det är stödlagren som är lite slitna. Så jag ska bara byta dem. Dämparna är ok och dom kostar ca 7000 kr/st (EDC). Lagerna är betydligt billigare. Har konstaterat att tidigare ägare har låtit byta bakre bärarmar och bussningar i framvagnen men den som gjort jobbet har monterat busningarna bak o fram. Jag har pressat i nya på rätt håll. Bussningarna är daterade 090218 men är helt slut i gummit p.g.a. felmontaget. Detta kan ha knäkt stödlagren i fjäderbenen. |
|
|
Det är inte stödlagren som klonkar på min bil det är mellan parallellstaget till följd av tröga inre styrleder. Jag gör ett långt inlägg här men för den som inte orkar läsa finns en samanfattning i slutet. Eftersom jag inte haft bilen så länge har jag inte hunnit köra en längre stund med den mest kortare provturer för att känna av konditionen. Anledningen har varit att jag gjort en nollställnings servic (olja, vatten, packningar , membran, bussningar osv). Men i lördags var det dags och jag gasa iväg en så där en 18 mil. När jag kört i ca 2 mil börja den klonka o klucka i framvagnen igen måtligt irriterad över att jag kanske bytt stödlager i onödan. Efterhand som jag körde längre tilltog kluckandet. Stannade till för en fika och när jag sedan körde vidare var bilen tyst i ca 1,5 mil sen började det igen. Och när jag körde hemåt jävligt iriterad lade jag märke till att det även börjat knarra o knirka från framvagnen särskilt i svängarna. Väl hemma hissa jag upp bilen för att leta upp glappet. När jag tog tag i styrleden och skulle vrida den satt den fast. Jag fick ta i för kung o fosterland för att vrida den. När jag förde hjulet upp o ner lyftes hela styrarmen och då kluckade det rejält i servo och hjälpstyrarmen. Jag pillade av damaskerna på styrlederna och konstaterade att de inre kullederna var snus tora och rejält varma. Tryckte i fett och återställde och iväg på en provtur på ca 8 mil knäpptyst. Slutsats: Osmorda styrkulleder går varma när man kört bilen en stund och får till följd att de fastnar och går trögt. Detta i sin tur ledder till att styrarmen (parallellstaget) lyfts med när hjulen flexar och detta kluckar o knarrar så man blir tokig. mvh Klonk fri |
|
|
Tjena "Klonkfri" :-) Tackar för den utförliga beskrivningen, det där är klart värt för mig att kolla in. Även om mitt klonkande kommer i små oregelbundna gupp i låga hastigheter. I så kallade farthinder så klonkar det ingenting.. Kul att du löste det hela, det kan vara jävligt irriterande/enerverande med dessa klonkande och kluckande. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.